• Mandarina

Fungerar psykodynamisk terapi?

Jag har gått i psykodynamsik psykoterapi i snart 2,5 år och jag kan säga som så här, jag är än inte färdig men jag har fått livet åter. Det känns som att min hjärna tidigare inte utvecklats "normalt" men iom terapin så har vi haft en chans att reparera den. Det känns som att min hjärnas utveckling har tagit fart och är som en blomma som växer o växer för att en dag bli mogen. Å därmed redo att klara sig på egna ben. Jag kan nästan bokstavligt känna hur hjärnan utvecklas - har tidigare aldrig haft huvudvärk men kan i vissa perioder ha extrem huvudvärd och det tolkar jag som att min hjärnbark håller på att ta form

Iom att jag blev sjuk i ångest så började jag läsa på om allt som har med ångest och hjärnan att göra. Så idag är jag lite av en expert. Har nämligen ett STORT behov av att förstå hur allt funkar.

Terapi har varit och är fortfarane oerhört jobbig! Det värsta var väl det första året - fattade i princip ingenting utan gick dit som en zombie och bara väntade på att allt skulle bli bättre. Men sen började insikterna trilla in en efter en....o allt efterssom tiden gått så har fler o fler 5-öringar trillat ned.....
    Detta har resulterat i att jag känner mig själv, min kropp och mitt sinne på ett helt annat sätt än jag någonsin tidgare har gjort. Jag har utvecklat en självinsikt där jag är mer o mer medveten om vad som påverkar mig, jag är observant på tankar, reaktioner, känslor, beteenden mm. Ibland känns det t.om som att jag fått en ny hjärna....'

Än är jag inte färdig på ett tag o då undrar jag verkligen hur det kommer att kännas när jag känner mig klar, ser fram emot den dagen!

Kan säga att terapiformen är otorligt luddig men den har grym effekt. Tror ärligt talat inte att vem som helst klarar den. Det har krävt såååå mkt arbeta av mig men jag har haft en järnvilja av att må bra och jag vill de så in i bomben mkt, då jag alltid älskat livet.
    De använder sig av särskilda terapeutiska metoder, jag vill inte avslöja allt för mkt utan häng med på resan. Var beredd på att det kommer ta tid men jag lovar dig, det är värt den väntan.....

• Mandarina
    Anonym skrev 2010-06-30 22:20:19 följande:
    Jag har jättesvårt för att prata om sånt, kommer skämmas så mycket sen att jag inte vågar gå tillbaka till henne.

Egentligen är det nog inte arbetssättet som är problemet, jag tror att det kanske är jag som har för mycket kontrollbehov. Jag kan inte bara slappna av och låta henne göra sitt arbete, och lita på att hon vet vad hon gör. Jag är en sån som vill veta allt. Ju mer kunskaper jag har om metoden, desto mer kan jag slappna av för jag då förstår varför hon gör som hon gör osv. Problemet är att hon läst i flera år för att utbilda sig till detta, så det är ju inte som att jag kommer lyckas med att förstå hela metoden fullt ut på denna korta tid iallafall. Jag är likadan hos läkaren. Jag köper inte det dom säger rakt av, utan går alltid hem och läser på och kommer sedan tillbaka och ifrågasätter läkaren. Jag kan inte lita på att andra gör rätt av någon anledning.
    Men shit, dett låter som att du beskriver mig just nu!!

TS, om du vill så inboxa mig.
  • Mandarina

Alltså jag förstår inte, det måste råda en stor och grav missuppfattning om vad psykodynamsik psykoterapi är för något...

Att påstå att man sitter och ältar barndomen....
    Likaså att man säger att i KBT pratar man om problemen här och nu...

Jag har gått i KBT och vet vad det innebär och går själv just nu i psykodynamsik sedan 2,5år - det känns som att det råder en stor missuppfattning om vad PDT är för något. Att påstå atte man sitter och ältar en massa saker från barndomen....detta måste vara den största missuppfattningen någonsin. Så fel!

Dessutom så utgår de flesta terapfrormen utifrån psykoanalysen. Dessutom så är det ju helt klart mordeniserad från S Freuds tid - den utgår självklart från hans teorier men bygger på de senaste årens forskningn inom psykologi och neuro/biokemi.

Känns som att folk inte vet vad dom pratar om utan utgår ifrån att PDT är en terapi där man ältar barndomen....en grov missuppfattning.

Svar på tråden Fungerar psykodynamisk terapi?