Inlägg från: alskdldskjf |Visa alla inlägg
  • alskdldskjf

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

Röstade båda....

Mina barn har jättefina relationer till alla tre paren (farmor och farfar är skilda med varsin ny livskamrat sedan många år) men samtidigt är alla relationerna helt olika på grund av att det handlar om sex helt skilda vuxna personligheter som själva väljer vilken slags relation de vill ha med barnen. 
    * Mormor och morfar brukar låta barnen hänga med i vardagen, hjälpa till med allt möjligt osv.
    * Farmor med man brukar ha massa extra roligt speciellt inköpt pyssel eller något biobesök osv.
    * Farfar med fru brukar pussla, måla, spela spel osv.

Jag litar lika mycket på alla tre paren och vet att de är mycket kärleksfulla och omsorgsfulla när de har/är med barnen. Men självklart prioriterar jag lite mina egna föräldrar medan mannen inte är lika noga med sina.

Mina föräldrar och farmor med man brukar turas om att ta barnen någon helg då och då för myyyyys medan farfar med fru inte vill ha dem på natten pga sviter efter en ganska svår bilolycka, däremot så kan vi när som helst ringa dem om att t.ex. hämta på dagis, passa en stund osv då de bor bara ett stenkast från oss.

• alskdldskjf

Ett litet tillägg....

Min bror fick sina två barn innan jag fick barn och min mamma (som då är farmor till de barnen) var jättenoga med att se till att hon inte skulle ha en sämre relation till barnen än vad mormor:n hade. Alltför många väninnor till min mamma som har söner hade helt ofrivilligt hamnat på skymundan då de unga föräldrarna utan baktanke vände sig mest till mammans föräldrar. Många av väninnorna menade på att deras söner inte var riktigt lika pådrivande med umgänge mot sina föräldrar än vad de unga mödrarna var mot sina.

Min mamma tyckte att det lät väldigt ensidigt. Man kan ju inte sitta hemma och vänta in besök för att ha någon slags relation med sitt barnbarn utan man får ju ta för sig och det gjorde mina föräldrar mycket noggrant och de har verkligen ställt upp mycket för min bror och hans fru och har en jättefin relation till mina brorsbarn "även" om de "bara" är farmor och farfar. (Mammas väninnor uttrycker sig så.... de är bara farmor.... suck)

Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar