Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Straff för narkotika!

Dark Lady skrev 2010-06-29 11:22:45 följande:
    varför har sverige då färre antal missbrukare än i länder med mer liberal narkotikapolitik, ifall verkligheten är sån som du beskriver den?
    Källa på det påståendet tack. Vilka länder menar du? Hur definierar du missbrukare?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Dark Lady skrev 2010-06-29 12:29:57 följande:

www.unodc.org/pdf/research/Swedish_drug_contr...

egentligen det enda drogliberaler behöver läsa. FN:s egen rapport. Svart på vitt.

Nej, det är inte alls det enda som behöver läsas, då gör du det alldeles för lätt för dig. Det finns de som accepterar ökade skador och dödsfall för friheten att bruka narkotika (= att själv bestämma) och då är argumentet om ökade skador värdelöst som motargument eftersom de inte grundar sitt motstånd till lagstiftning på skadeverkan.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Dark Lady skrev 2010-06-29 12:43:17 följande:
    det finns de som gör det ja, och deras egoism är inte något som övriga samhället behöver acceptera eller gå med i.
    Jaså, du vill alltså göra det till en fråga om en grupp som inte riktigt är med i samhället? Är det för att de inte delar dina åsikter eller det nuvarande samhällets "åsikter"?

Det behöver inte alls vara egoism som är drivkraften, det kan vara så att de anser att det är upp till var och en att ta ansvar för. Att kalla det för egoism är faktiskt riktigt lågt.
    Drogliberaler är oftast cannabisrökare som vill slippa vara rädda för repressalier.
    Jaså nu ger du dig på ad hominemargument, tror du att det stärker din position?

Jag känner personligen ett flertal drogliberaler som samtidigt är helnykterister och det är absolut ingen ovanlighet att exempelvis nyliberaler eller anarkister är helnyktra. De argumenterar istället utifrån aspekten om att det ska vara upp till var och en om man vill använda droger, det har väldigt lite med egoism och "eget intresse" att göra.

Jag är drogliberal men den enda drogen jag nyttjar är alkohol, ungefär 5-6 öl om året. Jag har inget intresse alls av att röka cannabis eller snorta kokain och jag skulle inte börja om det var lagligt.
    De talar i eget intresse och utifrån en cannabispåverkad hjärna.
    Jaså? Så de sitter där påtända och argumenterar?

Konstigt, de gånger jag har träffat påtända personer har de haft helt andra saker på hjärnan än att argumentera för att det ska vara lagligt att röka cannabis. Att ha kul exempelvis.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Dark Lady skrev 2010-06-29 21:06:28 följande:
    det är egoism att strunta i att ungdomar som inte ännu mognat och kan göra vettiga val ska utsättas för att det ska bli enklare att få tag i även andra droger än alkohol. Det är egoism att diskutera något som skadar miljontals människor världen över i något slags "individens frihet går först"-perspektiv. Eller nej, det är inte egoism, det är flum. Flum att strunta i hur barn till missbrukande föräldrar far illa. Alkohol är nog illa, det behövs inte fler droger! Individens frihet i all ära, men det finns något som heter anhöriga vilka far oerhört illa. Ska man gå någon väg, så förbjud alkoholen. Dra inte in fler droger i finrummet.
    Du har en mycket konstig syn på egoism måste jag säga. Resten av ditt resonemang är ett försök att skuldbelägga de (oss) som har åsikten att individens frihet går först. Att kalla det för egoism är helt fel och det visar hur fel ute du är när du ger dig in på det filosofiska/politiska planet av frågan.

Den är minst lika viktig som statistik om hur många som skadas eller vilka effekter droger har på den biologiska människan. Att avfärda den så enkelt som du gör tyder på att du är ganska enkelspårig i frågan.
    Dark Lady skrev 2010-06-29 21:06:28 följande:
    Om du vet något om cannabis så lagras det i fettvävnad. Det påverkar hjärnans funktioner, även då rökaren inte är påtänd.
    Ja, men denna påverkan är knappast så stor som du vill ge sken av. Den lär definitivt inte påverka folk att ändra sin ståndpunkt i frågan om det ska vara lagligt eller ej.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ViceGuy skrev 2010-06-29 21:53:54 följande:
    Well put.
    Tack, men jag kom att tänka på att jag kanske ska hålla mig utanför tråden med mina filosofiska utsvävningar om du enbart vill diskutera straffet. Om det är så just say the word.
Svar på tråden Straff för narkotika!