• fruis

Fungerar psykodynamisk terapi?

Jag har gått i psykodynamisk terapi i 2½ år, vilket hjälpte mig mycket. Min ångest har reducerats kraftigt, ett resultat som håller i sig fortfarande. Jag avslutade terapin för över 7 år sedan.

Det beror på så många faktorer vad som funkar bäst för varje patient. Det handlar både om vilka problem man har, vad som orsakar problemen, hur personkemin fungerar mellan patient och terapeut, vilket arbete patienten är villig att lägga ner, vilken självinsikt patienten har, hur terapeuten förhåller sig till patienten osv osv. Det går inte att ge något generellt svar utan man får pröva sig fram.

• fruis

PDT är relationsbaserad och KBT mer handlingsfokuserad. Därmed inte sagt att bägge perspektiven inte förekommer i båda sätten men huvudfokus skiljer sig åt.

Och jag håller med Gulletroll, är otroligt trött på att PDT så ofta kallas för "ältande". Det är hårt arbete som går ut på att se över och reparera känslomässiga "skador" man har. Inget för "fegisar" och inte ett dugg "mitt liv är förstört för evigt, tyck synd om mig".

Svar på tråden Fungerar psykodynamisk terapi?