MyStyle skrev 2010-07-02 13:42:24 följande:
Jag anser att det fria valet är en rättighet som borde fråntas så grova brottslingar, för det är, hur man än vrider och vänder på det, ett skydd.
Nä, jag anser inte att en grov brottsling ska få behandlas som andra människor efter att de släppts fria från fängelset. Har man begått ett straff (särskilt ett grovt straff som ex dem jag nämnde tidigare) ska man få leva med det resten av sitt liv, precis som deras offer får göra.
Vem vet att Matthias Flink inte är farlig för samhället för att han suttit inne i 16 år? Om han nu inte är sjuk, då kan han ju medvetet sköta sig nu också... Tills den dagen han "inte mår bra och är kraftigt alkoholpåverkad igen"...
Ja, alla människor har förmågan att döda. Men de flesta har en spärr som gör att de aldrig skulle göra det.
Vem vet om han är farlig? Rättsmedicinalverket som prövar honom regelbundet och utvärderar honom vet att hans återfallsrisk är låg. De har bättre kompetens än dig och mig att avgöra sådant, det hoppas jag att du håller med mig om?
Om man anser att en grov brottsling ska straffas hela livet, så är det ju åter igen en fråga om idiologi och hur man ser på människan och samhället. Jag tycker man är oskyldig tills motsatsen är bevisad och när man avtjänat sitt straff så är man en fri man/kvinna med samma rättigheter som alla andra fria män och kvinnor. Om man inte anser att personen kan klara av friheten (och samhället ska skyddas) så ska väl inte personen släppas ut alls?
Och hur vet du att inte Flink lever varje dag med det han gjorde? Han säger själv att detta är något han tänker på och ångrar varje dag. Det lär knappast förändras för att han blir frisläppt.