Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

colombine skrev 2010-07-03 12:37:28 följande:
    När det gäller M. Flink, bör han nog sitta av minst 10 år och även ha en nära kontakt med psykiatrin.
    Sen får man aldrig glömma att det finns offer även runt våldsverkaren, föräldrar syskon m.fl
    Det har han redan gjort och eftersom han dömdes till livstids fängelse så är 18 år det lägsta straffet han kan få, han har nu suttit 16 år.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 12:29:06 följande:
    Ingen som begår våldsbrott är frisk o därför inte helt ansvarig för sina handlingar o ska ha vård.
    Struntprat, det är inte alls så att alla som begår våldsbrott är sjuka. Vissa är det, andra inte och det avgörs genom en rättspsykiatrisk utredning med fastställda kriterier, inte vad enskilda personer tycker är sjukt.
    Fru U skrev 2010-07-03 12:55:43 följande:
    Jo vi har den policyn i Sverige, men jag anser att den är fel.
    Så sjuka ska dömas till fängelse för saker de inte kan styra över?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fru U skrev 2010-07-03 13:05:05 följande:
    Jag anser att synen att alla skulle vara sjuka och därmed dömas till vård (för man döms till vård i fängelse) är fel.
    Aha, då håller jag med. Däremot håller jag inte med om att man döms till vård i fängelse, det är två skilda saker. Sedan att man "vårdar" eller "rehabiliterar" i fängelset är en annan sak.

Men det handlar inte om att dömas till vård.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:17:36 följande:
    Varför? Ingen frisk person mördar.
    Och inga skottar har socker på sin gröt.

Man kan mycket väl vara frisk enligt de definitioner vi har för psykisk sjukdom och fortfarande mörda, det finns åtskilliga exempel på det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:18:13 följande:
    En frisk person har spärrar som hindrar dem från att mörda.
    Källa på det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:18:13 följande:
    En frisk person har spärrar som hindrar dem från att mörda.
    För övrigt så är jag övertygad om att jag kan vilken människa som helst att mörda, om jag hotar att våldta och tortera dina barn i flera år om du inte mördar en annan mördare så kommer säkerligen många att göra det, betyder det att de är sjuka?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:24:34 följande:
    Jag har läst tillräckligt mycket psykologi för att veta det. Mördar man eller slår är det något fel i hjärnan. Det är därför vi andra har spärrar.
    Det där är en mycket farlig inställning, att tro att mördare är "de där" och att vi andra inte alls skulle kunna göra så. Hade du läst rätt psykologi så hade du varit medveten om att extrema situationer ger upphov till extrema reaktioner, vilket mycket väl kan innebära mord.

Det är bara att kolla på Zimbardos fängelse eller Milgrams klassiska experiment, menar du att alla dessa var sjuka och onormala?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:31:45 följande:
    Du vet inte vad jag läst och i extrema situationer träder spärrarna in. Det fattar man utan att ha läst psykologi.
    Jaså, är det sådan där kunskap a priori som man bara får när man föds eller kommer det med åldern?

Som både Zimbardos och Milgrams experiment visar så träder inte alls de magiska spärrarna in i alla situationer, det går att få normala och friska personer att begå övergrepp utan att för den skull göra dem sjuka och onormala.

För att kunna hävda att alla som använder våld eller mördar är sjuka så måste du definiera om begreppet sjuk.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:40:10 följande:
    Har redan definierat det. Vad är det för experiment du pratar om? Hade dessa personer konstaterats psykiskt friska före? Ja du, man behöver inte mycket kunskap för att veta att man inte mördar.
    Ja, du definierade det i ett cirkelresonamang, alla som mördar är sjuka och sjuka personer mördar. Det räcker inte riktigt. Jag hävdar att det finns sjuka personer som inte mördar och det finns friska personer som mördar.

Då utgår jag från begreppet psykisk störning som används vid rättpsykiatriska utredningar och inte vad jag tycker är sjukt och friskt.
    Vad är det för experiment du pratar om?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experiment
    http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment
      Ja du, man behöver inte mycket kunskap för att veta att man inte mördar.
    Kanske inte, det är en moralfråga. Men det var inte saken handlade om.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-07-03 13:46:30 följande:
    Var skrev jag att alla sjuka mördar.
    Det gjorde du inte och det påstod jag inte heller, det var för att tydliggöra min position.
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?