• MrsCecilia

    Avslag

    Nu har jag pratat med familjerätten och vi får inte ens gå vidare med en utredning. Dom tycker vi, framförallt min man är för gamla. Jag är nyss fyllda 37 och han är 46.


    Herregud vad ledsen jag blev! Vi får inte ens en chans.


     

  • Svar på tråden Avslag
  • Linnis

    Usch vad tråkigt. Har stor förståelse för att du/ni är ledsna.

  • M2003

    Usch, ja det har verkligen blivit hårt! Det är inte riktigt rätt. Du är 37 och han 46. Inga hade höjt på ögonbrynen om ni fått biologiska barn! Jag tycker att det skall vara hårda krav på de som adopterar och för för gamla föräldrar är ju inte heller bra, men så länge kvinnan själv "egentligen" skulle ha haft kvar sin fertilitet skulle det vara helt OK att adoptera. Kanske skulle den gemensamma åldern istället inte få överskrida 90 år tillexempel. Då hade ni ju fått adoptera och i andra fall skulle risken för för gamla föräldrar elimineras - det är ju inte så vanligt med par som är 18 och 70 år (-2 år för processen), som vill adoptera.

    Däremot vet jag inte riktigt hur jag skall kunna ge er goda råd för att kunna gå vidare. i Sverige är det nog kört, tyvärr med internationell adoption. Men ni skulle kunna skaffa fosterbarn istället och senare kunna adoptera det (beroende på barnets biologiskaföräldrars situation). Om det inte är några större fel på dig kan ni ju försöka med spermadonation och om det är fel på dig kanske låta en annan kvinna föda barnet - visst det kostar pengar men det ger ett hopp för er!

  • MrsCecilia

    Vi har pratat om äggdnation oxå, det är väl nästa station på vägen. Vi har gjort många IVF nu och inte heller det fungerar. Och jag håller med dig M2003, ingen höjer på ögonbrynen om vi skulle få biologiska nu...

    Jag frågade om äldre barn, men det tyckte familjerätten var tveksamt och inte heller visste hon något om fosterbarn.

    Det känns lite som vi är inmålade i ett hörn.

  • en glad
    MrsCecilia skrev 2010-07-02 11:05:34 följande:

    Nu har jag pratat med familjerätten och vi får inte ens gå vidare med en utredning. Dom tycker vi, framförallt min man är för gamla. Jag är nyss fyllda 37 och han är 46.


    Herregud vad ledsen jag blev! Vi får inte ens en chans.


     


    Familjerätten kan INTE neka er en schysst utredning. Däremot kan de redan nu informera om att de följer riktlinjerna och att ni därmed, pga din mans ålder, inte av utredarna kan få positivt förslag med er till nämndbehandlingen (då utredningen skall tas upp till beslut). Då utredningen behandlas i nämnden har ni rätt att inställa er och föra er talan ev tillsammans med juridiskt ombud! Och det händer inte så sällan att nämnden går emot utredarnas förslag. Ger även nämnden avslag så kan ni överklaga till förvaltningsrätten! Ni har rätt till utredning och ett formellt riktigt fattat beslut - det räcker inte med en tjänsteman som säger att ni "inte får gå vidare"!
  • LyckligtSlut

    Brukar inte åldrarna vara 40 för kvinnan och 50 för mannen? Eller kan det vara så individuellt och man får totalt avslag? Vad hemskt för er!

    Ge inte upp än. Det här låter inte riktigt rätt.


    PMS året runt :(
  • LyckligtSlut

    Förlåt, såg att det handlade om adoption. Svarade på något annat. Förlåt.

    Kram, lyssna på dem som vet istället.


    PMS året runt :(
  • morgonsolan

    Ni har rätt att bli prövade.. utredningen ska vara ett underlag för de personer som sedan fattar beslutet. Utredarna själva fattar inte beslutet. Däremot kan utredarna säga redan nu att de inte kommer att rekommendera er för ett medgivande. Men det är inte upp till dem att besluta om ett medgivande. Stå på er lite till TS!

  • Chimamanda

    När vi gick föräldrautbildningen fick jag med mig papper/dokumentation där avslag pga ålder hade överklagats och i flera fall hade paren sedan fått ett medgivande! Det finns ingen lag på 42 år, det är en rekkommendation.

    Men visst, risken att ni inte skulle få ett medgivande är stor och medgivande i högre instans ser inte heller positivt ut i länderna sedan.

    Förstår att ni är ledsna pch besvikna!

    Om ni har gjort flera IVF förstår jag att äggdonation inte känns så lockande, men kanske blir det just er vinst?! Ge inte upp hoppet ännu.

Svar på tråden Avslag