• vittra

Bryta läggningsrutin för 2½-åring

Jag säger som Örtagård, det är en lurig tid när det gäller dagssömnen och det kan skapa mycket onödiga problem vid läggningen på kvällarna. Tar det så lång tid emellanåt så är han med största sannolikhet inte tillräckligt trött även om det kan verka så. Det kan ju också vara att han är känslig för eventuell överstimulering, eller tvärtom, att han just dessa gånger inte aktiverats tillräckligt.

Men jag ska beskriva hur vi gjorde. Tidigare låg vi helt enkelt vid hennes sida tills hon somnat, oavsett hur lång tid det tog. Och emellanåt kände man sig enormt låst när man kanske var stressad över saker som behövde göras och dottern bara bökade runt och vägrade somna. Det var svårt att själv koppla av och inge lugnet som behövdes för att hon skulle somna när man kände så. Därför började vi göra så att när hon var tillräckligt "mosig" och kommit till ro i sängen så sa vi till henne att vi går ner, med andra ord så smög vi inte utan gjorde henne helt medveten om att vi skulle försvinna men vi sa alltid att vi kommer upp om en stund och tittar till henne. Jag brukade dra till med att jag skulle ner på toaletten eller ner i köket. Hon kom till ro med detta besked mycket bättre än väntat, och sov alltid när vi kom upp igen efter en stund.

Jag tror att med så stora barn så kan man på ett helt annat sätt förmedla sånt här, vilket gör det mycket lättare för barnet att hantera än om man skulle smyga och lirka. Jag tror att risken blir att de närmast känner sig lurade i så fall, särskilt när de inte kan förstå varför mamma vill smyga längre och längre ifrån. Älskar hon mig inte längre? Vill hon inte längre vara nära mig? Även om de har utvecklats enormt så har de väldigt dålig kognitiv förståelse och kan inte dra logiska slutsatser kring sånt. Det bästa är att vara rak, ärlig och tydlig. Det är min fasta övertygelse.

Vi började göra såhär strax efter att hon blev 2, och nu är hon helt trygg med att vi säger godnatt och går ner trots att hon är vaken. Om hon ropar (för det gör hon såklart ibland) så kommer vi givetvis upp på en gång, och det vet hon. Så hon har lärt sig att vi finns tillgängliga varje gång när det behövs ändå.

Svar på tråden Bryta läggningsrutin för 2½-åring