Bryta läggningsrutin för 2½-åring
Jag har 4 barn och de har somnat bra i sina sängar fram till de har varit ca 1 år sen har de blivit kortare och kortare navelsträng
Så nu ligger 3 av dom i vår säng och flamsar omkring jag blir tokig och tja... helt opedagogiskt hotar med allt möjligt.
MEN äldsta sonen har ju fått lära sig att somna själv så vi vet egentligen hur man gör. När han var ca 3 år så orkade jag inte mer. Han fick ligga i sin säng och jag satt bredvid och höll en hand i hans säng, efter ett tag så låg jag på golvet nedanför hans säng och sen efter ytterligare ett tag var jag i rummet bredvid. I det sista steget fick jag gå tillbaka några gånger, det skulle kramas lite till, dricka lite vatten, fråga vad grannen gjorde och 1000 andra saker men sa alltid samma ramsa, Nu är det dags att sova, natti natti, älskar dig.
Det här körde vi med även på barn nr 2 det gick mycket saktare, hon hade ångest och var omöjlig. Efter ett år lyckades vi få henne att somna själv men det varade inte så länge nu är hon tillbaka i vår säng för att somn. Jag bär in henne i hennes säng när hon somnat. hon vaknar alltid på natten och räknar kallt med att bli hämtad, förd till toa och sen vidare till vår säng igen.
Så jag är väl inte bästa personen att ge råd men den här metoden är väl ganska beprövad och sägs vara bra för barnet.
Om barnet kommer upp så leder man det tillbaka och säger samma ramsa. Man får räkna med att finnas där den första tiden så man får planera tid för det här.
Hoppas du lyckas bättre än vi ![]()