Fungerar psykodynamisk terapi?
Jag har gått i psykodynamsik psykoterapi i snart 2,5 år och jag kan säga som så här, jag är än inte färdig men jag har fått livet åter. Det känns som att min hjärna tidigare inte utvecklats "normalt" men iom terapin så har vi haft en chans att reparera den. Det känns som att min hjärnas utveckling har tagit fart och är som en blomma som växer o växer för att en dag bli mogen. Å därmed redo att klara sig på egna ben. Jag kan nästan bokstavligt känna hur hjärnan utvecklas - har tidigare aldrig haft huvudvärk men kan i vissa perioder ha extrem huvudvärd och det tolkar jag som att min hjärnbark håller på att ta form
Iom att jag blev sjuk i ångest så började jag läsa på om allt som har med ångest och hjärnan att göra. Så idag är jag lite av en expert. Har nämligen ett STORT behov av att förstå hur allt funkar.
Terapi har varit och är fortfarane oerhört jobbig! Det värsta var väl det första året - fattade i princip ingenting utan gick dit som en zombie och bara väntade på att allt skulle bli bättre. Men sen började insikterna trilla in en efter en....o allt efterssom tiden gått så har fler o fler 5-öringar trillat ned.....
Detta har resulterat i att jag känner mig själv, min kropp och mitt sinne på ett helt annat sätt än jag någonsin tidgare har gjort. Jag har utvecklat en självinsikt där jag är mer o mer medveten om vad som påverkar mig, jag är observant på tankar, reaktioner, känslor, beteenden mm. Ibland känns det t.om som att jag fått en ny hjärna....'
Än är jag inte färdig på ett tag o då undrar jag verkligen hur det kommer att kännas när jag känner mig klar, ser fram emot den dagen!
Kan säga att terapiformen är otorligt luddig men den har grym effekt. Tror ärligt talat inte att vem som helst klarar den. Det har krävt såååå mkt arbeta av mig men jag har haft en järnvilja av att må bra och jag vill de så in i bomben mkt, då jag alltid älskat livet.
De använder sig av särskilda terapeutiska metoder, jag vill inte avslöja allt för mkt utan häng med på resan. Var beredd på att det kommer ta tid men jag lovar dig, det är värt den väntan.....