• C r e d o

Kan man ha svart klänning på bröllop?

Har en jättesöt svart klänning som jag skulle vilja använda på ett bröllop i helgen, med cerise accessoarer till. Helt fel? Vet att det var så förut iallafall, att man inte skulle ha svart eller vitt på sig. "Klädsel snyggt" står det på inbjudningskortet...

• Svar på tråden Kan man ha svart klänning på bröllop?
  • lövet2

Lite etikettsbrott är det nog. Jag skulle inte ta en svart klänning ...

• zanna80

Håller med föregånde..nej nej för svart klänning på bröllop.

♥ Lovisa ♥
  • Nyfiken gul

nej nej till svart klänning, nånting roligare än svart måste det väl finnas att ha på sig när folk ska gifta sig? Det är ju sommar och varmt så särskilt många accessoarer i avvikande färg kan det ju inte bli.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • La Lola

Stilpolisen kommer inte kasta ut dig så visst kan du....men det är kanske lite tråkvarning...

Jag hade svart o lila på mig när jag gifte mig förövrigt.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Vallmoblomman

Klart du kan ha svart, men pigga upp det med annan färg på skarf eller väska eller...

• DropDeadUgly

Jag hade kritstrecksrandig klänning (svart botten), svarta stay-ups och svart skor på ett bröllop i våras. Min man bar en kritstrecksrandig kostym med väst. Vi fick mycket beröm för våra kläder och folkliknade oss vid Johnny Depp och Helena Bonham Carter - bättre "betyg" kan iaf inte jag få .

Helt ärligt ser jag inga problem eller fel för den delen med att vara mörk-/svart-klädd på bröllop. Man bidrager med sin personlighet och humör och då kvittar färgen på klädseln. Enda gången jag skulle undvika svart är om bruden själv sk ha det :).

• Veritaslux

Enligt strikt etikett är HELsvart klädsel fel på bröllop (helsvart, nedtonat=sorg), så om du piffar till din klänning med andra glada färger och "festliga" accessoarer är det inget fel.

Exempel: Svart klänning med cerise pumps, cerise blomma i håret, glittrig handväska (kan knappast misstas för begravningsklädsel). Gärna en kavaj, kofta i avvikande färg så är du helsafe (med tanke på att det sommar också)! 

Svar på tråden Kan man ha svart klänning på bröllop?