Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Hejsan,

Jag är 35 år och fick mitt plus imorse! Får jag vara med här?

Jag känner igen en del av er från vänta barn trädarna. Känner mig så glad, fast är grymt trött efter helgen när min syster gift sig.

Vi hade försökt i 4 månader innan plusset kom idag, så egentligen gick det rätt fort! Nu får man bara hoppas att det håller i sig! Plusset var aningens svagt, fast ändå tydligt, men jag har ju BIM idag så det kommer väl att bli starkare, tänkte ta ett nytt test om några dar!

Har känt av lite håll i sidan och lite större bröst men annars inget. Men det är ju så tidigt!

Millan 

• Kattflickan
    ll lina skrev 2010-07-14 10:51:16 följande:
    Hej, får jag vara med också? Väntar första barnet i början av mars om jag räknar rätt. Med lite tur har alltså han/hon dykt upp i tid tills när jag fyller 31 i mitten av mars. Mycket tankar nu i början (och lite panik eftersom jag måste ha skrivit klart en avhandling om en månad ungefär - och min koncentrationsförmåga verkar ha försvunnit ungefär samtidigt som graviditetstestet visade positivt). Har inte ringt MVC än, hur tidigt gjorde ni andra det? Gör de egentligen något de första månaderna? Talar de om en massa saker som man borde veta?
    Tror du inte att koncentrationen försvunnit också pga det fina vädret? Och för att många tankar väcks när du blivit gravid.  Jag är glad att jag fick reda på min graviditet på min första semesterdag, nu har jag fyra veckor på mig att tänka på den innan jag börjar jobba igen.

En kompis till mig disputerade och fick sitt barn 2 veckor innan. Hon sa att det var perfekt för hormonerna fick henne att vara kolugn på disputationen.

Jag undrar också hur tidigt man ska höra av sig till MVC. Jag ska få den 19 mars om jag ska tro de där funktionerna som räknar ut ens bedömda förlossningsdatum.

Jag plussade i måndags på BIM, så min tanke är att vänta en vecka, ta ett till test  med veckoindikator och sen ringa MVC om det ser bra ut.

Millan 
  • Kattflickan

Hejsan,

Erka: Välkommen och hoppas verkligen att allt går väl denna gång!

Il lina: Jag har också svårt att tänka på nåt annat nu, så förstår att det är svårt att fokusera på avhandlingen.  Hoppas att det går bra med skrivandet ändå.

Är lite rädd för att jag är så glad, blir det missfall så kommer jag bli så grymt ledsen. Men det är ju inte så mycket annat att göra än vänta och se.

Har ringt MVC, de ska ringa upp mig i eftermiddag så får jag höra med dem om att boka in tid.

Tog ett till graviditetstest idag, ett sånt där digitalt med veckoindikator (trots att jag är emot digitala engånsprylar=resursslösteri), det visade på "gravid" vecka 2-3 (efter befruktning) så det verkar stämma.

Igår började mina bröst att ömma rejält, hade en ryggsäck och den spände över brösten, kändes mycket.

Millan

• Kattflickan

Hej igen:

Riza: Du skrev att du skulle gått på ett hälsosamtal. När jag pratade med MVC idag nämnde de inget om detta, bokade dock in inskrivningssamtal med mig i vecka 10 och frågade om jag ville göra kub-testet. Jag tänkte göra detta och sen beroende på resultaten ta ställning till ev. prov på fostervatten.

Vad tas upp på hälsosamtalet? Hälls detta bara i vissa områden i landet?

Jag hade också inbillat mig att om man är över 30 så görs det två ultraljud, stämmer detta, barnmorskan nämnde inget om detta.

Millan 

• Kattflickan

daniela01: Förstår att du är nervös, håller tummarna för att allt ser bra ut!

Quirall: Jättejobbigt att du mår så dåligt, hoppas att det snart går över för dig! Du får skriva hur det gick för dig att jobba idag. I vilken vecka kom ditt illamående, jag har inte känt av nåt än. Är lite förstoppad, öm i brösten och känner av lite växtvärk.

Riza: Jag är precis i 6e veckan men jag tror kanske inte att de har hälsosamtal här i Uppsala? Fick en tid för inskrivning i vecka 10 då de gör kubtestet och då kommer jag få tid för ultraljud.

Kommer ni att bekosta ett extra ultraljud själva? När ska detta göras i såfall?

Fånigt men om jag inte känner av molvärken och bröstontet så blir jag lite orolig, men hittills så har det kommit tillbaka ett tag senare igen. Nån fler som känner så?

/Millan

• Kattflickan

Grattis daniela01! Skönt att allt såg bra ut.

Igår kväll fick jag mycket kramp i nedre delen av magen och stickningar, kändes nästan som om jag hade frossa. Jätteobehagligt!

Imorse kände jag för första gången av lite illamående, men inte så att jag behövde spy,

Idag är det bättre men har stundvis lite ont idag med. Hoppas det inte är ett begynnande missfall, hur har ni som fått  det känt er? Jag har inte fått nån blödning än iallafall, känner mig lite orolig.

Millan 

• Kattflickan

Hejsan,

Jag måste bara fråga, är det nån fler än jag som har börjat oroa sig mer efter att ni blev gravida?

En av mina fritidssysselsättningar är  klättring, och jag kan vara lite rätt ibland. Men jag och min sambo har kommit överens om att jag inte ska ta några risker med klättringen när jag är gravid, så jag ledklättrar inte, utan klättrar toprep, det säger säkert inte er så mycket men riskerna då är mycket små.

Vi klättrade ute i förra veckan och då var jag oresonligt rädd, samma sak idag. Jag vet att det i princip inte är någon risk men känner mig rädd för att klättra ändå,

Rent logiskt så vet jag att risken med klättringen för min graviditet är mycket låg, lägre än att köra bil, Min rädsla är inte resonlig. Det jag är rädd för är om barnet kan påverkas negativt av min rädsla.  Om jag inte varit gravid och var rädd så skulle jag ha övat på att falla eller på det som gjorde mig rädd för att rädslan skulle gå över. Vågar jag göra detta nu? 

Har ni andra också blivit mer oroliga?

Millan 

• Kattflickan

Hoppryttaren: Jag tror nog att det stämmer att man blir mer orolig för att skydda fostret, lite skönt att höra att det är nån mer än jag som blir mer orolig så att det inte är så ovanligt.

Cshell: Vad kul med en till gravid klättrare! 

Jo, min motivation dalade också lite när vi började försöka bli gravida, insåg att klättersäsongen kanske inte skulle bli min främsta. Min syster gifte sig för ett par veckor sen och vi har haft en hektisk vår/försommar för att få iordning huset inför detta och har då ändå inte hunnit med klättringen så mycket.

Men det känns trist nu att jag tillochmed är rädd på topprep. Jag har jobbat mycket med mina rädslor i klättringen och för mig gäller det att hela tiden göra det jag är rädd för för att hålla rädslan i schack!

Klätterklubben här har en sån där helkroppssele som man  låna om man är gravid, om några veckor ska jag höra med dem, om det funkar för mig att klättra.

Känns som om våra semesterplaner blir lite sabbade nu, vi hade tänkt åka både till Sundsvall och Tunaberg/bistaberget och klättra men nu känns det lite osäkert då jag är så rädd för att klättra  Jag har inte varit särskilt illamående så det är ännu inget problem iallafall, men jag är ju bara i 7e veckan.

Annars låter ju graviditetsleden som om den vore nåt!

Millan 

• Kattflickan

vad tyst det blev i den här tråden.

Hur har det gått för dig Quirall med illamåendet?

Jag mår fortfarande bra, knappt något illamående, snart är jag inne i vecka 8. Däremot har brösten ökat grymt i storlek, köpte två billiga bh'ar i C-kupa för två veckor sen, har B i vanliga fall och nu är de redan för små

Min sambo är i källaren och målar taket, jag insåg att det kanske inte var helt bra att måla när jag är gravid, inte inne iallafall så jag står i carporten och målar en bokhylla istället. Det borde väl inte vara nån fara att stå ute och måla med vattenbaserad färg?

Millan

• Kattflickan

Hejsan,

Jag har också dille på sura saker. Helst vill jag börja morgonen med en clementin eller två. Sen går jag runt i trädgården och äter vinbär, hallon och krusbär.

Millan

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011