• As mamma

Fungerar psykodynamisk terapi?

Det beror på vem du frågar. Jag blev inte hjälpt av ett år i PDT. Forskningen visar att KBT fungerar, inte PDT. I PDT pratar man om problemen, i KBT arbetar man med dem för att lära sig att lösa dem och hantera dem, även när man har slutat gå i terapi. I PDT pratar man om vad man vill, jag pratade i ett år om helt oväsentliga saker. I KBT bestämmer man vad det jobbiga är, vad man ska ta upp, vad man ska arbeta med osv. Så allt beror på hur DU vill jobba.. men om du går enligt forskning är KBT bättre. :)

• As mamma

Iofs beror det också på vad man har. Panikångest och fobier t ex går mycket snabbare och har mycket bättre resultat med KBT. Man pratar om hur det ser ut nu och inte lika mycket om barndomen. Hur man tänker och reagerar nu, vad man gör fel och hur man ska ändra det. Anledningen till varför man har satsat så mycket på KBT är för att den har en massa forskning som stöder den, till skillnad från PDT som inte har det, och nu går man enligt vetenskapligt beprövad erfarenhet. I KBT strävar man efter en så kort terapi som möjligt men om man har svåra problem går man ofta mycket längre. Man strävar också efter att lära sig att hantera problemen EFTER att man gått klart i terapin så att man ska klara sig utan mediciner och slippa återfall.

• As mamma

Jag kan också tillägga att när jag gick i PDT tyckte jag jätemycket om min terapeut. Problemet var att vi aldrig kom fram till mina problem, vi pratade bara om min barndom utan att arbeta med det som var fel nu, och alltså ledde det inte någonstans alls. Personkemin är otroligt viktig men även sättet man arbetar på. I KBT arbetar man med hur tankar och känslor påverkar beteenden och hur man kan ändra dessa (t ex fobier, ångest, social fobi, självskadebeteende osv). Hur man tänker fel, t ex "om jag får underkänt på min tenta är jag världens sämsta person" eller "alla stirrar på mig och tycker jag är löjlig". Man gör beteendeexperiment för att se om tankarna stämmer eller inte, man exponerar sig för jobba saker tills man inte längre får ångest.. det är mycket med rakt på sak än PDT.

• As mamma

Jag har iaf läst om många studier under min psykologutbildning som bevisar att PDT inte fungerar lika bra som KBT. Sen är det en myt att man inte arbetar med VARFÖR man tänker som man gör i KBT, men man gör det inte på ett sätt där man ältar sina problem. Det är bra att komma till insikt men det viktigaste är att komma över problemen.

Svar på tråden Fungerar psykodynamisk terapi?