pepsi max??
är det farlgit att dricka pepsi max?? vissa säger att de e jätte farlgit å dricke rinte ngt under hela grav.. ja dricke ren liter omdagen ungefär.. e det farlgit??
är det farlgit att dricka pepsi max?? vissa säger att de e jätte farlgit å dricke rinte ngt under hela grav.. ja dricke ren liter omdagen ungefär.. e det farlgit??
Min barnmorska har sagt att det inte är farligt med cola... men dock max 2liter per dag, och så mycket dricker man ju oftast inte... alltså 2liter cola motsvarar 2koppar kaffe, så det är ungefär så mycket koffein man bör ta in per dag.
hoppas du förstog mitt svar.
Livsmedelsverket anser inte att det finns anledning att avråda gravida från att
dricka aspartamsötad läsk (d.v.s lightläsk).
För en person som väger 60 kg krävs det närmare 4 liter lightläsk per dag innan
man kommer upp i de nivåer som kan börja vara osäkra.
Däremot är det som sagt koffein i Pepsi och Coca Cola, och ur koffeinsynpunkt
är det okej att dricka ca 2-2½ liter colaläsk per dag, förutsatt att man inte dricker
något te, kaffe eller annat som innehåller koffein.
Då ska vi nog börja oroa oss för kaffet istället då... För det kan nog slinka ner mer än 2 koppar per dag ibland...
Livsmedelsverkets rekommendation när det gäller koffein är max 300 mg/dag
för gravida. Det motsvarar ca 3 koppar kaffe. 1 kopp = 1,5 dl
men det finns ju en koffeinfri cola light som jag själv tycker smakar gott
haha, ursäkta, jag är inte gravid, men i vilket fall: mina kaffekoppar är INTE 1,5 dl... snarare rymmer de 3 "normala" koppar (dvs 4,5 dl). Här dricks kaffe i baljor...
Japp...just därför kan det vara på sin plats att tala om att det Livsmedelsverket
menar med "koppar" är just 1,5 dl och inte de baljor som de flesta dricker
Jag dricker också baljor *S*
lite kul att det skiljer i koffeinmängd mellan olika sorters bönor oxå
undrar vad SLV har som referens *kliar mej i huvet*
Jag dricker light läsk när jag väl dricker! Det går väldigt i perioder mitt läskdrickande. Tror dock att de mängder som kan vara skadliga är svåra att få i sig :)
Med tanke på de 92 rapporterade biverkningar som aspartam kan ge i längden så är nog inte ett dagligt intag att rekommendera för någon (gravid som icke gravid.)
huvudvärk, yrsel och balansproblem, humörsvängningar, kräkningar och illamående, buksmärtor och kramper, synförändringar, diarré, epileptiska anfall med krampryckningar, minnesförlust, trötthet, svaghet, andra neurologiska besvär, utslag, blemmor, sömnproblem, nässelfeber, ändring av hjärtrytm, klåda, domningar, stickningar, kraftigt epileptiskt anfall, lokala svullnader, förändring i aktivitetsnivå, andningssvårigheter, känselförändringar i munhålan, förändrad menstruation, andra hudåkommor, andra symptom, lokala smärtor och ömhet, andra symtom från blåsa och kön, ändrad kroppstemperatur, svårigheter att svälja, andra matsmältningsproblem, led- och skelettsmärtor, försämrat tal, andra besvär med mage och tarm, bröstsmärtor, andra muskel- och skelettbesvär, svimning, sårig inflammerad hals, andra hjärt- och kärlsymtom, smakförändringar, svårighet att urinera, andra andningsbesvär, ödem, hörselförändringar, buksvullnad, förändring av salivproduktion, ändring av urinmängd, ögonirritation, ospecificerat, muskelskakningar, litet epileptiskt anfall, aptitförändringar, viktförändringar, störningar i nattsömnen, ändring av törst och vätskeintag, medvetslöshet och koma, rosslingar, förstoppning, andra smärtor i extremiteterna, problem med blödning, ostadig, vacklande gång, hosta, blodsockerstörning, blodtrycksförändringar, ändring av hud- och nagelfärg, förändring av hår och naglar, överdriven slemproduktion, problem med bihålorna, enkelt partiellt epileptiskt anfall, hallucinationer, förekomst av knutor/knölar, andnöd vid ansträngning, blod i avföring och uppkastning, plågsam menstruation, tandproblem, luktförändringar, död, annat i blod och lymfa, eksem, sammansatt/komplicerat partiellt epileptiskt anfall, svullna lymfkörtlar, blod i urinen, andnöd i vissa ställningar, svårighet att bli gravid, fördröjd utveckling hos barn, ändrad bröststorlek eller ömhet, blodbrist, ändring av sexuell funktion, chock, bindhinneinflammation, ögon reagerar ej på ljus, hyperaktivitet.
I Japan är aspartam förbjudet. Då kan det ju inte vara helt bra för kroppen...
Om raffinerat socker "uppfanns" nu skulle det också förbjudas....
Det är nog mycket som skulle förbjudas om det uppfanns nu, garanterat...
Men om det nu är så farligt, varför finns det inga varningstexter på flaskorna... Finns ju tillochmed på min lakritsburk! Bara undrar... Dricker för övrigt all pepsi... Gott!
Jag var på en föreläsning av Tommy Svensson, jag tror att han är dietist av något slag. Han har iallafall skrivit en bok om tillsatser i mat som inte är bra. Jag som har druckit Cola light i mängder de senaste tio åren beslutade att jag aldrig skulle dricka det igen när jag läste att Aspartam (ett sötningsmedel) kan ge fosterskador. Jag som har haft två MA i rad började fundera på om det var orsaken. Troligtvis så är detta inte fallet men eftersom jag började fundera på det så tyckte jag att det var lika bra att sluta dricka läsk som innehåller Aspartam. Jag pratade med min barnmorska om detta och hon sa de visste om detta men att de inte hade fått någon rekomendation av livsmedelsverket att de skulle informera gravida om riskerna. Men hon sa också att det var bra att jag avstod.
Nu är jag iallafall gravid i vecka 21 och förhoppningsvis så kommer det att gå bra i fortsättningen. Alla ni andra får bestämma själv hur ni vill göra angående Aspartam men jag kommer aldrig att dricka light dricka eller andra produkter innehållande Aspartam.
alltså de e så konstigt..
min kompis å min moster kunde typ endast dricka pepsi max under hela grav.. dom mådde så illa av allt annat.. dom drck dygnet runt.. å enligt deras bm e de inte alls farlgit.. å både deras bebisar e hur friska som helst...
Kanske är hur känslig man är... För om det skulle vara en STOR orsak till mf/ma skulle det nog vara känt... Men mycket som inte är bra...
jag har ju druckit mkt fram tills nu å har en jätte pigg å rörlig bebis i magen...
Jag dricker i perioder... Så nån stund utan får ju liten som med är jättepigg. Kanske är abstinens! Nejdå, men att dricka måttligt kanske är en ide, varva med nån anna go dricka kanske, med socker i.... Tror vi/de små överlever.