Inlägg från: arkeologitjejen |Visa alla inlägg
  • arkeologitjejen

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

För oss är det min mamma (mormor) som har bäst kontakt med Linnea, men det är nog mest därför att min mamma bor lite närmare (fem minuter bort istället för nästan en timme) samt då min mamma är pensionär och passar henne flera gånger i veckan då hon inte går på dagis än. Detta i kombination med att min svärfar gick bort precis innan L föddes och farmor haft en väldigt jobbig period med sorgbearbetning vilket lett till att hon dragit sig lite undan barnbarnen och umgänge över lag. Inte förrän det senaste halvåret när hon börjat komma tillbaka till sig själv så att säga har umgänget blivit lite bättre (innan har hon mest suttit och inte tagit så mycket initiativ till att umgås med L när de träffats). Dock har farmor snabbt ökat i popularitet här hemma och Linnea är mycket förtjust i både mormor och farmor, även om hon som sagt träffar sin mormor betydligt oftare än sin farmor.

Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:16:39 följande:
    Det här gör mig så glad! Inte att mormor träffar din dotter mest utan att det finns en sådan självklar anledning till att de har en bättre relation. En bra anledning och inte "Jag hatar min svärmor och vägrar henne någonting som har med mitt barn att göra! Så det så!".

Och jag hoppas att Linnea fortsätter tycka om sin farmor lika mycket som mormor :) Härligt. Jag hoppas min sons farmor ska ändra sig snart och engagera sig. 

Kul att höra! Ja, ska jag vara ärlig så gillar jag verkligen min svärmor. Klart att jag inte alltid förstår henne, men så är det ju med alla människor och hon är verkligen superbra. Är så himla glad att ha henne, men det har varit några tuffa år när hon mått dåligt.

Hoppas att det löser sig med din svärmor också. Vi har gjort rätt mycket så att vi pratat om farmor och visat bilder emellan gångerna vi setts för att hålla minnet vid liv så att säga när Linnea var mindre och till slut släppte det som sagt.

Din fråga om varför man bor närmare mormor än farmor. Vi bor i lägenhet i ett nybyggt område i Stockholm där vi lyckades få lägenhet. Innan flyttade maken in i min etta på 27 kvadratmeter. Inte idealiskt att få barn i så att säga. Jag vill helst bo i den här delen av stan som jag är uppväxt i. Han är uppvuxen i ett villaområde som vi verkligen inte har råd med, och de omkringliggande områdena med lägenheter är inte så himla kul. Vi blev helt enkelt kära i detta bostadsområde och sedan att min mamma bor fem minuter bort med bil skadar ju inte när hon hjälper till och vi har så mycket kul ihop.

Linnea 080310 & BF 100930
Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar