Inlägg från: MyStyle |Visa alla inlägg
  • MyStyle

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Jag har inte läst hela tråden.
    Jag tycker inte att han suttit inne tillräckligt länge. Överlag är fängelsestraffen för lindriga i detta landet, åtminstone för våldsbrott.
    Alla pedofiler, barnmisshandlare, mördare, våldtäcktsmän m.fl m.fl är inte anpassade att gå lösa på våra gator. Att de dessutom sedan släpps ut utan att direkt uppsyn är bara ett återfall som väntar på att hända.

Drake skrev 2010-07-02 13:13:46 följande:
    Jag vet inte tillräckligt om Mattias Flinks färdigheter och kunskaper för att veta vad han ska göra. Men förmodligen har han utbildat sig i fängelset och han skulle kunna jobba med något som han är bra på. Han kan byta namn, flytta utomlands osv om han inte får jobb i Sverige. Han skulle kunna föreläsa om det han gjort och sina erfarenheter mm.

Bara för att man inte ser något naturligt val för honom efter han blir frisläppt betyder det väl inte att han bör stanna i fängelset?
    Jag tycker absolut inte att en individ som Matthias Flink ska få komma ut på våra gator  och sen dessutom bli skyddad av namnbyte och utomlandsflytt osv.
    Är det någon som ska skyddas är det samhället, mot en individ som Matthias Flink. Låt oss säga att han får byta namn och får jobb osv. Då tror man att han är som vem som helst, men egentligen, vem vill jobba själv med  med honom en sen kväll? Nä tack, då vet jag hellre vem han är och vad han har gjort så jag kan vara på min vakt.

Det är offrena som ska skyddas inte gärningsmannen, dessvärre är det ofta så att gärningsmannen får mer skydd i detta landet än vad offrena får.
    Jag skulle heller inte gynna honom rent ekonomiskt genom att sätta mig på en föreläsning han håller i.
  • MyStyle
    Drake skrev 2010-07-02 13:33:31 följande:
    Vem som helst får byta namn, du också om du vill. Och vem som helst får flytta omlands också. Det handlar om det fria valet, inte om att man får skydd från myndigheterna.

Anser inte du att när man avtjänat sitt straff så ska man behandlas som alla andra människor? Hur lång tid efter straffet ska man fortsätta straffas?

Klart att man inte ska släppa ut en person som man tror är farlig för samhället. Men återigen. Med Flink finns inga sådana indikationer över huvud taget. Vad ska man då skydda samhället ifrån?
    Jag anser att det fria valet är en rättighet som borde fråntas så grova brottslingar, för det är, hur man än vrider och vänder på det, ett skydd.
    Nä, jag anser inte att en grov brottsling ska få behandlas som andra människor efter att de släppts fria från fängelset. Har man begått ett straff (särskilt ett grovt straff som ex dem jag nämnde tidigare)  ska man få leva med det resten av sitt liv, precis som deras offer får göra.

Vem vet att Matthias Flink inte är farlig för samhället för att han suttit inne i 16 år? Om han nu inte är sjuk, då kan han ju medvetet sköta sig nu också... Tills den dagen han "inte mår bra och är kraftigt alkoholpåverkad igen"...

Ja, alla människor har förmågan att döda. Men de flesta har en spärr som gör att de aldrig skulle göra det.
  • MyStyle
    Drake skrev 2010-07-02 13:45:36 följande:
    Vem vet om han är farlig? Rättsmedicinalverket som prövar honom regelbundet och utvärderar honom vet att hans återfallsrisk är låg. De har bättre kompetens än dig och mig att avgöra sådant, det hoppas jag att du håller med mig om?

Om man anser att en grov brottsling ska straffas hela livet, så är det ju åter igen en fråga om idiologi och hur man ser på människan och samhället. Jag tycker man är oskyldig tills motsatsen är bevisad och när man avtjänat sitt straff så är man en fri man/kvinna med samma rättigheter som alla andra fria män och kvinnor. Om man inte anser att personen kan klara av friheten (och samhället ska skyddas) så ska väl inte personen släppas ut alls?

Och hur vet du att inte Flink lever varje dag med det han gjorde? Han säger själv att detta är något han tänker på och ångrar varje dag. Det lär knappast förändras för att han blir frisläppt.
    Bara det faktum att han gick lös och mördade 7 personer för 16 år sedan säger mig, och många andra, att han är farlig. Oavsett om han suttit inne eller inte.
    Rättsmedicinalverket gör en utvärdering och ja, givetvis håller jag med om att de vet vad de gör, men det är ingen fakta de kan komma med. De kan komma med uträkningar och utvärderingar. Av den enkla anledningen ska man, om/när Matthias Flink släpps ut veta vad han är och vad han gjort för att skydda samhället mot honom.
    Visst är man oskyldig tills motsatsen är bevisad, men han är dömd.

Jag kommer aldrig att anse att Matthias Flink (och hans likar) ska ha samma möjligheter och rättigheter som alla andra laglydiga människor.

Jag är glad att han tänker på det han gjort varje dag, det säger att han åtminstone har ett samvete. Om han nu inte ljuger förstås! Något som heller aldrig kan bevisas.
    Jag kommer aldrig förstå varför brottslingar ska skyddas mer än allmänheten de utgör en fara emot.
  • MyStyle
    Här och nu skrev 2010-07-02 14:38:57 följande:
    Jag tycker det var rätt att hon fick komma till Sverige, men hon kunde suttit inne lite längre kanske.
    Fast jag kan tycka att hon skulle fått sitta kvar i USA. Det är där hon har begått brotten så vi ska inte betala för att hon ska sitta i fängelse här.
    Att hon ska få sitta och sommarprata är ett skämt och ett hån! Det är inte synd om de här människorna. 
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?