Inlägg från: Sublime |Visa alla inlägg
  • Sublime

Tycker du att M. Flink borde få gå fri?

Föreställ dig fasan och smärtan dom här 7 människorna kände under sina sista minuter/sekunder av sitt liv. Den är obeskrivlig, han ska aldrig släppas ut, när han gjorde det valet att meja ner alla dom här människorna anser jag att han gav upp sina mänskliga rättigheter. 

• Sublime

25 år ger lite mer än 3 år per person som han mördat, är det tillräckligt?

• Sublime
    Drake skrev 2010-07-02 12:38:55 följande:
    Men då pratar vi om att hämnas på honom för att han dödat och åter igen är vi tillbaka till hur man ser på straff.
    I USA kan du få 100 års fängelse för varje person du dödat, är det tillräckligt?
    NEJ!
  • Sublime
    Drake skrev 2010-07-02 12:42:07 följande:
    Då återstår dödsstraffet. Ska man döda alla som dödat någon annan? Och vad för det för positivt med sig?
    Tycker inte ens att dödsstraff är nog för vissa människor men i brist på alternativ så, fffzzzzzzzzz
  • Sublime
    Drake skrev 2010-07-02 12:50:20 följande:
    Visst kan man känna så, att man önskar att en person som gjort hemska saker ska dö. Jag kan tänka så om Fritzel som låste in sin dotter i källaren och våldtog henne, om ett gäng personer i Afghanistan som begravde sin dotter levande i en grop med bakbundna händer för att hon pratat med en pojke osv. Men jag skiljer på den primitiva känslan och min medvetna logiska känsla som säger mig att jag inte vill leva i ett samhälle där människor slutar att vara människor för att de begått brott mot andra. Jag ser inte att det gör något alls för samhället eller offren att någon dör för sina brott. Det ger inte lindring i sorgen, utan skapar bara mer bitterhet.

Alla vi människor har förmågan att döda andra, vi måste bara bli tillräckligt skadade så kan det hända.

Om man vill prata om offren och deras familjer så tror jag mycket mer på medling och förlåtelse som kanske i slutänden är den enda som kan ge frid i själen.
    Jag känner att dom som har en kapacitet att begå så oerhört omänskligt grymma brott inte är människor, jag vet inte vad dom är men människor är dom inte. På samma sätt som man inte kan göra om en ko till en häst så kan dom här "omänniskorna" göras om till människor. Dom ser ut som oss, pratar som oss men dom ÄR inte som oss. Därför vill jag inte att dom här sociopaterna ska få gå runt bland vanliga människor.
  • Sublime

Förmågan att döda finns väl hos alla, men det är ju stor skillnad på OM/VARFÖR man gör det. Dom som njuter och fantiserar om det anser jag helt enkelt inte vara människor. Djur dödar väl nästan alltid pga självbevarelsedrift? 
    Jag anser att skjuta ner 7 människor är en oerhörd grymhet, det är väl något av det grymmaste som finns? Hade dom här 7 personerna varit 5 år, hade det då för dig räknats som ett oerhört grymt brott? 

• Sublime
    Drake skrev 2010-07-02 13:13:46 följande:
    Jag vet inte tillräckligt om Mattias Flinks färdigheter och kunskaper för att veta vad han ska göra. Men förmodligen har han utbildat sig i fängelset och han skulle kunna jobba med något som han är bra på. Han kan byta namn, flytta utomlands osv om han inte får jobb i Sverige. Han skulle kunna föreläsa om det han gjort och sina erfarenheter mm.

Bara för att man inte ser något naturligt val för honom efter han blir frisläppt betyder det väl inte att han bör stanna i fängelset?
    Jag undrar om det finns något land som vill ta emot honom. Varför ska han få en chans att börja om och jag hoppas att han inte kommer till Irland i så fall. Har han skjutit ner 7 människor EN gång så vet man ju att han KAN och vem är det som säger att han inte blir olyckligt kär igen? Då är det ju lätt att ta till flaskan och vapen är ju inte det svåraste att få tag på. Jag tycker INTE att han ska få den chansen att göra om det och skulle svenskarna bestämma sig för att ge honom en chans till då är väl det också svenskarna som ska få leva med konsekvenserna av det ifall han gör om det?
  • Sublime
    Här och nu skrev 2010-07-02 13:20:55 följande:
    Människor kan också döda av självbevarelsedrift.
    Så klart dom gör, det är ju då man kanske förtjänar en andra chans eftersom det då inte är något dom gjort av ren grymhet
  • Sublime
    Drake skrev 2010-07-02 13:31:26 följande:
    Varför skulle inte ett annat land ta emot en fri människa som har avtjänat sitt straff? Irland har dessutom långt många fler mördare än Sverige och mycket sämre bakgrundskontroller än Sverige så jag tror han skulle kunna skapa sig ett bra liv där.

Vad grundar du dina åsikter om hans återfallsrisk på?

Det handlar inte bara om att han var olyckligt kär, utan om att han var 24 år, hade alkoholproblem och mådde dåligt i kombination med att tjejen gjorde slut. Det är alltså inte så enkelt som att säga att det kommer att hända igen om han blir olyckligt kär. Och om man har den åsikten, varför ska någonsin någon släppas ur fängelse? Alla är ju möjliga återfallsförbrytare i så fall.
    Jag grundar min åsikt om hans återfallsrisk på att han redan har gjort det en gång och klarar av att leva med sig själv efteråt. Att han kan med att be om att bli frisläppt visar ju bara att han tycker att det han gjorde inte var allvarligare än så. Sen har jag sagt det flera gånger, har man kapaciteten att begå såna här oerhört grymma brott då SKA man aldrig släppas ut igen. 
  • Sublime
    MyStyle skrev 2010-07-02 13:30:46 följande:
    Jag har inte läst hela tråden.
    Jag tycker inte att han suttit inne tillräckligt länge. Överlag är fängelsestraffen för lindriga i detta landet, åtminstone för våldsbrott.
    Alla pedofiler, barnmisshandlare, mördare, våldtäcktsmän m.fl m.fl är inte anpassade att gå lösa på våra gator. Att de dessutom sedan släpps ut utan att direkt uppsyn är bara ett återfall som väntar på att hända.Jag tycker absolut inte att en individ som Matthias Flink ska få komma ut på våra gator  och sen dessutom bli skyddad av namnbyte och utomlandsflytt osv.
    Är det någon som ska skyddas är det samhället, mot en individ som Matthias Flink. Låt oss säga att han får byta namn och får jobb osv. Då tror man att han är som vem som helst, men egentligen, vem vill jobba själv med  med honom en sen kväll? Nä tack, då vet jag hellre vem han är och vad han har gjort så jag kan vara på min vakt.

Det är offrena som ska skyddas inte gärningsmannen, dessvärre är det ofta så att gärningsmannen får mer skydd i detta landet än vad offrena får.
    Jag skulle heller inte gynna honom rent ekonomiskt genom att sätta mig på en föreläsning han håller i.
    Håller med
Svar på tråden Tycker du att M. Flink borde få gå fri?