• Anonym (vera)

Fungerar psykodynamisk terapi?

Öpöpöp! "Forskningen visar att KBT fungerar, inte PDT" stämmer inte alls. Den forskning som gjorts gällande PDT visar att den fungerar hur bra som helst. Däremot har det inte alls bedrivits så mycket forskning om detta så det är en stor snebalans i forskningsresultat gällande PDT och KBT som det forskats mycket i. Som vanligt är det mycket en ekonomisk fråga: KBT anses som "snabb och enkelt", behövs ett antal sessioner och sedan avslutas patienten - är de inte "friska" då kan de klassas som terapiresistenta, dvs hopplösa fall.

Dessa två terapiformer har helt olika utgångspunkter och för vissa funkar det ena men inte deta andra för vissa behövs båda. PDT utgår ifrån att bearbeta trauman för att komma vidare. Visst kan det kännas som att "prata av sig" men det är ju olika vilken terapeut man går hos. Många PDTare tar in det patienten säger för att hjälpa patienten upptäcka mönster, komma fram till hur de vill förändras och hitta strategier för att uppnå detta. KBT är väldigt manualbaserat, man fokuserar på symptomen  och förändrar sitt förhållningssätt genom beteendeförändringar. Det finns också andra terapiformer som KT (kognitiv terapi vilket påminner om KBT men där man ofta går bakåt för att man ska få en förståelse för sitt reaktionssätt och sedan arbetar med symptom i dagsläge hur man tänker/känner/reagerar  för att förändra sig på ett adaptivt sätt), existensiell terapi etc.

• Anonym (vera)
    As mamma skrev 2010-06-30 20:01:39 följande:
    Jag har iaf läst om många studier under min psykologutbildning som bevisar att PDT inte fungerar lika bra som KBT. Sen är det en myt att man inte arbetar med VARFÖR man tänker som man gör i KBT, men man gör det inte på ett sätt där man ältar sina problem. Det är bra att komma till insikt men det viktigaste är att komma över problemen.
    Jag drog de olika inriktningarna väldigt väldigt fort och i stora drag. Jag är själv utbildad psykolog (kognitiv/dynamisk med påbyggnad inom KBT) och har tvärtemot dig varken under utbildningen eller senare i arbetslivet fått forskningsunderlag för att dynamisk terapi inte har samma positiva effekt - tvärtom. Att kalla ett omfattande terapiarbete i dynamisk inriktning ältande tycker jag inte är riktigt rättvist. Det finns även dynamisk korttidsterapi men den kanske det inte prata så mycket om som även har visat mycket positiv effekt. Som Birgitta säger är det aliansen som ger den största effekten oavsett inriktning vilket många studier påvisar. Det finns dynamiker som är väldigt aktiva under terapin tvärtemot vad många tror. Jag har också mött många patienter som är väldigt negativa till KBT, upplever den som för drivande och personlig och som att de inte får prata om det som känns viktigt. Så alla terapiformer är lika viktiga, det som inte passar en person passar en annan och tvärtom. Det är också viktigt att patienten vågar ta upp sina behov och vad han/hon upplever bra/inte bra med sin terapeut oavsett inriktning.
  • Anonym (vera)
    Anonym skrev 2010-06-30 22:03:01 följande:
    Ja jag har insett att det kommer ta lång tid, det är ingen snabbfix. Och det känns ju bra överlag. Men det ska alltså räcka med att älta lite och sen släpper "låsningarna" sig automatiskt? Eller går man in på mer aktivt arbete med sig själv sen där man verkligen lägger fram strategier för att ändra sitt tankesätt? Det känns för lätt att bara gå dit och prata en massa.

Egenltigen hade jag nog velat ha en kombination av psykodynamisk och kbt. Enbart kbt hade inte passat mig eftersom jag vet att jag har ett stort behov av att prata om saker jag känner och varit med om. Jag hade blivit väldigt frustrerad över att börja fokusera på att ändra tankesättet direkt utan att få prata om allt som vill komma till ytan. Det känns som att man lägger locket på bara, man behandlar symptomen men inte grundorsaken. 

Jag har gått till en psykoterapeut tidigare som arbetade enligt kbt. Gick bara ett par gånger och blev sen så arg att jag aldrig gick tillbaka. Jag kände min nonchalerad över att hon inte ville gå in djupare på varför jag mådde som jag gjorde, utan direkt började prata om strategier för hur jag skulle tänka istället. Det blev väldigt tydlig slitning där vi drog åt olika håll. Hon upplevde mig som lat och att jag inte ville bli bättre, och jag upplevde henne som okänslig och ointresserad av hur jag egentligen mådde. Så det är ju viktigt både med personkemi och arbetsmetod. Kanske får gå och älta ett tag hos denna psykologen och sen ta upp kbt i framtiden när jag känner att jag ältat färdigt...
    Nu var ditt inlägg skrivet till Birgitta men jag hoppas det är okej att jag frågar varför antingen eller? Dels råder jag dig att prata med din terapeut, berätta att du önskar arbeta mer aktivt och vad du behöver. Förhoppningsvis kan hon möta dig i detta - men säger du inget kan hon/han heller inget veta. Och om du känner att du behöver något annorlunda som denne inte kan ge dig (när du gett det en riktig chans så klart) så tala om det, förhoppningsvis finns det någon annan som kanske skulle passa dig bättre. Det finns många integrativa psykologer som är skolade i fler inriktningar dessutom.
  • Anonym (vera)
    Anonym skrev 2010-06-30 22:06:53 följande:
    Precis.

Dynamisk korttidsterapi, på vilket sätt skiljer sig det från vanlig terapi? Grundtanken var att jag skulle gå 20 gånger max från början, men efter att vi haft första besöket så menade hon på att det inte kommer att räcka för mig. Vad är det som avgör när det passar med korttidstereapi eller inte?
    Det handlar om vid lättare problematik ringa in nåt/några problemområden och arbeta mer konkret med just dessa, max 20 ggr. Det som avgör är din problematik helt enkelt och vad din psykolog/terapet gör för bedömning.
  • Anonym (vera)
    Anonym skrev 2010-06-30 22:20:19 följande:
    Jag har jättesvårt för att prata om sånt, kommer skämmas så mycket sen att jag inte vågar gå tillbaka till henne.

Egentligen är det nog inte arbetssättet som är problemet, jag tror att det kanske är jag som har för mycket kontrollbehov. Jag kan inte bara slappna av och låta henne göra sitt arbete, och lita på att hon vet vad hon gör. Jag är en sån som vill veta allt. Ju mer kunskaper jag har om metoden, desto mer kan jag slappna av för jag då förstår varför hon gör som hon gör osv. Problemet är att hon läst i flera år för att utbilda sig till detta, så det är ju inte som att jag kommer lyckas med att förstå hela metoden fullt ut på denna korta tid iallafall. Jag är likadan hos läkaren. Jag köper inte det dom säger rakt av, utan går alltid hem och läser på och kommer sedan tillbaka och ifrågasätter läkaren. Jag kan inte lita på att andra gör rätt av någon anledning.
    Jättebra insikter om dig själv du har där, varför inte dela med dig av dem till henne? Och du behöver inte skämmas för, du går ju dit för att få hjälp. Går du till frisören ger du säkert nån anvisning om vad du vill ha och det är samma här.
Svar på tråden Fungerar psykodynamisk terapi?