• Daga

Fungerar psykodynamisk terapi?

Jag har gått i psykodynamisk terapi i flera år. Vi jobbade mycket med min barndom i början, gick igenom mkt svårt som har hänt - och som påverkar hur jag handlar och reagerar i dag. Det blev många aha-upplevelser och jag har helt klart bättre förståelse för varför jag är som jag är.
    Men jag har schizoid personlighetsstörning som är rätt knepig. Min psykolog och jag snackar nuförtiden mest om strategier, varför jag blir orolig och mår dåligt av diverse saker och hur jag bäst handskas med mina problem.
    KBT har fått mkt publicitet de senaste åren. Många tycker det är en fantastisk kvickfix, patienten behöver inte så många behandlingstillfällen och kostar därmed inte lika mycket. Sedan finns det de som menar att KBT- patienterna ofta kommer tillbaka till psykvården. Regeringen har satsat en herrans massa miljoner på snabbutbildning av KBT- terapeuter så vi får hoppas att det någonting som fungerar även på längre sikt.
    Det jag personligen tror är att det är personkemin mellan patient och terapeut som är viktigast. Min psykodynamiker till terapeut är en helt fantastisk människa, otroligt proffsig och ger mig den hjälp jag så väl behöver.

Svar på tråden Fungerar psykodynamisk terapi?