• levandecharader

Köttfärsbiffar/pannbiffar

Jag skulle vilja ha recept (behöver ej vara måttangivna) på goda köttfärsbiffar/pannbiffar. Hur gör ni för att få de saftiga men ändå inte gummiaktiga? Har ni förslag på goda kryddningar/smaksättningar eller "fyllningar" m.m. så tar jag gärna emot det också.

Själv brukar jag oftast göra dem på bara köttfärs och kryddor, men min man är inte så förtjust i mina biffar

• Svar på tråden Köttfärsbiffar/pannbiffar
  • Zanna1983

Jag blandar mjölk el vatten med lite havregryn el ströbröd som får stå och svälla en stund. Sen har jag i hackad lök och de kryddor jag känner för.

Gör alltid ett stekprov också för att se så jag har tillräckligt med salt och peppar.

Ibland kan det vara gott med hackade oliver, soltorkade tomater och fetaost i biffarna och severa dem med tzatziki, klyftpotatis och en god sallad.

• MissLillan

Jag har antingen ströbröd utblandat i grädde/vatten/mjölk eller kokt kall riven potatis.
    Ägg
    Paprikapulver, grillkrydda
    Riven rå lök
    Blandfärs eller nötfärs

Ibland är de smaksatta med nån färsk/fryst örtkrydda/mozarella/fetaost/soltorkad tomat/pesto/ajvar relish 

• Smirretissen

Jag kör nötfärs som jag blandar med riven morot och fransk löksoppa (findus Gourmet på påse) +  en extra lök. Sen slår jag på 1-2 ägg och lite mjölk... SUUUUUUPERGOTT och väldigt enkelt!

Man kan, om man vill, bara köra med löksoppepulvret, men jag tycker det blir matigare och saftigare med morot, ägg och mjölk i...

Ströbrödsblandning struntar jag alltid i, det är bara onyttig utfyllnad...

♥ ♥ ♥ Anton 2006-12-18 ♥ ♥ ♥ www.familjensundquist.se
  • levandecharader

Tack för alla svar, det låter jättegott alltihop Det första att testa blir nog med soltorkade tomater och fetaost.

• La Lola

O kom ihåg att inte röra smeten för mycket (då blir det segt/gummiaktigt)).
    Det ska bara blandas ihop.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • buffybus

jag brukar göra på 800 gram färs... så lägger det i en bunke.. lägger i kryddor (grillkrydda o chili/mexikansk krydda) sen 2 ägg i det med... 

i en annan liten skål, mjölk o ströbröd.. sen när det svällt ner i den andra...

river löken istället för o hacka den.... ibland kan man pressa ner lite vitlök också... 

blanda och färdigt...

André -08 & Emma -09
  • levandecharader
    La Lola skrev 2010-06-30 08:47:03 följande:
    O kom ihåg att inte röra smeten för mycket (då blir det segt/gummiaktigt)).
    Det ska bara blandas ihop.

Ok tack, det kanske är det jag har gjort fel när de har blivit "svampiga"!
  • buffybus

vi brukade alltid köra på blandfärs men efter att vi testa fläskfärs en ggn så kan vi nästan inte byta.. tycker blandfärsen gör dem mkt torrare än fläskfärsen..

lycka till  

André -08 & Emma -09
  • La Lola
    levandecharader skrev 2010-06-30 08:50:15 följande:
    Ok tack, det kanske är det jag har gjort fel när de har blivit "svampiga"!
    Det kan bero på det ja.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • UmmAlina

Jag brukar göra biffar som blir helt underbart goda.

Använder heller inga mått utan prövar mig alltid fram, det går inte att misslyckas.

Nötfärs
    Gröna oliver (finns färdigskurna på burk)
    Senap
    Riven ost
    Salt
    Svartpeppar
    Vitpeppar

Blanda bara ihop allt detta och gör biffar i valfri storlek. Lägg dem på en plåt och stek dem i ugnen. Det är hur smidigt som helst.

• levandecharader

Tack allihop för hjälpen. Det blev biffar med fetaost, soltorkade tomater, vitlök och citrontimjan som huvudsakliga smaksättare. Jag hade i lite ströbröd och ägg också för atrt binda ihop det. Alla i familjen blev mätta och belåtna, det var väldigt gott, men nästa gång gör jag utan ströbröd.

Svar på tråden Köttfärsbiffar/pannbiffar