• BlommyNess12

Är det möjligt att äta mat för 75 kr om dagen?

Japp, nu är jag i farten igen. Denna gång har jag och syrran slagit vad om att jag inte kan leva på hennes studentstandard vilket enligt henne själv är 25 kr om dagen till mat (tror hon överdrev lite ). Vi är tre personer i familjen så det ger 75 kr till mat per dag. Jag känner spontant att det måste ju gå, men jag kan ju lika gärna ha fel!

Våran deal är detta: Om jag klarar det så är hon barnvakt åt min tvååriga son över helgen, om hon vinner så bjuder jag henne på middag i två veckor

Ja, jag vet att vi är barnsliga, men vi tycker det är skitkul att slå vad om töntiga grejer!

Så kom med era bästa tips nu då, skulle vara trevligt med en barnfri helg med sambon   

• Svar på tråden Är det möjligt att äta mat för 75 kr om dagen?
  • FeliXia

ja, det är det! Vi var två som levde på 1 studemedel i flera år. Det gick bra!

• Snigel84

Ja eftersom jag och sonen levt så snålt i några år nu så borde det ju funka :P.

När vi har det riktigt snålt så bakar vi eget bröd, gör mycket köttfärssås och liknande som räcker länge. Lagar man mat hemma och inte äter "ute" så blir det inte så dyrt. Morötter äts det en del här till maten. Gott och billigt =). Vi äter varierad kost med fisk, köttfärs, kycklingfile, korv ibland, soppor, hemmagjord pizza osv. Alltså ingen enformig kost. Pannkaka är ju billig lunch med..

Lycka till!

(Jag tycker också såna vad är roliga :P)

• Tawaret

75 kr, det blir inga problem! Jag åt mat för 20 kr/ dag ett år när jag studerade och samtidigt sparade pengar till annat. Jag tränade mycket och åt kött två gånger om dagen, så det var inte ens riktigt snålande. (Vissa gjorde ju storkok med bönor och lasagner osv, åt gröt och mycket potatis och kunde komma ner i jättelåga summor.)

Knepet är att tänka ut budgeten - hur många kr per mål har man råd med.
    Sedan får man räkna ut vad varje del i maten verkligen kostar. Vad kostar en macka? En ostskiva? En smörbredning? Vad kostar ett glas mjölk? En fiskpinne? En potatis? En köttbit?

Sedan är det bara komponera måltiderna så att de varje dag håller sig inom budgeten. Man märker ganska snabbt att mackor och pålägg är orimligt dyrt, att man kan äta kött men utan att svulla utan istället tänka på att äta tillräckligt med tillbehör, att småsaker som ketchup och majonäs kostar en del.

Lycka till!

• Mjesec

Vi hr en matbudget på 2000/månad för 2 pers, och då äter vi riktigt bra mat! (ca 33,3 kr/dag/pers). Och i detta ingår tvättmedel och hygien produkter, och städgrejer. Samt onyttigheter ;) Själva maten går inte på mera än ca 1500:-/månad (dvs 25kr/dag/pers).  Kan säga att vi äter ytterst ltie hel/halv fabrikat (försöker verkligen undvika) och lagar alla mål förutom 1-2/månad hemma. Jag har gjort det till en kul grej att få maten så blillig som bara möjligt utan att tummapå kvalitén ;)

Mitt tips är att kolla reklam och skriv matlista, och lista för storhandling, samt veckohandling (ex för veckohandlingen skriver du för varje vecka vad du behöver hem och handlar bara det, kan lova att du sparar pengar, då det inte åker med massa "onödigt" och du slipper småhandla). Kan låta som om det blir jätte tråkigt, men helt ärligt så har vi mycket mer varierad mat numer! Man ser ju hur ofta man äter allt och då känns det så tråkigt om man ser spagetti och köttfärssås 10ggr ;)

Tror inte du komemr få minsta problem :)

• Mjesec

Justja, gör mer mat än ni behöver till middagen så har ni lunch dagen efter med ;) Blir billigare och sparar dessutom tid ;)

• Nape

Det tror jag absolut går! Jag har vänt på varenda krona under en period och vi åt varje dag.

Billiga frukostar: Havregrynsgröt, billigaste sortens corn flakes (kostar under en tia på tex LIDL), pannkakor där man tillsätter  lite havregryn (nyttigare, mer mättande), bakat bröd, scones.

Billig mellis: fil och egenplockade bär (smultron finns nu och dottern hade hittat blåbär ute redan). Frukt (billigt på torget/LIDL). Fruktsallad. Fattiga riddare- rostbröd kostar drygt tio spänn på LIDL och sånt går ju åt till frukost med.

Mat: Pasta carbonara. Pasta med baconsås (vit grundsås som man kryddar efter behag), pommes och korv (10:- styck på LIDL), köp ett storpack köttfärs och gör köttfärssås- ha den som grund till lasagne (går att göra en "fusklasagne" med vanlig, billig pasta), spaghetti och köttfärssås och flera andra rätter.

Mormors "korvsås": Skär slantar av vanliga hot dogs (funkar med annan korv med, man tager vad man haver), stek dem, gör en tjock "brunsås" på lite mjölk, vatten, mjöl. Krydda till men ha i en skvätt ketshup och lite extra peppar också. Lägg i korvarna och låt det koka någon minut. Gott till potatis (färskpotatis kostar nästan ingenting nu).

Billig pastagratäng: bacon, pasta och äggstanning (går med vitsås med).

Lyxa till det: Grillspett med korvbitar och köttbullar. Om ni äter färdiga köttbullar tjänar ni på att köpa storpack- resten av köttbullarna går till en lunch/middag en annan dag.

Ärtsoppa och pannkakor- passa på att steka några extra så man har till frukost/mellis.

Har man köpt storpack av köttfärs kanske ni vill göra tacos någon dag. Man behöver inte ha ALLA tillbehör, ett par basgrejor brukar räcka. Rester blir tacosallad till nästa dag- koka bara lite rolig pasta och kasta i.

• chokladkaffe

Köp allt onyttigt skit i och titta inte ens åt kravmärkt så tror jag det går jättebra. Allt med snabba kolhydrater, proteinfattigt och mättat fett är billigt. 

Raggmunkar, pannkakor (från ägg i bur såklart om man klarar det), grisfett, grisblod (är gott), ärtsoppa, linsgrytor med euroshopper innehåll.

Jag hade klarat ekonomin men jag klarar inte att äta bara sånt som är billigt en hel månad, min kropp hade tyvärr kraschat.  

• chokladkaffe

Mitt inlägg lät kanske inte så positivt och det var inte meningen, lycka till! Vad är alltid roliga

• Corpset

Först och främst så tycker jag 75 kr är för mycket, om det är 25kr för en vuxen student. För ett barn borde summan vara lägre. Sen så matchar nog inte era förvaringsmöjligheter och handlingsmöjligheter en vanlig students. Det är svårare att handla till ett singelhushåll, där storpack och "ta 3 betala för 2"-erbjudanden och dylikt ofta inte är ekonomiskt godtagbart. "Men man kan ju frysa in?" Well, som student har jag bott i ett studentrum med kokvrå, där frysen var unegfär fyra billyspizzor hög och en och en halv billyspizza bred. Frysen var dessutom inuti kylen, så kylutrymmet var ju också mindre.

Studentlägenheter med halvkyl/halvfrys är oerhörd lyx, och en stor kyl och en stor frys... himmelskt. Många studenter kan dessutom inte handla på stormarknader, för att det är svårt att ta sig dit/hem, så då innebär det begränsade handlingsutrymmet småhandling på närbutiken. Ofta.

Svar på tråden Är det möjligt att äta mat för 75 kr om dagen?