• Movie Freak

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Personligen har jag inte ett uns av empati eller sympati för kallblodiga mördare o framför allt inte massmördare. Så jag tycker han kan sitta där tills han ruttnat bort. Lås in honom o kasta bort nyckeln är mitt tips.

Han säger i artikeln i aftonbladet att "Ett liv på anstalt är ett förlorat liv" jaha o det skulle han ha tänkt på innan han löpte amok med en AK5. Though shit man får leva med det man gjort det gäller alla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7400879.ab

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?
  • Mandel

Om ett liv på anstalt är ett förlorat liv vad är då de liv han tog utan att de hade ett val?
    Han valde att döda oskyldiga, därmed valde han ett liv på anstalt och då ett förlorat liv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Drake

Mattias Flink dömdes ju 1994 och har alltså idag suttit 16 år i fängelse. Han vill inte släppas fri nu, han vill ha sitt straff tidsbestämt och det tycker inte jag är orimligt.

När han dödade dessa människor så var han kraftigt påverkad av alkohol och mådde väldigt dåligt. Jag tror inte han är samma person idag. Om man tycker att han ska ruttna bort eller inte, beror nog på hur man ser på straffet. Varför straffar man? Är det för att lära personen en läxa? Skydda samhället? Eller hämnas?

• Movie Freak
    Mandel skrev 2010-07-02 11:54:18 följande:
    Om ett liv på anstalt är ett förlorat liv vad är då de liv han tog utan att de hade ett val?
    Han valde att döda oskyldiga, därmed valde han ett liv på anstalt och då ett förlorat liv.
    precis! han vill ha sitt liv tillbaka men de 7 han helt oprovocerat bara döda som en annan väljer att byta underkläder de får aldrig sina liv tillbaka.

ursäkta språket men för min del kan ha ta sin önskan om sitt liv tillbaka o köra upp där solen inte skiner, tycker nästan det är lite fräkt av honom att ens förvänta sig ett liv utanför murarna efter det han gjorde.
    Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
  • Movie Freak
    Drake skrev 2010-07-02 11:57:24 följande:
    Mattias Flink dömdes ju 1994 och har alltså idag suttit 16 år i fängelse. Han vill inte släppas fri nu, han vill ha sitt straff tidsbestämt och det tycker inte jag är orimligt.

När han dödade dessa människor så var han kraftigt påverkad av alkohol och mådde väldigt dåligt. Jag tror inte han är samma person idag. Om man tycker att han ska ruttna bort eller inte, beror nog på hur man ser på straffet. Varför straffar man? Är det för att lära personen en läxa? Skydda samhället? Eller hämnas?
    nej men syftet är ju att bli fri o hans advokat hävdade ju till domstolen att han gjort sitt.

o det är väll all of the above, men främst har man begått ett brott skall man ju sona för det brottet till man tillgodo gjort det jävelskap man skapat. O eftersom de 7 som han mördat aldrig kommer att få sina liv tillbaka varför skall han då få sitt tillbaka på vilket sätt är det rimligt? dessutom vill man ju inte ha psykopater som han ute på gatorna jag vill då fasen inte ha honom som granne eller ens i samma stad inte ens i detta landet som fri man.
  • Amazina

Hmm... Mattias Flink är ju en av Sveriges få massmördare, men de som dog dog ju samtidigt, på hyffsat samma plats, samma dag. Han blir ju inte mindre massmördare för att han utförde alla morden under ett och samma vredesutbrott, men han VAR ju trots allt en ung kille, officer (om jag minns rätt) som trots sin extremt korta stubin ändå skötte sig. Jag är egentligen väldigt FÖR ett strängare rättsväsen och skulle gärna vilja att vissa som låstes in verkligen blev kvar på just livstid. Jag tycker dock att vissa är värda en andra chans i livet. Det hela nu handlar ju inte om han ska bli frisläppt nu BUMS utan om han ska få sitt straff tidsbestämt. Just nu sitter han ju på obestämd tid, vilket gör att det är svårt att planera för framtiden. Men om en 5-6 år kanske han är mogen.

Så- ja, ett tidsbestämt straff tycker jag han ska få. 

• Sublime

Föreställ dig fasan och smärtan dom här 7 människorna kände under sina sista minuter/sekunder av sitt liv. Den är obeskrivlig, han ska aldrig släppas ut, när han gjorde det valet att meja ner alla dom här människorna anser jag att han gav upp sina mänskliga rättigheter. 

• Drake
    Movie Freak skrev 2010-07-02 12:00:02 följande:
    nej men syftet är ju att bli fri o hans advokat hävdade ju till domstolen att han gjort sitt.

o det är väll all of the above, men främst har man begått ett brott skall man ju sona för det brottet till man tillgodo gjort det jävelskap man skapat. O eftersom de 7 som han mördat aldrig kommer att få sina liv tillbaka varför skall han då få sitt tillbaka på vilket sätt är det rimligt? dessutom vill man ju inte ha psykopater som han ute på gatorna jag vill då fasen inte ha honom som granne eller ens i samma stad inte ens i detta landet som fri man.
    Klart syftet är att han ska bli fri någon gång, men han har inte begärt benådning utan att få sitt straff tidsbestämt.

När har man sonat sitt brott?
    Du vill kasta bort nyckeln, men det byter att man bara kan sona ett mord med att man själv dör i fångenskap, eller? För mig är det här med "öga för öga, tand för tand" väldigt märkligt. Det är så människor som är för dödsstraff resonerar, att man ska döda den som dödat, först då har man fått rättvisa.

Dessutom är inte Flink psykopat, om han varit det hade han fått vård. Jag skulle inte ha något problem med att bo granne med honom. Återfallsrisken är ju minimal med tanke på att det var ett uppbrott från flickvännen i kombination med alkohol och hans tillstånd just den dagen som orsakade brottet.
  • Movie Freak
    Drake skrev 2010-07-02 12:05:31 följande:
    Klart syftet är att han ska bli fri någon gång, men han har inte begärt benådning utan att få sitt straff tidsbestämt.

När har man sonat sitt brott?
    Du vill kasta bort nyckeln, men det byter att man bara kan sona ett mord med att man själv dör i fångenskap, eller? För mig är det här med "öga för öga, tand för tand" väldigt märkligt. Det är så människor som är för dödsstraff resonerar, att man ska döda den som dödat, först då har man fått rättvisa.

Dessutom är inte Flink psykopat, om han varit det hade han fått vård. Jag skulle inte ha något problem med att bo granne med honom. Återfallsrisken är ju minimal med tanke på att det var ett uppbrott från flickvännen i kombination med alkohol och hans tillstånd just den dagen som orsakade brottet.
    jag är varken för "öga för öga..." eller för dödsstraff. Men jag är inte heller för att dalta med brottslingar. När har man sonat för ett brott? det beror ju på vad du har gjort. Snott ifrån en affär kanske böter eller samhällstjänst är dugligt straff beroende på vad man snott o om det var första eller 10 gången så kanske straffet är hårdare.

Men nu talar vi om en människa som bara för att han blev förbannad o druckit tog livet av 7 oskyldiga människor, när har man sonat för det. Aldrig säger jag. Jag tycker inte synd om honom jag skiter i hur arg han var o hur alkoholpåverkad han var det finns mängder av människor som är i de tillstånden eller värre varje dag men som fan inte tar en AK5 o går ut o går "beserk" för det.

Det handlar om att han förtjänar inte att få en andra chans varför skulle han förtjäna det, de sju som dog o deras familjer har ta mig tusan inte fått någon andra chans.

O vad händer nästan gång någon brud gör något han inte gillar o han har druckit...o han blir såååå arg.
  • Drake
    Movie Freak skrev 2010-07-02 12:11:02 följande:
    jag är varken för "öga för öga..." eller för dödsstraff. Men jag är inte heller för att dalta med brottslingar. När har man sonat för ett brott? det beror ju på vad du har gjort. Snott ifrån en affär kanske böter eller samhällstjänst är dugligt straff beroende på vad man snott o om det var första eller 10 gången så kanske straffet är hårdare.

Men nu talar vi om en människa som bara för att han blev förbannad o druckit tog livet av 7 oskyldiga människor, när har man sonat för det. Aldrig säger jag. Jag tycker inte synd om honom jag skiter i hur arg han var o hur alkoholpåverkad han var det finns mängder av människor som är i de tillstånden eller värre varje dag men som fan inte tar en AK5 o går ut o går "beserk" för det.

Det handlar om att han förtjänar inte att få en andra chans varför skulle han förtjäna det, de sju som dog o deras familjer har ta mig tusan inte fått någon andra chans.

O vad händer nästan gång någon brud gör något han inte gillar o han har druckit...o han blir såååå arg.
    Men är det att dalta med en person som får ca 25 års fängelse? (vilket han skulle få om det blev tidsbestämt).

Man kan tycka vad man vill om Flink förtjänar en andra chans. Jag tycker att det inte finns någon anledning att hålla honom inspärrad längre. Morden var inte överlagda och planerade, han var i ett dåligt mentalt tillstånd när han sköt dem och han har skött sig exemplariskt i fängelset. Återfallsrisken är i princip obefintlig.

För mig så bör inte hämnd ha något med straff att göra. De familjer som förlorade sina anhöriga får inte tillbaka dem mer för att Flink sitter i fängelse i resten av sitt liv. Om han kan komma ut i samhället efter 20 år och bli en laglydig samhällsmedborgare och kanske även göra gott så tror jag att det är mycket bättre än att han sitter i fängelse och kostar pengar.
  • Sublime

25 år ger lite mer än 3 år per person som han mördat, är det tillräckligt?

Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?