Inlägg från: ViceGuy |Visa alla inlägg
  • ViceGuy

Straff för narkotika!

Hur tycker ni straffskalan ska se ut för narkotikabrott?

Jag kan säga att jag helst skulle vilja se en avkriminalisering eller legalisering av eget bruk.

Men att reducera straffet för bruk/mindre innehav till böter på säg... max 800kr, samt inga prickar i brottsregistret, skulle vara en mycket mer human och verklighetsförankrad narkotikapolitik. Staten skulle också kunna erbjuda rehabilitering vid bot-tillfället till de riktiga missbrukarna som verkligen behöver det för att kunna bli produktiva människor igen. Detta görs idag i Portugal och har visats vara det mest effektiva vapnet för att hålla narkotikamissbruket på en låg nivå.

Kan påpeka att anledningen till att jag vill se lite lugnare metoder från rättsväsendet när det kommer till bruk av olika narkotiska preparat, är att många människor får sina liv totalförstörda. Inte av drogerna, utan av den apparaten som vi alla förlitar oss på och är beroende av. Har aldrig varit ett big fan av att staten ska bedriva krig och nolltolerans mot sina egna medborgare. Det slutar bara med att en massa människor tvingas gömma sig undan och utveckla ett ännu värre missbrukarbetéende.

MVH

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Svar på tråden Straff för narkotika!
  • ViceGuy
    Dark Lady skrev 2010-06-29 11:22:45 följande:
    varför har sverige då färre antal missbrukare än i länder med mer liberal narkotikapolitik, ifall verkligheten är sån som du beskriver den?
    Vilka länder tänker du på?

Kan säga att Sverige har högre antal dödsfall och tunga missbrukare jämfört med t.ex Holland. Som är mycket liberalt inställda, samt har ett större invånarantal.

Sen är det ju inte så att folk inte knarkar bara för att det är olagligt. Skulle du börja trycka i dig heroin helt plötsligt bara för att du inte blev straffad av staten för det?

Det finns en massa andra faktorer än lagar som styr hur stort missbrukandet i ett samhälle är.

Hur förklarar man annars att Portugal fick ner missbrukandet radikalt när de helt plötsligt avkriminaliserade drogbruk och erbjöd rehabilitering istället för straff?
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • ViceGuy
    Dark Lady skrev 2010-06-29 11:45:25 följande:
    sverige har färre missbrukare än båda andra europeiska länder och USA, även tunga missbrukare. Finns svart på vitt med siffror om du tar och sätter dig in i ämnet ordentligt. Detta beror direkt på vår repressiva narkotikapolitik. Holland har fått mycket större problem med missbruk sedan de legaliserade THC.

De siffror som presenteras i hur ett lands missbruk förändras sedan man avkriminaliserar drogbruk och ger rehabilitering och erbjuder underhållsbehandlingar är oerhört missvisande. T.ex påstår man att heroinister i Schweiz som fått heroin legalt och sedan trappat ut det inte längre är missbrukare för att de slutat med heroin. En klar majoritet av dem använder ändå andra droger, som bensodiazepiner och THC, men det "räknas" inte i statistiken,
    en.wikipedia.org/wiki/Adult_lifetime_cannabis_use_by_country

Här kan man ju ganska tydligt se hur cannabis-bruket ser ut i olika länder. USA, som tveklöst har de absolut hårdaste narkotikastraffen, är i klar majoritet i bruk (42.4%).

Nederländerna som har cannabis helt lagligt har 22,6% cannabisrökare.

Sverige har runt 12% och Portugal ynka 7.6%. Nu är inte alla siffror dagsfärska direkt och man räknar nog annorlunda från land till land, men att lagar skulle ha nåt med brukar-antalet att göra verkar helt befängt om man ska se på dessa siffror.

Jag är övertygad om att faktorer som social ställning, kultur, umgänge, erfarenheter osv spelar en mycket, mycket större roll när vi pratar om narkotika-användande.

Och ska vi vara riktigt ärliga så är knappast narkotikan det som är problemet i Sverige, utan den lagliga drog som ställt till det för flest människor och kostat mest i världshistorien, är definitivt alkohol.

Utan att ha källa på det så kan jag med viss säkerhet påstå att Sverige har mycket större problem med alkohol, än vad Holland har med cannabis.
  • ViceGuy
    Dark Lady skrev 2010-06-29 12:17:14 följande:
    låt oss ta sverige och portugal då, som TS är iinne på.

antalet tunga missbrukare i sverige ligger på 4,5 per 1000 invånare, i Portugal på 6.2-7.4 per 1000. Då är cannabismissbrukare inte inräknade.

Över 300 dör i Portugal i narkotikarelaterade dödsfall, 150 i sverige...population i sverige 9 miljoner, portugal 10 miljoner.

Verkligen bra resultat för en drogliberalare politik.

Detta går enkelt att läsa i i EMCDDA:s rapporter.
    Bra att du är påläst. Då kanske du har läst om utvecklingen i Portugal sen de avkriminaliserade bruket också? Hela poängen med Portugals avkriminalisering var ju just för att de hade så stora problem med missbruk innan. De har funnit ett sätt att minska det radikalt som sagt.

Dessutom bortsåg du helt och hållet från min poäng med vad det är som skapar missbruk och inte. Hade det varit så att lagar var det som styrde bruket så skulle ju de länder med tuffast lagar i princip inte ha något missbruk över huvudtaget, och liberalare länder skulle ha enorma problem.

DU bortsåg även från en hel del andra saker jag påpekade i mitt inlägg osm du gärna får svara på innan vi fortsätter diskussionen :)
  • ViceGuy
    Dark Lady skrev 2010-06-29 12:43:17 följande:
    det finns de som gör det ja, och deras egoism är inte något som övriga samhället behöver acceptera eller gå med i. Drogliberaler är oftast cannabisrökare som vill slippa vara rädda för repressalier. De talar i eget intresse och utifrån en cannabispåverkad hjärna. Och nej, man blir inte smartare av cannabis. Inte av alkohol heller, och enligt mig så ska även alkoholanvändning vara kraftigt reglerat.
    Ska vi acceptera de egoistiska matmissbrukarna? Nikotinmissbrukarna? Datormissbrukarna?

Och ja självklart talar cannabisrökare i eget intresse, precis som alla andra. Men knappast enbart i eget intresse. Finns extremt många drogliberala nykterister som tidigare påpekats.

Varför ska alkohol vara kraftigt reglerat när alla andra droger ska vara totalförbjudna?
  • ViceGuy
    Dark Lady skrev 2010-06-29 20:55:30 följande:
    det är inte konstigt att kriminaliteten sjunker då narkotika legaliserats, det tar ju bort alla ringa narkotikabrott.
    Jag sa inget om det. Jag sa att missbruket gått ned,

men att polisen kan lägga resurser på annat än att jaga missbrukare hela dagarna är såklart positivt.
    Dark Lady skrev 2010-06-29 20:55:30 följande:
    Det enda jag kan hålla med om är att behandling är bättre än straff. Vid upprepade ringa narkotikabrott bör man dömas till behandling, inte fängelse. Vid enstaka, böter.

Sedan så skapas missbruk av att individer på olika sätt söker efter något, att stressa ned, ha roligt, lindra ångest, osv. Finns tusen anledningar. Men droger, inklusive alkohol, är beroendeframkallande i högre eller lägre grad. Ju mer tillgängliga de är, desto fler provar och använder. Ett antal av dem blir beroende. Efter subutexprogrammens införande har ett subutexmissbruk exploderat bland ungdomar.Subutexen blev lättillgänglig. Det är ingen svår ekvation. Tillgång och efterfrågan.
    Med det resonemanget bör vi således förbjuda saker som snabbmat, alkohol, nikotin, koffein, dator/tv-spel, ja i princip allt som inte är supernyttigt för oss.

Om du förövrigt inte anser att missbruk ska/kan straffas bort, varför vill du då bestraffa missbrukarna?

En annan fråga: Tycker du att det är logiskt att förbjuda lättare droger, samtidigt som man kan göra väldigt mycket livsfarliga saker helt lagligt?
  • ViceGuy
    Dark Lady skrev 2010-06-29 21:13:21 följande:
    jag hoppas du själv inser skillnaden mellan alkohol /droger och t.ex snabbmat? Det blir en lätt låg nivå nu.
    Well, snabbmat dödar väldigt många människor varje år. Cannabis t.ex gör inte det.

Går utmärkt att jämföra dessa företeelser.

Men om du tycker att dom två sakerna är radikalt annorlunda så får du gärna förklara varför?
  • ViceGuy
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-29 21:44:24 följande:
    Du har en mycket konstig syn på egoism måste jag säga. Resten av ditt resonemang är ett försök att skuldbelägga de (oss) som har åsikten att individens frihet går först. Att kalla det för egoism är helt fel och det visar hur fel ute du är när du ger dig in på det filosofiska/politiska planet av frågan.

Den är minst lika viktig som statistik om hur många som skadas eller vilka effekter droger har på den biologiska människan. Att avfärda den så enkelt som du gör tyder på att du är ganska enkelspårig i frågan.
    Dark Lady skrev 2010-06-29 21:06:28 följande:
    Om du vet något om cannabis så lagras det i fettvävnad. Det påverkar hjärnans funktioner, även då rökaren inte är påtänd.
    Ja, men denna påverkan är knappast så stor som du vill ge sken av. Den lär definitivt inte påverka folk att ändra sin ståndpunkt i frågan om det ska vara lagligt eller ej.
    Well put.

Vill tillägga att det THC (cannabis aktiva ämne) som lagras i fettvävnaden är en såpass liten mängd att det inte skulle påverka ett spädbarn ens. Lite som det här med alkohol och bröstmjölk.

Så visst, argumentet att ämnen i cannabis sätter sig i fettvävnaden en längre period är klart hållbart. Effekten av det är däremot lika med noll.

Alla dessa historier om folk som "testade på hasch i ungdomen och fick en haschpsykos 20 år senare" är naturligtvis inte sanna. De som får drogutlöst psykos får det under ruset, och i 99 fall av 100 (löst tagna siffror) så är det en tillfällig psykos som går över lika fort som ruset.

Men visst finns det ett fåtal riktigt olyckliga individer som får permanenta skador av cannabis också. Dock långt ifrån tillräckligt många för att det ska vara ett hållbart argument för totalförbud.
  • ViceGuy
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-29 22:08:51 följande:
    Tack, men jag kom att tänka på att jag kanske ska hålla mig utanför tråden med mina filosofiska utsvävningar om du enbart vill diskutera straffet. Om det är så just say the word.
    Ingen verkar vilja diskutera TS ändå :)
  • ViceGuy
    guinevere skrev 2010-06-30 16:48:41 följande:
    Jag har inte kunnat hitta några säkra källor på att bastu-historierna är vare sig sanna eller osanna. Du får gärna lägga in nån.

Risken för "återfall" pga sätesvärmare det enda möjligen hållbara argumentet för att cannabis är illegalt som jag har hört. Personligen tycker jag dock inte att det är ett hållbart argument för förbud om man ser till regler kring mediciner som kan påverka körförmåga. Det bör istället vara upp till var och en att se till att vara i skick att köra helt enkelt.

Jag tycker droglagstiftningen i sverige är ett väldigt intressant ämne vilket det tyvärr är lite fult att diskutera och i stort sett förbjudet att ifrågasätta. Det är synd. 
    Har inga bra exempel. Jag har faktiskt inga i min närhet som har dragit några såna historier, däremot när jag debatterat lite med människor så brukar det komma upp.

Att man inte ska köra bil när man inte är i sina sinnens fulla bruk är väl en ganska given regel i trafiken. Köra bil när man är påtänd är lika förbjudet oavsett om drogen är laglig eller ej så jag förstår inte riktigt argumentet.

Och när läste man sist om någon drog-relaterad olycka i trafiken? (Förutom alkohol då såklart).

Det finns många intressanta ämnen som är tabu, men roliga att diskutera. Man måste inte vara tokliberal anarkist bara för att öppna ögonen lite och se saker från fler håll :)

Och ja Sveriges drogpolitik är fascinerande. Vi kommer nog bli allra sist i världen med att legalisera droger hehe. Vilket nog de flesta i dagsläget tycker är bra..
Svar på tråden Straff för narkotika!