• Anonym

varför har vi svårt att få bolån ? både har bar inkomst

Hej

jag blir faktiskt ledssen när jag ser kompisar som får beviljad bolån och inte vi , en kompis till mig köpte ett hus för 2 miljöner hoc är arbetslös och hade lånat hela summan , medan vi får inte det , både jag och min sambo har fast jobb med inkomst 40 000 varje månad , vad är det som är fel ? jag blir trött på detta .

• Svar på tråden varför har vi svårt att få bolån ? både har bar inkomst
  • Anonym

Har ni andra lån?
    Gamla skulder?
    Anmärkningar?
    Hur mycket har ni sparat?

• Anonym (Hur mycket?)

Jag antar att ni har en lön på 20000/pers(?)

Hur stort lån har ni ansökt om?

• Anonym

Kanske ni har för få besparingar, andra lån, använder krediter för mycket, er ekonomi verkar osäker. Har du inte frågat?

• Anonym

Har ni många kreditupplysningar?

• Anonym

jag har månads lån runt 22 000 och min man 24 000 jag har bara 60 000 billån inget anmärkning alls , vi har bar med pengar men vi har inte 10 procent vi har upp till 60 000 just nu .
    men jag frågade faktiskt endel bankar på varför vi fick avslag de säger att vi har många krediet upplyssningar allatså lånlöfte från föra året , då kollade vi på olika flera hus .

• riboflavin

Ärligt talat så hade jag också dragit öronen åt mig som bankanställt om ett par med era inkomster ansökte om bostadslån utan att kunna redovisa mer sparpengar.

Du ska se att om ni biter ihop under några månader och sparar ihop till kontantinsatsen så kommer de inte att neka er, var försiktiga med fler kreditupplysningar bara. 

• Lillsnufflan

Var man bor kan också påverka. Jag har kompisar som bor i Stockholm och som har fått lån trots att deras inkomster verkligen varit på gränsen. Vi hade däremot riktigt svårt att få ens ett litet lån trots att vi tyckte att vi hade stabil ekonomi och trygga inkomster. Vår bankman förklarade att det innebär en mycket större risk för banken att låna ut på en liten ort som den vi bor. I storstäderna är risken för att värdet på bostaden faller enormt litet medan det mycket väl kan hända på landsbygden. Och det kan man ju förstå, även om det inte är så kul när det drabbar en själv. (Vi fick dock lån till slut).

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-29 22:57:08 följande:
    jag har månads lån runt 22 000 och min man 24 000 jag har bara 60 000 billån inget anmärkning alls , vi har bar med pengar men vi har inte 10 procent vi har upp till 60 000 just nu .
    men jag frågade faktiskt endel bankar på varför vi fick avslag de säger att vi har många krediet upplyssningar allatså lånlöfte från föra året , då kollade vi på olika flera hus .
    Kreditupplysningar ställer till det för er. Och att med de inkomsterna inte har mer sparade pengar.
  • Anonym (...)

TS, ni tjänar 10.000 kr mer än vad vi får in i vårat hushåll och ändå sitter vi med 250.000 kr på banken och sparar varje månad?
    Å då ska det tilläggas att vi lever på EN inkomst sedan 5 år tillbaka, men en bra sådan. Hade jag jobbat hade vi sparat hela min lön. Nu har jag ett jobb på G och får jag fast anställning så sparar vi ihop till 10% och sedan köper vi boende.

Jag tror ni får börja spara mer, vi har inga problem med att få bolån trots att vi har 10.000 kr mindre än er att leva på, och även själva ca 60.000 kr i lån på bil och csn som betalas av på varje månad.

• Anonym (Eva)

Självklart har din vän inte ensam fått ett lån på 2 miljoner med Akassa på kanske 10.000 kr/månad. Antingen har vännen en till som söker lånet eller så har väl nån förälder eller nåt tagit lånet till vännen.

• skorpionen80

Räcker inte ett lånelöfte för flera hus? Eller får man nytt lånelöfte för varje hus?

• Susanne905

Många banker idag kräver att man har en handpenning på 10% att lägga in vilket ni inte har, dessutom hade ni många upplysningar vilket ofta även gör att bankerna drar öronen åt sig. Inte alls konstigt att ni inte får lån beviljat på 2 miljoner nu. Varför inte spara rejält ett tag så att ni får upp en bra handpenning och sedan söka lånelöfte/börja leta hus?

• Joual
    skorpionen80 skrev 2010-06-30 07:43:40 följande:
    Räcker inte ett lånelöfte för flera hus? Eller får man nytt lånelöfte för varje hus?
    Jag tänkte just fråga samma sak. Vi tittade på hus i över ett år innan vi slog till, och vi behövde inte ett nytt löfte för varje hus vi var intresserade av. Däremot ville banken att vi skulle prata med vår kontakt där innan vi bjöd på ett hus så att allt var OK. Det kan ju vara skillnad på om man bjuder på en lyxvilla inne i stan eller ett ruckel ute i skogen. 
  • Lumina
    UpsyDaisy skrev 2010-06-30 08:04:39 följande:
    Har ni borgenär?
    Borgensman tror jag det heter. Det är skillnad på dessa två

TS, jag tror som flera har sagt att det kan bero på för många kreditupplysningar, om ni t ex har ansökt om lånelöften på nätet och liknande.. 
  • Anonym

Det beror inte alltid på vad man har för inkomster.
    Banker  kollar på penga beteende. Och ja, med eran inkomst och inget sparande PLUS ett lån på 60tusen... De ser inte så positivt ut för banken...
    Och de är ju rätt svårt ljuga om sitt penga beteende för sin bank eftersom dem ser exakt vilka transaktioner man gjort och hur mycket och hur ofta osv...

• Anonym (anställning)

Det beror inte på er inkomst, utan även på vilken typ av anställning ni har. Har ni båda tillsvidareanställningar?

Svar på tråden varför har vi svårt att få bolån ? både har bar inkomst