Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Rundabullar: Supergrattis!!!!!! Jättekul att du också plussat. Vi är många 30+ are som har plussat senaste månaderna.

Gjorde du ett vul? Jag skulle också vilja göra ett men försöker hålla mig till tåls till typ vecka 11 då ett ultraljud kommer atrt göras för kubtestet. Jag tror att barnmorskorna här har det rätt tufft under sommaren, det har tom. stått om det i tidningen. Så eftersom jag inte har haft några problem med blödningar eller liknande så har jag inte velat ringa och höra om jag kan få ett tidigt vul. 

Millan

• Kattflickan

Rundabullar: Jobbigt att må illa! Särskilt om man går en kurs. Om några veckor går det för hoppningsvis över.

Jag var på ett vaginalt ultraljud i torsdags och fick se den lilles hjärta och såg hur han plötsligt vände sig. Jag började nästan gråta av lättnad. Gjorde det hos en gynekolog för att jag varit så orolig då jag inte tycker jag har så mycket symptom. 

Nu känner jag mig mycket lugnare och gladare så det var det värt! Nu kan jag också glädjas åt att jag inte är illamående, innan var jag mest orolig för att det var ett dåligt tecken.

Jag var tvungen att berätta för chefen. Han började prata med mig om planerna för hösten och att det räcker att vi är två personer som kan det område som jag arbetar med. Då var jag tvungen att säga att det kanske var bra om någon fler börjar lära sig mitt område (vi var tidigare 3) och förklara varför.

Millan

• Kattflickan
    marsmarsmåne skrev 2010-08-21 10:29:59 följande:
    oh vad kul, var på liknande för några dar sen. Har inte heller haft några direkta symtom och grav inte känns verklig därmed. Jag såg bara hjärtat dock, resten förklarade han vad det var, men det var svårt att urskilja.
    Håller med, jag såg inte själv någon arm som gynekologen gjorde, men han pekade och beskrev vad han såg. Huvudet kunde jag gissa mig till. Men hjärtat såg jag tydligt som en liten spot mitt i det ljusa som pulserade.

Millan 
  • Kattflickan
    Minea - 32, BF 14/2 2011, barn nr 1, Oslo
    Kalaspuffan - 34, BF 12/3 2011, barn nr 1, Sthlm
    Hanni - 33, BF 14/1 2011, barn nr 1
    Erka - 30, BF 29/1 2011, barn nr 1, Piteå
    Millan75- 35, BF 18/3 2011, barn nr 1, Uppsala
  • Kattflickan

Stackars dig Rundabullar! Låter hemskt! Hoppas illamåendet går över snart.  Jag satt en gång på bussen i 4 timmar bredvid någon som var full och hade spytt, vilket nästan fick mig att spy och jag var ändå inte gravid

Själv är jag hemma och är förkyld, men det  är inte jätteilla, så jag glor på tv och internettar.

Låter ju jättebra att man får ett inviduellt träningsprogram!  I Sverige ingår ett ultraljud i typ vecka 18. Är man över 35 blir man erbjuden att göra KUB-testet där ett ultraljud ingår. Jag ska göra det om två veckor, i vecka 13.

Såg att vi hade samma BF, kul!

Millan 

• Kattflickan

marsmarsmåne: Jag har inte heller mått illa. VIssa symptom har jag, som ömma stora bröst och molvärk ibland men har faktist inte mått dåligt. Får lite dåligt samvete när man läser om dem som mår mycket illa. Tidigare var jag orolig över att det var ett dåligt tecken, men nu försöker jag bara vara glad. Bra att passa på medans man mår bra, vet aldrig hur man mår om några månader med foglossning etc..

Jag ska ju göra kuben mitt i vecka 13, så om de inte lyckas med att mäta den där vätskespalten så hinns det nog inte med nåt fler ultraljud. För visst ska det göras före vecka 14?

Millan 

• Kattflickan
    Sensa skrev 2010-08-26 15:44:13 följande:
    13+6 är den magiska gränsen, därefter är det för sent.
    Eftersom det sällan går att vara helt säker på hur långt gången man faktiskt är, vill de gärna att man gör KUB-UL:et lite tidigare för att vara säkra på att man håller sig inom gränsen.

Så förklarade min BM det för mig, och jag hoppas de kan mäta när det är dags för mig.

Frågan är hur man snällt talar om för det lilla livet att vara medgörligt när det väl är dags? ;)
    Så, jag kommer att göra mitt ultraljud i vecka 13, närmare bestämt 12+4, så det borde vara tillräckligt långt innan den "magiska gränsen". Jag är rätt säker på hur långt gången jag är, nu 10+4, vilket bekräftades på ultraljudet som jag var på för en vecka sen. Sen får vi hoppas på att bebben ligger åt rätt håll

Men mitt blodprov togs redan i början av förra vecka, spelar det nån roll att det är mer än 3 veckor mellan blodprovet och ultraljudet? Jag tror att ultraljudsavdelningen här på akademiska i Uppsala är rätt upptagna nu och det var nog därför jag fick tiden några veckor efter blodprovet.

Sen jag blev gravid så har jag blivit så sugen på sämre mat. Jag och min sambo brukar laga rätt nyttig mat men nu är jag mest sugen på falukorv, hamburgare (vi gör egna iofs), pizza, köttbullar mm. Fisk klarar jag inte av att äta, vilket vi åt då och då innan jag blev gravid. Det är ju nu man ska äta nyttigt och så är jag inte alls sugen på det. Förutom frukt, som jag äter mycket av varje dag. Märkligt!

Millan 
  • Kattflickan
    marsmarsmåne skrev 2010-08-26 17:20:03 följande:
    Tack
    men jag lider mer er som inte mår bra, känner mig orättvist förfördelad

Tar gärna lite av ditt illamånde så jag kan få ett kvitto varje morgon på att bebben fortfarande lever, oroar tokmycket pga bristen på livstecken innefrån magen.
    Jag kände precis som du och därför gick jag på ett vaginalt ultraljud i förra veckan hos en gynekolog. Jag var rädd att eftersom jag kände så lite så skulle inte bebben må bra. Men allt såg bra ut! Gynekologen sa till mig att inte oroa mig, Alla kvinnor har inte starka symptom, det bara är så! 

Efter det har jag bestämt mig för att sluta oroa mig, det som sker det sker och det beror inte på om jag har symptom eller ej! 

Jag känner också för er som mår dåligt, måste vara jättejobbigt!

Millan
  • Kattflickan

Åååå vad härligt att känna av bebben, längtar tills jag kan det.

Jag har precis gått in i vecka 12. Om lite mer än en vecka ska jag göra KUB-testet.

Hoppas snart att jag får mer energi, har hört att det ska vända kring vecka 13 och man ska bli piggare igen. Idag har jag bara handlat och lagat mat, sen däckade jag.

Millan

• Kattflickan

Aaarrrgghh! I torsdags och fredags var jag hemma för att jag var förkyld. I helgen gick det över och jag jobbade igår och jag mådde bra. 

Igår kväll började jag få ont i halsen. Idag känner jag mig sjuk igen! Har jätteont i halsen och kanske lite feber. Jag brukar ju jättesällan bli sjuk! Det stämmer verkligen att immunförsvaret försämras när man är gravid.

Jag har ätit massor av apelsiner och clementiner sen jag blev gravid, jag tvättar ofta händerna och har försökt undvika förkylda personer, vad mer kan man göra?

Har jättemycket att göra på jobbet och vill inte vara mer sjuk nu!

Ursäkta mig, men nu känns det bättre när jag fått skriva av mig lite

Millan 

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011