Inlägg från: örtagård |Visa alla inlägg
  • örtagård

Bryta läggningsrutin för 2½-åring

Jag har ju egenligen inte något bra tips för vi har ju inte ändrat sovrutinerna utan ligger "fortfarande" bredvid vår femåthalvåring och vår treåring och vår sexmånaders. Det är mer så att vi betraktar det som tid vi umgås med dem. Särskilt nu när vi är så pass många i familjen så tycker jag de har behov av lugn ensamtid med mamma eller pappa. Men det kan man ju uppnå på många sätt. För oss, med väldigt intensiva barn, är det nästan det enda vid läggningen. Dagen är så fylld med upplevelser  osv. På kvällen finner vi ro tillsammans - en djup ro.

Alla somnar dock inom en halvtimme efter avslutadläsning sång osv. Ja halvmånadersbebisen somnar till amning bums . Den äldsta tar längst tid på sig och behöver mest hjälp att slappna av. Hos våra är det kombinerade närhetsbehov och avslappningsvårigheter som gör att de vill ha sällskap. När nattning med tandbortsning och läsning samt att ligga bredvid tar totalt en timme tycker jag det är helt ok. Så har vi det. Halv sju börjas det och halvåtta sovs det. Inte bebben dock ). Vi tar varsitt barn. Det vi har gjort är att reglera dagsömnen när nattningarna börjar dra ut på tiden. Alltså tiden efter läsningen. Vår femåring behöver ju ganska mycket lästid på kvällen treåringen får nöja sig med mindre. Men när tiden efter läsningen mer än tjugo minuter har de nästan alltid sovit på dagen resp fått sovmorgon. Så vi har jobbat i den änden för att få bra nattningar. Att ligga bredvid tio - 20 min efter en halvtimmesläsning är ju ingen tid.

Enochenhalvtimmesnattninagr är däremot dryga. Jag vet. När de somnar efter 20 tycker jag det är jobbigt. De vaknar tidigt och så gör ju vi och när vi jobbar vaknar jag ännu tidigare än barnen.

Jag tycker inte det är dumt att ni samsover. Men så gör ju vi Våra barn behöver det men barn är olika. Alla behöver inte det. Våra visar och talar om det tydligt.

Mitt tips, i denna röriga text, är att se över dagsömnen. Tvåårsåldern är lurig. De kan behöva dagsömnen men den kan sabba mycket. En svår övergång helt enkelt för en del barn.

Svar på tråden Bryta läggningsrutin för 2½-åring