• Martina 76

BVC tycker jag ska lära min son att göra huvudfotingar!

Var på 4-årskontroll på BVC idag och är irriterad... Min son fick göra div. moment bla att rita en gubbe. Gubben han gjorde var inte en huvudfoting, men han berättade när han ritade att han gjorde en näsa, mun, ögon osv. BVC var tydligen inte nöjda med detta utan nu ska jag lära min son att göra huvudfotingar och de vill följa upp detta i augusti. Skojar de eller?!?!?! Menar de på fullt allvar att alla barn MÅSTE kunna göra huvudfotingar när de är 4 år?! Och ska jag verkligen LÄRA honom det? Ska inte det komma naturligt från barnet själv? Blir så trött på ett BVC som lever efter en fyrkantig mall som alla barn ska passa in i. Nästan så att jag vill gömma kritorna tills i augusti och se hur de reagerar när han fortfarande inte kan göra en huvudfoting. Blir så makalöst irriterad!

• Svar på tråden BVC tycker jag ska lära min son att göra huvudfotingar!
  • Alcarinque
    allakantralla skrev 2010-06-28 16:30:23 följande:
    Det är ju inte taget ur luften att det är just huvudfotingar de ska kunna rita, det har med hur kroppsuppfattningen och därmed också uppfattningen om SJÄLVET utvecklas. 

Ok att en del BVC-sköterskor verkar helt koko, det håller jag med om, men att tro att huvudfotingstestet är helt random är ju löjligt. 
    Jo visserligen. Men det är ju sättet det görs på som är galet och som i alla fall jag vänder mig emot. D.v.s. att alla barn vid exakt samma ålder och vid ett ganska onaturligt tillfälle ska bevisa att de kan. Sånna där "test" borde ju nu för tiden snarare falla på förskolan än på bvc tycker jag.
    ♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • alltärredanupptagetju
    allakantralla skrev 2010-06-28 16:30:23 följande:
    Det är ju inte taget ur luften att det är just huvudfotingar de ska kunna rita, det har med hur kroppsuppfattningen och därmed också uppfattningen om SJÄLVET utvecklas. 

Ok att en del BVC-sköterskor verkar helt koko, det håller jag med om, men att tro att huvudfotingstestet är helt random är ju löjligt. 
    Självklart finns det en tanke bakom "testet", men det borde väl ändå finnas andra sätt att avgöra vilken uppfattning ett barn har om "självet" än att uttrycka det genom att rita. Om någon skulle vilja avgöra min uppfattning om mig själv genom att be mig rita ett självporträtt, skulle det nog bli svårt att utvärdera.

Jag tror definitivt att barn kan ha en god uppfattning om sig själv som människa (eller hur man nu ska säga) utan att för den sakens skull kunna uttrycka det genom att rita.
  • nurken

Jag fick en tillsägelse på 18 månaders kontrollen för att sonen inte kunde peka ut magen. Hur viktigt är det egentligen att kunna det då? Bvc hakar ofta upp sig på sina mallar hur barn ska vara.

• Pormoicheia

Det kan de fetglömma att sonen kan/kommer att göra på sin kommande 4-års kontroll.

Redan vid 3-års kontrollen motsatte han sig allt och VÄGRADE att ens prata med BVC.sköerskan. Hon lade fram 10 bilder varav det var tänkt att han skulle kunna namnge sakerna på bilderna samt kunna förstå vad man kunde göra med dem. Vi fick åka dit ett senare tillfälle och lura sonen att, via oss säga vad som var på bilderna så hon fick se att han kunde både prata, se vad det var på bilderna och förstå vad man kunde göra med det.

I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • allakantralla
    alltärredanupptagetju skrev 2010-06-28 17:13:07 följande:
    Självklart finns det en tanke bakom "testet", men det borde väl ändå finnas andra sätt att avgöra vilken uppfattning ett barn har om "självet" än att uttrycka det genom att rita. Om någon skulle vilja avgöra min uppfattning om mig själv genom att be mig rita ett självporträtt, skulle det nog bli svårt att utvärdera.

Jag tror definitivt att barn kan ha en god uppfattning om sig själv som människa (eller hur man nu ska säga) utan att för den sakens skull kunna uttrycka det genom att rita.
    Det är klart att barn kan ha en god uppfattning om sig själva, utan att klara av att rita en huvudfoting. Däremot KAN det tillsammans med andra saker vara en indikator på att något är fel. Det är väl egentligen tre saker barnet "skall" klara av vid 4-årskontrollen; huvudfotingen, räkna till 3 samt stå eller hoppa på ett ben (minns inte vilket). Om barnet inte kan göra två av dessa tre saker KAN det vara en indikator på en störning, varför man får kolla det en extra gång vid ett senare tillfälle. Jag tycker inte det är så märkvärdigt egentligen.

Om TS nu fått rådet att lära sonen göra huvudfotingar, är ju det för att försäkra sig om att inget är galet. Kan hon lära honom så är det ju inga problem.

Det finns mycket mer allvarlig kritik av BVC när det gäller deras kontroller, som handlar om tex hur konstant överrepresenterade socialt utsatta grupper är när det gäller barnens förmåga att prestera rätt på dessa tester och vad det i såna fall kan betyda. 
  • nicke nyfiken76

När vår äldsta var på 4-års kontroll och skulle rita en huvudfoting så tog han pennan och ritade ett stresk runt, runt, runt på papperet. När han var klar frågade bvc-tanten vad han hade ritat.
    -En järnväg, blev svaret. Sen var det inte mer med det. På 5-års kontrollen fick han igen i uppgift att rita en huvudfoting, och då gick det mycket bättre.
    Nu fyller han snart 7 och kan fortfarande knappt rita mer avancerat än huvudfotingar. Han är totalt ointresserad av att rita.

• nicke nyfiken76

Jag tycker helt klart att du ska gömma kritorna och inte låta honom rita (om han inte nödvändigtvis verkligen vill göra det).
    Blir kul att höra vad de säger på BVC då. Hejjar på dig... Stå på dig.

• Mylla

Min son är något av en perfektionist, han har aldrig ritat en huvudfotin vad jag har sett. Ritade knappt alls, mest kludd eller någon bil. Men när han var 4,5 är kom han hem från dagis med en bild på två gubbar med ben, armar, kroppar, ögon, mun t.o.m. brunt hår. Kropparna var ifyllda med färg också. Den ena hade två huvuden  Jag höll på att smälla av. Känns som han väntade med att rita gubbar tills han kunde göra det så han blev nöjd 

Bvc har bara bett honom rita en ring på 4.års kontrollen och det gick bra. Jag tror inte man ska tjata på barn vad de ska rita. Skapande ska vara frivilligt.

• Idun
    Trillian skrev 2010-06-28 14:47:23 följande:
    Min son blev underkänd på 5 årskontrollen. Han vägrade klippa, påstod sig inte kunna och höll helt tafatt saxen med bägge händerna och saxade lite håglöst i luften med dyster min. Alla försök från bvcsköterskans sida att peppa honom misslyckades och till slut satt han och hängde i sin stol och påstod att han aldrig hade sett en sax tidigare och inte begrep alls hur man skulle använda den.
    Han hade tidigare samma vecka klippt lugg på lillasyster, klippt hål i sin huvudkudde och snaggat sin nalle. Kan inte påstå att jag blev makalöst irriterad på bvcsköterskan som skrev in ett nytt besök efter det att hon allvarligt berättat för mig hur jag skulle lära honom att använda en sax och hur viktigt det var för hans utveckling att kunna klippa. Det hela var mer kul tycker jag. Man får lite nya perspektiv på sina barn när man hör dom påstå de underligaste saker med allvarlig min, och sen ser hur omgivningen reagerar. Får väl se hur det går i höst på ombesiktningen.
    Haha! Det är humor! 
  • Åskan

Har aldrigt lärt min son att rita huvudfotingar. Har alltid ritat riktiga gubbar. Han ritade huvudfotingar ett tag, men nu ritar han andra grejor... Han blir 4 i höst. Vet inte om han kommer att rita nån sån på beställning.

Svar på tråden BVC tycker jag ska lära min son att göra huvudfotingar!