Straff för narkotika!
Hur tycker ni straffskalan ska se ut för narkotikabrott?
Jag kan säga att jag helst skulle vilja se en avkriminalisering eller legalisering av eget bruk.
Men att reducera straffet för bruk/mindre innehav till böter på säg... max 800kr, samt inga prickar i brottsregistret, skulle vara en mycket mer human och verklighetsförankrad narkotikapolitik. Staten skulle också kunna erbjuda rehabilitering vid bot-tillfället till de riktiga missbrukarna som verkligen behöver det för att kunna bli produktiva människor igen. Detta görs idag i Portugal och har visats vara det mest effektiva vapnet för att hålla narkotikamissbruket på en låg nivå.
Kan påpeka att anledningen till att jag vill se lite lugnare metoder från rättsväsendet när det kommer till bruk av olika narkotiska preparat, är att många människor får sina liv totalförstörda. Inte av drogerna, utan av den apparaten som vi alla förlitar oss på och är beroende av. Har aldrig varit ett big fan av att staten ska bedriva krig och nolltolerans mot sina egna medborgare. Det slutar bara med att en massa människor tvingas gömma sig undan och utveckla ett ännu värre missbrukarbetéende.
MVH