Inlägg från: Anonym (mår ganska bra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mår ganska bra)

Fungerar psykodynamisk terapi?

Hej, jag har gått i psykodynamisk terapi i fyra år och efter ett par års uppehåll går jag nu i kognitiv psykoterapi och har gjort det i ca två år. Jag tror inte att det hade funkat med kognitiva metoder direkt för mig, jag behövde de där åren i psykodynamisk terapi för att få "älta" uppväxten och alla andra saker i mitt liv. Jag hade försökt ignorera problemen och låta bli att tänka på jobbiga saker och behövde få ur mig allt det. Min första psykolog lyssnade, ställde frågor och ifrågasatte även en del saker efter ett tag när hon hade lärt känna mig bättre. Min nuvarande terapeut som är kognitivt inriktad fokuserar mer på problemen och vad jag kan göra för att tänka annorlunda och det hade jag inte klarat utan att ha jobbat igenom alla gamla saker först.

Men det är säkert olika för alla vad som funkar bäst och mycket beror ju på personkemin också. Jag tror även att det spelar stor roll vilken diagnos man har och hur man mår.

Hoppas det går bra för dig och ha tålamod

• Anonym (mår ganska bra)
    Gulletroll skrev 2010-07-15 15:13:59 följande:
    Alltså jag förstår inte, det måste råda en stor och grav missuppfattning om vad psykodynamsik psykoterapi är för något...

Att påstå att man sitter och ältar barndomen....
    Likaså att man säger att i KBT pratar man om problemen här och nu...

Jag har gått i KBT och vet vad det innebär och går själv just nu i psykodynamsik sedan 2,5år - det känns som att det råder en stor missuppfattning om vad PDT är för något. Att påstå atte man sitter och ältar en massa saker från barndomen....detta måste vara den största missuppfattningen någonsin. Så fel!

Dessutom så utgår de flesta terapfrormen utifrån psykoanalysen. Dessutom så är det ju helt klart mordeniserad från S Freuds tid - den utgår självklart från hans teorier men bygger på de senaste årens forskningn inom psykologi och neuro/biokemi.

Känns som att folk inte vet vad dom pratar om utan utgår ifrån att PDT är en terapi där man ältar barndomen....en grov missuppfattning.
    Nej, såklart man inte behöver prata om barndomen alls i psykodynamisk terapi. Det beror väl helt på vad man vill och behöver prata om. I mitt fall har jag vuxit upp med missbrukande föräldrar och därför har jag pratat mycket om uppväxten i terapin.
Svar på tråden Fungerar psykodynamisk terapi?