Sensa skrev 2010-08-26 15:44:13 följande:
13+6 är den magiska gränsen, därefter är det för sent.
Eftersom det sällan går att vara helt säker på hur långt gången man faktiskt är, vill de gärna att man gör KUB-UL:et lite tidigare för att vara säkra på att man håller sig inom gränsen.
Så förklarade min BM det för mig, och jag hoppas de kan mäta när det är dags för mig.
Frågan är hur man snällt talar om för det lilla livet att vara medgörligt när det väl är dags? ;)
Så, jag kommer att göra mitt ultraljud i vecka 13, närmare bestämt 12+4, så det borde vara tillräckligt långt innan den "magiska gränsen". Jag är rätt säker på hur långt gången jag är, nu 10+4, vilket bekräftades på ultraljudet som jag var på för en vecka sen. Sen får vi hoppas på att bebben ligger åt rätt håll
Men mitt blodprov togs redan i början av förra vecka, spelar det nån roll att det är mer än 3 veckor mellan blodprovet och ultraljudet? Jag tror att ultraljudsavdelningen här på akademiska i Uppsala är rätt upptagna nu och det var nog därför jag fick tiden några veckor efter blodprovet.
Sen jag blev gravid så har jag blivit så sugen på sämre mat. Jag och min sambo brukar laga rätt nyttig mat men nu är jag mest sugen på falukorv, hamburgare (vi gör egna iofs), pizza, köttbullar mm. Fisk klarar jag inte av att äta, vilket vi åt då och då innan jag blev gravid. Det är ju nu man ska äta nyttigt och så är jag inte alls sugen på det. Förutom frukt, som jag äter mycket av varje dag. Märkligt!
Millan