Inlägg från: Niiskuneiti |Visa alla inlägg
  • Niiskuneiti

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Jag är 30 år (ganska snart 31) och vi väntar vårt första lilla kärleksbarn Hjärta Vi provade ett par gånger, 3-4 kanske? Jag är osäker, men det tog några månader.  BF 9 februari 2011.

Är förstås nervös och försöker tänka positivt!!

Kommer inte att göra några extra tester och är för ung för fostervattensprov o dyl (men skulle ändock avstå om jag varit äldre).

• Niiskuneiti

"Extra tester" kanske var lite luddigt uttryckt egentligen. Är erbjuden extra UL (som ska granskas av "experter", ev genomföras vid specialklinik på annan ort) ett par veckor efter ord UL i ve 18. Då ska de kolla älskligens lilla hjärta lite extra.

• Niiskuneiti
    lier1979 skrev 2010-07-01 17:43:05 följande:
    Varför ska dom kolla hjärtat lite extra, hoppas att det går bra att jag frågar! Jag har själv ett medfött hjärtfel som jag har opererat för två år sedan så det är något jag också kommer vilja göra.

Har nu varit på UL och såg en 2,4 cm stor böna med ett pickande hjärta, sprattlade lite! Sååå häftigt att se!
    Har också berättat för dom blivande morföräldrarna och det blev lite gråtkalas, dom blev jätteglada när jag visade bilden från UL :o)
    Pga att vi har det i familjen, dock inte jag själv. Men om du är hjärtsjuk löper du något högre risk att få ett barn med hjärtfel och om jag vore du skulle jag insistera på att de håller extra koll. Jag gör det även om det inte är jag eller pappan som har hjärtfel. Extra ultrljud känns också som en trygg metod för barnet (så länge det bara är nåt enstaka extra). Till skillnad från andra tester som kan göras, som ex fostrevattensprov som ökar risken för missfall. Men det är alltså inte aktuellt då det handlar om hjärtfel.
  • Niiskuneiti

Nu har vi gått in i vecka 13, är i 12+3 och det känns underbart att det gått bra såhär långt! Jag mår fortfarande lite illa och har svårt för en hel del mat. Men jag har inte kräkts mycket alls, så jag får vara glad ändå :)

Har också blivit mer orolig och känslig, det hör nog till. Jag drömmer mycket konstigt och jobbigt om nätterna. Är fortfarande trött... Blir ofta yr och lite illamående när jag lagt mig på kvällen, det är besvärligt.

Helst skulle jag leva på surt godis och pommac om det gick! Tungan ute

• Niiskuneiti
    Sensa skrev 2010-08-07 01:08:07 följande:
    Om allt ser bra ut, så har jag planer på att köpa en bok där jag kan berätta om livet innan lillen kom, och klistra in lite bilder.
    Jag är i v14 och ska göra en sån bok. Jag pysslar en hel del så jag tänkte göra en själv (med sån där spiralbindning) och sedan fylla med tankar, bilder etc och dekorera. Jag använder mig nu av en kalender som jag snyggat till med fint papper, dekorationer och sådant. I den skriver jag ner allt möjligt som händer och sker :)

Har hört om dem som går till fotografen när de är gravida och jag har tyckt att det är en fin idé, men jag är inte personen som skulle fota mig själv om jag inte var gravid....
  • Niiskuneiti

Hos oss måste du vara 35 för att få göra KUB etc, men man kan åka till privatklinik i tex sthlm om man är yngre. Vi har inte en tanke på det, är 31. Men vi skulle inte göra det vid 35 heller så det är mest ett moraliskt ställningstagande.

• Niiskuneiti

Vi har RUL 20/9 och efter det tänkte jag berätta för mina kollegor (chefen vet), är då i v. 20, eller ja, innan jag berättat för dem har jag kanske hunnit in i 21, men ungefär då. Än syns det inte när jag har kläderna på, så det ska nog gå bra att dölja det ännu ett tag. Går in i v.19 imorgon.

Jag hoppas det inte blir några fler UL, men av medicinska skäl är det risk för det. Tycker det är obehagligt att göra fler eftersom man inte känner till riskerna mer än att studier på råttor har visat missbildningar i hjärnan och allt vad det nu var. Jag blir iaf helt nojig som man nu blir när man är gravid. Hur som, vi får se om det blir fler efter detta eller ej. Jag gör som läkarna rekommenderar även om det betyder mer än ett.

• Niiskuneiti
    Kattflickan skrev 2010-09-12 10:04:36 följande:
    Tack alla för ert stöd, jag känner mig lite mer samlad nu, har läst på lite om alla undersökningar som kommer utföras om barnet inte har downs eller de andra två trisomierna.

Rynna: Blir jätteledsen för er skull när jag hör er historia om ert barn som också hade bred nackspalt och hjärtfel! Då vet du hur jag känner det nu. VI får se om vår historia får ett snabbt slut på måndag eller om den också blir utdragen, det finns ju ett litet hopp om att det går bra. Hur ser det ut i er nuvarande graviditet?

Millan 
    Blir ledsen att höra om detta...jag är själv mycket nära släkt med ett hjärtsjukt barn. För oss kom det som en chock då man upptäckte det just efter födseln. Jag förstår att det känns tungt nu! Men nu när ni vet kan ni förbereda er bättre och jag vet inte var ni bor, men personalen i Göteborg (om ni hör dit) är helt fenomenal och den expertis som finns att tillgå är otrolig. Nu hoppas jag verkligen att det ska gå så bra som möjligt och av erfarenhet vet jag att barn med allvarliga fel också har stora chanser att klara sig. Hoppas att det inte är någon annan sjukdom förutom hjärtfelet. Styrkekramar till er!

Vi har börjat fundera lite kring detta också då jag har hjärtfel i nära släkt. Vi kommer troligtvis att göra ett extra UL för att kolla hjärtat på lilla kråkan. (Dock aldrig en tanke på abort pga en sådan sak, vill veta för att kunna förbereda) Jag känner inte till något om detta så jag skulle vara tacksam om någon kunde dela med sig lite av det, om ni vet nåt...
  • Niiskuneiti

I morgon är det halvtid!

Syns inte tydligt än, så ingen har frågat eller börjat misstänka. Har nu börjat berätta för ett par på jobbet, bara 2 st till faktiskt. Men på måndag är det RUL och om allt ser bra ut så berättar jag nästa vecka att jag bara ska jobba fram till jul. Om det inte ser bra ut så vill jag ha lite tid att smälta det innan jag berättar, därför är det ganska skönt att bara de jag vill ska veta vet.

Vi ska inte ta reda på kön. Det där med kläder och grejer och sånt spelar ingen roll för oss, förutom klänningar och så förstås. Men annars så tycker jag det är helt okej med vilka fina färger som helst. Så rent praktiskt har det ingen betydelse. Sen tycker jag inte det är konstigt att vissa landsting inte berättar, det är ju inte medicinskt motiverat (om det är det, tex pga ärftliga sjukdomar är det förstås en annan sak, men generellt sett) så om man vill veta kan jag förstå att man får söka sig annanstans. Därmed absolut inte sagt att jag tycker att det är fel att man tar reda på det.

Undrar också när brösten ska sluta växa? De började för nån vecka sen, i v. 18 kanske...köpte två nya BH's men jag kan ju inte göra det hur ofta som helst heller så nu väntar jag ett tag till Flört 

• Niiskuneiti

Var på RUL idag - underbart, underbart! Hjärta Hoppas nu bara att det stämmer att allt är bra. Tyckte man såg himla tydligt på skärmen, men bilderna vi fick var inte alls lika tydliga. Nåja, vi såg ju då iaf och det var helt fantastiskt att se sitt lilla mirakel där i magen och kan lugnt erkänna att det var nära till tårar.

Blev bara framflyttade 2 dar, till 11/2.

Ska göra ett speciellt hjärtultraljud, då vi har hjärtfel i familjen (men inte nån av oss föräldrar så det är inte SÅ stor risk). Vad vi såg nu såg det bra ut, men vill ha lite mer expertis innan jag helt vågar lita på det. Men visst känns det lite lugnare nu.

Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011