• PerG

Bryta läggningsrutin för 2½-åring

Sonen är snart 2½ år och har det senaste året haft som rutin att efter tandborstning och pyjamaspåklädning så läser vi saga i hans säng och sedan ligger jag (eller min fru) kvar hos honom tills han somnar. I de allra flesta fall går det på under en kvart. Dock händer det då och då att han behöver 1-1½ timme för att somna (fastän han uppenbart är trött) och då inser vi att det hade varit smidigare om han hade kunnat ligga själv i sin säng och somna.

Vi har en 6-månaders bebis som än så länge somnar på nån minut så nattningen av honom går smidigt just nu, men det lär nog ändra sig om han följer samma mönster som storebror och då kan hela proceduren bli jobbig om inte storebror kan somna själv (t.ex. om en av oss föräldrar inte är hemma vid den tidpunkten)...

Så frågan är hur man smidigast och mjukast bryter denna vana så att han kan vänja sig vid att somna själv (att vi läser saga och sedan pussar godnatt och går ut ur rummet ungefär). Om vi försöker detta idag så kryper han direkt ur sängen och följer efter.

Är det någon annan som gjort detta med bra resultat som kan ge lite tips?

• Svar på tråden Bryta läggningsrutin för 2½-åring
  • PerG

Det låter ju vettigt. Vi vill ju inte skapa en för snabb brytning av rutinerna, så att "glida ut" mer och mer så att man inte bara rusar ut låter ju vettigt! ;)... Tog ni alla stegen direkt från start varje kväll, eller körde ni t.ex. sitta brevid med handen på sängen under några dagar och sedan ligga på golvet några dagar och så småningom även gå ut ur rummet?

Nu ska jag snart ha sex veckors semester om en vecka och därefter ska jag vara pappaledig på 50% resten av året så då har vi båda förhoppningsvis mer energi att bryta rutinerna (min fru är ganska slutkörd av mammaledigheten för tillfället)

På natten när sonen vaknar så kommer han in till oss och då följer en av oss med tillbaka och lägger oss hos honom istället (för att slippa springa ytterligare gånger under natten). Det kanske är dumt att göra så om vi vill att han ska somna själv så det kanske vi får sluta med.

• PerG

En uppdatering (kul att läsa sina egna funderingar en tid tillbaka)!

Numera sover båda barnen i samma rum och de somnar båda två ganska bra själva!

Innan yngste sonen flyttade in så hade vi börjat få 2½-åringen att somna själv, men återgått till att ligga kvar hos honom innan vi hade lyckats, men vi bestämde oss för att ta tag i det igen för ett tag sedan så då satte vi oss på en stol i hans sovrum efter att vi hade läst sagan istället för att ligga kvar. De första dagarna blev det  protester (men vi satt ju intill honom så det var nog mest för att det var annorlunda) men sedan accepterade han det och då var det inga konstigheter. Sen förberedde vi honom på att vi skulle sätta oss på stolen utanför dörren och då blev det protester igen (han kom upp ur sängen och kollade om vi satt kvar) men efter några dagar så accepterade han det också och sen var det heller inga konstigheter. Efter några dagar sa vi inte längre något om att vi skulle sitta på stolen utanför (och gjorde inte heller det längre)

Med den yngste så hade vi märkt tendenser till att samsovning inte funkade tyvärr. Vi hade samsovit med honom fram till nånstans runt 8-9 månader (han somnade i sin säng, men kom över till våra sängar under natten) men nu blev han inte alls lugnad av att få komma över i vår säng längre när han vaknade på natten utan det funkade bättre om han fick ligga kvar i sin säng och bli tröstad istället!?

Så när 2½-åringen nu gick att lägga relativt smidigt började en av oss (vi turades om varannan kväll) läsa saga för båda barnen samtidigt och sedan lade man 2½-åringen och gick sedan och lade yngste sonen... När detta funkade smidigt så testade vi för en vecka sedan att ställa in yngste sonens säng tillsammans med 2½-åringen och nu läser vi saga, lägger båda barnen samtidigt och de somnar oftast ganska snabbt själva (med undantag för yngste sonen som ibland behöver lite hjälp och tröst)...

Det hela har förbättrat hela familjens sömn (framförallt min fru som har haft stora problem med trötthet av att inte få sova ostört) och det verkar som om barnen än så länge sover bättre (eller så upplever vi det så eftersom vi kanske inte hör de där korta uppvaknanden som de själva "klarar" att somna om där vi tidigare direkt var framme och tröstade)... Visserligen har vi fått springa en längre sträcka när de väl vaknat, men jag (som inte har så stort sömnbehov) har tagit de flesta nattpassen som numera handlar om c:a 1-2 gånger/natt vilket för oss är en förbättring.

Tyvärr saknar jag samsovningen eftersom det inte finns något mysigare än att ha 2½-åringen på ena sidan tätt intill och yngste sonen på andra sidan (min fru har haft svårt att sova med dem tätt så de har fått ligga på varsin sida om mig tidigare)... ;(... Men andra saker har ju blivit bättre. Jag har t.ex. kunnat börja spela innebandy en dag/vecka igen eftersom det numera går så smidigt att lägga dem när man är ensam (något som tidigare kunde vara ganska påfrestande)...

Oj, långt och rörigt... ;)

Svar på tråden Bryta läggningsrutin för 2½-åring