Inlägg från: Strumpläst83 |Visa alla inlägg
  • Strumpläst83

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

Mormor/morfar bor 10minuters bilresa bort, de hämtar på dagis minst en gång i veckan och sitter barnvakt någon gång i månaden. Jag pratar med min mamma fler gånger i veckan, bara för att gagga eller det är något vettigt vi har att säga varandra. Vi äter middag hos dem varannan/var tredje helg kanske.

Farmor/farfar bor.... säker 10 timmars bilresa bort. De hälsar på så ofta de kan och vi försöker ju åka dit vi med. Min man ringer/SMS'ar sin mamma om det är absolut nödvändigt men det händer inte ofta.

Det är väldigt synd, för jag har haft turen att ha riktigt mysiga/trevliga svärisar.
    Sen har jag själv aldrig mött morfar eller farfar. De dog innan jag föddes, och min farmor dog när jag var något år gammal. Min mormor fick alzheimers när jag var runt 10 och dog när jag var 14. Jag har alltid önskat att jag hade haft någon ur den generationen. Därför är jag noga med att mina barn ska ha en nära relation till dem.

Summa summarum: mormor/morfar har dottern bästa relationen till men hade farmor/farfar bott lika nära så hade det varit lika.

Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
  • Strumpläst83
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:23:47 följande:
    Märker att det verkar som att man bor mormor och morfar närmast oftast. Hur kommer det sig? Flyttade ni närmare dem med vilja? Bodde ni redan där? Flyttade de närmare er? När svärföräldrarna bor långt borta, flyttade de dit eller flyttade era män till er? Jag som hade uppfattningen om att jag var ganska unik med en man som flyttade till mig. Känns annars som vanligt att kvinnor flyttar efter männen. Att döma av folk runt mig.
    Min mans päron bor i en lite håla i norra Lappland. Han klarar inte av att bo där så han flyttade ner mot Stockholm. Sen träffade han mig (jag bodde hemma hos mamma och pappa). och jag ville plugga på högskola i Stockholm så vi skaffade oss lägenhet här. Ingen av oss VILL flytta till den lilla hålan, och båda två VILL bo nära en storstad. Därav bor vi nära mina päron.

Sen att JAG är en morsgris och gärna vill ha nära till mamma och pappa spelar ju även det in.
    Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar