• M2003

Avslag

Usch, ja det har verkligen blivit hårt! Det är inte riktigt rätt. Du är 37 och han 46. Inga hade höjt på ögonbrynen om ni fått biologiska barn! Jag tycker att det skall vara hårda krav på de som adopterar och för för gamla föräldrar är ju inte heller bra, men så länge kvinnan själv "egentligen" skulle ha haft kvar sin fertilitet skulle det vara helt OK att adoptera. Kanske skulle den gemensamma åldern istället inte få överskrida 90 år tillexempel. Då hade ni ju fått adoptera och i andra fall skulle risken för för gamla föräldrar elimineras - det är ju inte så vanligt med par som är 18 och 70 år (-2 år för processen), som vill adoptera.

Däremot vet jag inte riktigt hur jag skall kunna ge er goda råd för att kunna gå vidare. i Sverige är det nog kört, tyvärr med internationell adoption. Men ni skulle kunna skaffa fosterbarn istället och senare kunna adoptera det (beroende på barnets biologiskaföräldrars situation). Om det inte är några större fel på dig kan ni ju försöka med spermadonation och om det är fel på dig kanske låta en annan kvinna föda barnet - visst det kostar pengar men det ger ett hopp för er!

• M2003
    Tuffen skrev 2010-07-06 16:02:04 följande:
    Skulle vi tycka att det är ok med en 51-årig mamma och en 37-årig pappa? En undran.
    Jag tror tyvärr att folk missbedömmer hur jobbigt det kan vara att få hem adoptivbarn när man börja komma upp i åren. Jag har själv adopterat sent i livet (jag var 39 och fyllde 40 när vi hämtade den sista och har själv erfarit att man inte är lika pigg efter 40 som när man är 30 eller som när man är 20. Det är en realitet - oftast! Nu är ju den risken eliminerad i stort sett med de nya reglerna, men samtidigt är jag ledsen för att möjligheten att kunna adoptera runt 40 starkt har begränsats eftersom det finns omständigheter som gör att det ibland just är på det sättet att man träffas sent i livet, håller kvar för länge i IVF-svängen etc eller som i TS situation där ena partnern är lite äldre (OBS i det här fallet inte 50 år!). Jag tycker generellt att 50 är för gammalt oavsett om man är man eller kvinna, men just den delen vilka som accpteras i landet tycker jag att länderna själva kan bestämma.
    Så om nu ett land accepterar en 51 årig mamma och en 37 -årig pappa kan det vara ok, men personligen tycker jag inte att det är riktigt bra, som jag redan skrivit!
Svar på tråden Avslag