-
Fast då följer man inte lagen som säger att varje par ska prövas individuellt. Riktlinjerna säger också att man ska ta hänsyn till om den ena parten är mycket yngre.en glad skrev 2010-07-02 16:14:31 följande:Familjerätten kan INTE neka er en schysst utredning. Däremot kan de redan nu informera om att de följer riktlinjerna och att ni därmed, pga din mans ålder, inte av utredarna kan få positivt förslag med er till nämndbehandlingen (då utredningen skall tas upp till beslut). -
Du har helt rätt Manchester.
Det jag reagerar starkt emot är att man kan sitta och säga på förhand "ni uppfyller inte våra höga krav" utan att i princip ens ha träffat ett par. Det går emot så många lagar och riktlinjer att jag inte ens vet var jag ska börja...
Har själv suttit i den sitsen (sitter i den) men det handlar inte om ålder för oss och vi kämpar fortfarande för att få en förutsättningslös utredning (med det menar jag att vi ska bedömas enligt samma kriterier som andra och inte utifrån förutfattade meningar).
Om vi får avslag så är det okej OM vi får det på grund av att vi inte uppfyller kraven för att ge ett adopterat barn ett bra hem, men det är inte okej om vi får det pga förutfattade meningar.
Kraven på adoptivföräldrar är höga, och ska vara höga, men samtidigt så måste man ge människor en chans att bevisa att de uppfyller kraven och det får man ju inte om man inte får göra en hemutredning.
Nu vill jag inte skriva allt för mycket om vår situation men vi bemöttes först väldigt trevligt och artigt tills en viss sak kom upp och då var det tvärstopp och vi kände oss ungefär som smuts som man försöker borsta bort, dvs ovälkomna på alla sätt och vis.
-
Tuffen skrev 2010-07-04 21:59:59 följande:46 år är i mina ögon ganska gammalt för att bli förstagångsförälder. Hoppas att jag inte upprör någon nu, men adopterade barn har rätt till föräldrar som orkar. Gränsen finns där av en anledning.Och därav att man bör göra en individuell bedömning. Man kan vara 46 och piggare än en trettioåring.
-
Beror på hur gammalt barn man adopteraren glad skrev 2010-07-05 01:17:17 följande:Just då ja, men det är knappast någon garanti att man också är det vid 60 - då barnet troligen är i värsta energikrävande puberteten .... -
Jag skulel vilja fråga en sak (jag förstår att svaret måste bli generellt, om det nu blir något svar).
Hur kan man ta rättsliga rådets RÅD som enda underlag till beslut? Säger de nej så ges inte medgivande oavsett vad utredningen verkar visa i övrigt.
(gäller inte mig själv, bara så att det står klart)
-
Manchester skrev 2010-07-05 15:01:03 följande:Ponera att utredaren ändå skulle rekommendera medgivande och nämnden sedan klubbar det. I utredningen står med största sannolikt att Rättsliga rådet avråder från medgivande och att de anser att den/de sökande inte har kapacitet att ta hand om ett barn. Vad är i så fall medgivandet värt? Vilket land vill ge ett barn till någon på sådana grunder?
Att inte ta med Rättsliga rådets svar i utredningstexten ser jag inte som ett rimligt alternativ. Det gränsar till bedrägeri gentemot landet.Det har du rätt i.
Det jag reagerar över är att socialsekreterare kan sitta på förhand och säga att om RR säger nej så blir det nej, oavsett liksom. För det är i princip olagligt.
Jag tackar för dina svar och för förtydligandet. Jag förstår bättre nu.
-
Tuffen skrev 2010-07-06 08:32:29 följande:Barnet 14 månader och pappan 51 år?!Ser inget konstigt i det. Många länder ser det som en självklarhet att mannen är (mycket) äldre än kvinnan och de ser inte +45 som något negativt.
Vi är ganska åldersfixerade i Sverige.
-
Hälsoundersökning inbegrep att lyssna på lungor, hjärta, blodtryckstagning, koll (genom att känna) av sköldkörteln, Hiv-prov.
Och jag håller faktiskt (trots allt) med Manchester i att hälsoundersökningen borde vara grundligare. För många sjukdomar kan man dölja genom att helt enkelt inte säga något men är man ärlig så kan det bli ett hinder... Helsjukt enligt mig.
Ingen verkar heller kolla det psykiska tillståendet om det inte finns indikationer från början. Allt man läser på nätet är inte sant och det kan vara grovt överdrivit men ibland känns det som att vissa inte borde fått adoptera.
-
Jag har funderat rätt mycket över just denna bit i ditt inlägg. Vad innebär detta i praktiken? För man lever väldigt olika i Sverige, tar man då en normal-svensk norm eller vad utgår man ifrån?Manchester skrev 2010-07-06 12:23:07 följande:. En anledning till att inte "vem som helst" får adoptera är ju att de adopterades familjesituation inte ska avvika alltför mycket från andra jämnåriga svenska barns.
Idag är ju många familjer där bara en arbetar. Innebär detta då att det är accepterat eller utgår man ifrån att det svenska samhället kräver att båda arbetar? (tänker på att samhället är uppbyggt efter detta med tanke på kostnad för bostad, mat, dagis osv).
Ska båda arbeta heltid? Får man vara egenföretagare (det är trots allt vanligast att vara anställd).
Det låter kanske som dumma frågor men det är en uppriktig undran från min sida över vad som anses vara norm.