• Modig

Ni bittra kvinnor...

Anonym skrev 2010-07-05 13:37:45 följande:
    Ja det är verkligen en nidbild av den "elaka styvmamman" som alla hart talas om, faktum är att det är som du säger, varför skulle styvmamma vara bitter... hon är ju kär i mitt uppe i sitt liv. Det är synd att sagornas värld inte hunnit spinna en mer verklig bild, den om den bittra biomamman...
    Skulle även vilja veta hur du fick mig till den "elaka Styvmamman"
    Ditt resonemang skulle vara intressant att följa.
  • Modig
    Queenie70 skrev 2010-07-05 14:16:16 följande:
    Det man går efter när man fastställer underhåll är ju enbart inkomst och familjesituation. Om den ena tjänar massa pengar, men väljer att bränna dem på shopping och bor i ett råtthål, så kommer det ju ändå inte att innebära att den andra måste betala massa underhåll. Synd om barnen blir det ju dock. Det övriga din sambo gått med på är ju trots allt helt frivilligt.
    Klart att det är frivilligt.
    Men det kan väl inte vara så att man ska vara omedgörlig bara för att det ska bli rätt i slutändan?
    Alla sätt att visa sin goda vilja borde räknas.

Han kunde lika gärna struntat i att hjälpa henne helt och hållet, för han hade som du säger inga skyldigheter.
    Hade det varit bättre då?

Det är synd att allt alltid ska vara så byråkratiskt och (faktiskt) alltid gå på mammans linje.
    Det sätter många välvilliga pappor på pottan.
  • Modig
    Arynelle skrev 2010-07-05 15:03:36 följande:
    Du kunde lika gärna ha beskrivit biomamman till min styvson i trådstarten... exakt så har vi tänkt många gånger...
    Tänk att vi är så många bonusmammor som delar samma upplevelser..
    Och ändå hävdar alla biomammor att dom minsann ALDRIG gör något fel.
    Det är nog ett krig som aldrig kommer att ge något.
  • Modig
    Anonym (.....) skrev 2010-07-05 17:16:50 följande:
    Du startar upprepade trådar inom samma ämne och spyr galla över en hel grupp människor när du egentligen bara har erfarenhet av en enda person. Och så frågar du vem som är bitter...
    Japp, frågan kvarstår.
    Märkligt va?
    Det är skillnad på att vara bitter och förbannad.
    När du lärt dig skillnaden kan du återkomma.
  • Modig
    Anonym (.....) skrev 2010-07-05 21:28:53 följande:
    Förbannad är man tillfälligt.

Bitter är man när man inte kan/vill släppa taget om sin ilska.

På dina inlägg verkar du tillhöra den senare kategorin.
    Din åsikt, som du får stå för.

Att inte ge upp kampen för sina egna rättigheter är inte att vara bitter.
    Bitter handlar om att skapa konflikter för att hålla en negativ känsla vid liv.
    Att engagera sig mer i att förgifta andras liv än att göra sitt eget bättre.

Att kämpa för att det ska finnas bättre rättigheter och för att visa på vilken ohållbar situation många barn och bonusfamiljer lever i, det är inte bitterhet.
    Det är att kämpa för det man tror på.

Som sagt.. återkom när du lärt dig skillnaden.
  • Modig
    Syster Luring skrev 2010-07-05 21:45:58 följande:
    En varm kram till dig TS - känner med dig och vill tillägga att det är med tacksamhet jag numer kan betrakta mitt ex med värme, vår relation som god och relationen till hans sambo som underbar. Sonen är harmonisk och stabil och trivs bra hos båda även om han bor heltid hos oss. Jag har sett baksidan men har kommit ut efter att vi började behandla varandra som vuxna och prioriera sonen i första rummet. Mycket tack vare exets fina kvinna och mitt tålamod. Så, med detta ville jag bara säga att det finns en möjlighet att saker kan ändra sig även om det ser mörkt ut och att jag hoppas att det gör det för er och alla andra föredettingar, biopappr & biomammor, bonusbarn, katter & hundar och hela baletten. Tilläggas bör att det är en process som tagit många, många år men med facit i hand så behövdes det nog.

Solstrålar till er alla denna fina sommarkväll. {#emotions_dlg.flower}
    Vilken fin kommentar!
    Det är alltid härligt att få läsa om solskenshistorier!

Om du vill gå in närmre på hur ni löste allt, om kanske inte i detalj så i stort, så är du mer än välkommen!
  • Modig
    h8him skrev 2010-07-05 21:50:51 följande:
    Jag har aldrig hört att de (måste vara domstol så jag skriver Tingsrätten) tvångsdelat barnbidraget, utan de fall jag känner till där det försökts har slutat med att mamman fått behålla barnbidraget. Jag skulle gärna ta emot mer information och gärna källa också.
    Jag hittar inte tillbaka till källan, så det kan tyvärr vara så att det är jag som missuppfattat det då.
  • Modig
    Anonym (.....) skrev 2010-07-05 22:00:16 följande:
    Enligt dina trådstarter och inlägg här så håller du en negativ känsla vid liv. Dina inlägg innehåller mer galla över biomammor, än vad de innehåller konstruktivt arbete för att förbättra situationen. Dina inlägg här håller konflikten mellan bio- och bonusmammor vid liv, genom den ton du väljer att använda.

Om du är genuint intresserad av att lösa konflikten och gå vidare så skulle jag vilja tipsa dig om att skapa trådar som fokuserar på det positiva och på hur man kan hjälpa varandra oavsett vilken sida av staketet man står.
    Inget illa ment, men det där med att ge konstruktiva tips och använda en god ton verkar inte vara din starka sida heller.
    Så jag håller min linje, så får du hålla din linje.
    Du verkar nämligen läsa mina inlägg som fan läser bibeln.

Vad jag försöker uppnå är att människor ska förstå vad det är dom sysslar med när dom kör sitt race.
    Du kanske ska läsa lite trådar runt om på nätet med all skit som kastas mot bonusmammor så kanske du förstår vad det är jag reagerar på.
    Men min gissning är att det inte är det som är intressant för dig.
  • Modig
    Syster Luring skrev 2010-07-05 22:09:15 följande:
    Tack. Hade jag skrivit detta inlägg under ett anonymt nick hade jag kunnat göra det men nu känns det mest respektfullt att bara konstatera att med hjälp av tålamod och tid som förflutit löste det sig jättebra för oss. Glad Jag hoppas för sonens skull att det får fortsätta vara fris i lägren och att det är viktigt att vara medveten om att det krävs arbete från samtliga inblandade. Ingen ska komma i kläm, alla har rätt till sina känslor och ett av mina bästa ordspråk är "Döm aldrig någon förrän du gått i den personens sandaler i ett år".
    Du verkar ha insikten att lyckas med att hålla det vid liv.
    Och om du med din inställning tycker att bonusmamman och exet är bra människor, så borde ju dom oxå ha förutsättningarna för att hålla det vid liv! :)
  • Modig
    h8him skrev 2010-07-05 22:27:16 följande:
    Okej, så kan det bli. Jag misstänker att du blandar ihop det med de som valt att försöka få det tvångsdelat men som misslyckats och sen kanske inte precis skyltat med att de förlorade.
    Så kan det säkert vara, det var ett tag sen vi forskade i det där.
    Vi har gett upp det nu.
  • Modig
    Anonym (.....) skrev 2010-07-15 08:18:34 följande:
    Med tanke på att sonens tidigare skola skickade ut information till pappan så förutsätter jag att pappan har del av vårdnaden (i det fall som jag citerade i förra inlägget).

Jag menar mest att det inte går att sitta med armarna i kors och gnälla över att ingen ringer upp och informerar en, man är tvungen att själv informera sig. Detsamma gäller ju för mig som boendeförälder till gymnasieelev, jag får heller inga lappar hemskickade utan måste gå in på skolans elevnät.
    Har man en 4-åring och en 6-åring så är det helt omöjligt att hålla sig informerad om man inte är boendeförälder.
    Det går inte att sitta och ringa runt till alla myndigheter och instanser där barnen KANSKE har något inbokat.
    Ska vi ringa till sjukhuset en gång i veckan för att höra om det är något inbokat på barnen?
    Ringa till vårdcentralen?
    Ringa till dagis?
    Ringa till skola?
    Ringa till Frita?
    Ringa till tandläkare?

Det går helt enkelt inte att göra så.
    Man måste kunna lita på att den förälder som får posten informerar den som inte får posten..
    Och tyvärr är det så att alla inte gör det.. och då står, som i vårt fall, pappan där som ett fån och vet ingenting.
  • Modig
    Anonym (.....) skrev 2010-07-15 08:46:15 följande:
    Skola, förskola och fritids är skyldiga att skicka ut information till båda vårdnadshavarna. Om pappa ber dem så ska de skicka till honom också (om de inte gör det så är det skolans ansvar och inte mammans). De flesta skolor (även lågstadiet) använder numera elevnät och då kan han hitta all information där.

Tandläkare brukar barnen bli kallade till vartannat år så det är väl knappast värt att bråka om. Kontroller hos BVC kan pappan be att få gå på en egen med barnet. Kontroller hos skolsyster följer ingen av föräldrarna med på, utan då går barnet ensam och får med sig en lapp hem med längd och vikt. Ring till skolsyster och be att få uppgifterna.

Brukar barnen ifråga vara sjuka ofta? Mina tre barn har i genomsnitt 1-2 läkarbesök per år på alla tre barn tillsammans. Och jag får ju lov att säga att jag inte ringer upp pappan och talar om att vi nu åker till vårdcentralen för att kolla om dottern har UVI. Däremot skickar jag med antibiotika för umgänget. De få gånger barnen har blivit sjuka hemma hos pappan så har han inte ringt mig före läkarbesöket och jag har inga problem med det.

Men om nu just de här barnen är sjuka ofta så kan pappan mycket väl ta kontakt med barnens läkare och föra en dialog med henne/honom. Han kan stämma av då och då vad som är inplanerat och hur läkaren tänker om framtiden för barnet och sjukdomen.

Men jag får faktiskt en känsla av att det är mer intressant att sitta och känna sig som ett offer för omständigheterna än att faktiskt själv ta ansvar för att fixa problemen.
    Varför är det så att det hela tiden ska klankas?
    Det var ju bra att du gav en massa tips, men du var tvungen att klämma till med en otrevlighet i slutet... bara för att?

Ja, nu är det så att dottern har problem och därför har gjort många läkarbesök.
    Hon ska t.ex opereras till hösten, något som mamman inte informerade om utan som vi fick först en hint om av dagispersonalen, och sen sa dottern det själv.
    Dagispersonalen har vi pratat med, men deras svar är att dom inte vill hamna i mitten.
    Dom lägger lappar i facken, men om dom läggs på mammans vecka så försvinner den lappen illa kvickt och sen vet vi ingenting.
    Därför missade min sambo sina barns dagisavslutning t.ex.

Det är väl JÄTTEBRA att allt funkar så bra hos er.
    Men det gör inte det för alla.. och för en pappa som vill vara delaktig i sina barns liv så är det inte alltid så kul att inte få vara det.
  • Modig
    Anonym (.....) skrev 2010-07-15 09:08:53 följande:
    Klanka? Snacka om att kasta sten i glashus, hur många inlägg i den här tråden har du gjort där det inte klankas på biomamman?

Vill du ha ett tips? Det går inte att förändra andra människor. Den enda man kan förändra är sig själv. Vill man ha en lösning på ett problem så får man lösa det på ett sätt som man själv kan påverka. Förskolan tex, be personalen att de har en speciell hylla där de lägger pappans lappar (en hylla som mamman inte vet om). Eftersom pappan inte tar mammans lapp när det är hans vecka så kan mammans lappar fortsätta ligga på barnets hylla. Personalen blir inte inblandad i konflikten om de har en separat hylla där de lägger lappar till de föräldrar som inte kan hålla sams.

Och allt funkar inte alls jättebra hos oss. Barnens pappa stämmer helt och hållet in på den beskrivning du ger i din trådstart. Men vet du vad? Det är hans problem, inte mitt. Jag struntar i hans bitterhet och lever mitt eget liv istället.
    Hur många inlägg ser du där jag är otrevlig mot någon som inte skrivit något otrevligt mot mig?

Vill du ha ett tips?
    Ha en vänlig ton så får du en vänlig ton tillbaka.
    Det tråkiga är att du har vettiga saker att säga, synd bara att du framför dom på ett så fruktansvärt osympatiskt sätt.
  • Modig
    Anonym skrev 2010-07-15 09:47:14 följande:
    Gällande dagis och barnens pappas kontakt, har dom inte någon mail-funktion??
    Vi får ingen information via lappar på dotterns dagis, utan alla viktiga datum/information om lång.vikarier/fester/möten/teman som dom har kommer på mailen, och då går den ju till alla som anmält sin mailadress.

Föreslå det för dom på dagis, trodde att dom flesta gjorde så idag pga både tid, miljö och smidighet.
    Att han missade dagisavslutningen och dagis inte vill "komma i kläm" (vilket för övrigt låter jävligt mesigt från deras sida!) - varför ringer han inte till dagis och ber om att få veta om det är någon avslutning till sommaren, det är ju trots allt ganska vanligt att det är någon festlighet innan sommaren.

Jag vet inte, allt går ju inte att få serverat liksom... Och nej, det var inte att klanka.

Hoppas att det ordnar sig till det bästa ändå! Att koppla in hjälp kanske vore något för din sambo och hans ex, t.ex. familjerätten/advokat för att få lite förhållningspinnar...
    Dom använder inte mail utan kör lappar i facken.
    Ska absolut ta upp det där med mail.
    Nu verkar det dock som att det kanske ljusnar på biomamma-fronten.
    Hon har gjort vissa framsteg som ger oss hopp, så kanske kanske så behövs det inte till hösten när allt sätter igång igen.

Sen är det absolut inte så att han kräver att få allt serverat. Min sambo har kämpat som en galning i tre långa år för rätten till sina barn, och deras rätt till sin far.
    Sen vet ju inte du det, för du känner ju inte oss.
    Men att säga att han inte anstränger sig är som ett hån.
    Men som sagt.. det vet ju inte du.

Familjerätten har varit inkopplad flera gånger, men så fort dom säger något mamman inte gillar.. vilket är allt som inte går på hennes linje, ja då vill hon inte mer...

Nu ska dom på ett möte i höst och med tanke på förändringarna som redan börjat visa sig så kanske det faktiskt blir bra denna gången.
    Dock har vi hoppats så många gånger att det nästan blir som ett slag i magen när det sen går tillbaka till skit igen.
  • Modig
    Anonym skrev 2010-07-15 08:56:59 följande:
    Oh  my god....é det så här mammorna håller på, undanhåller möten mm ? Ja, jag vet min mans barns biom skickar först sms, någon timme senare ringer hon (sker i maj månad) upp honom och frågar om det är ok att barnet anmäls till fotbollsskolan...javisst säger pappan och ber att få all info på papper om tider plats start, uppehåll och slut tider för denna verksamhet, han har fortfarande inte fått någon som helst info om sommarfotbollsskolan...inte ens ett telefonnr till föreningen, visst vi kunde och tog reda på info själv men saken är ju att hon har ju redan ett papper om detta info som pappan kunde kopierat och fått via barnets skolväska exempelvis... Dessutom får han en rejäl skopa med utskällning att barnet inte varit dit en gång då barnet var mycket snorig hostig och det ösregnade den dagen...och nu ska han informera biom varenda gång om allt som ska ske och inte sker...Löjligt!
    Vissa mammor håller på så ja.
    Andra mammor ägnar sig mer åt att förlöjliga den som tycker att det är ett riktigt dåligt beteende..
Svar på tråden Ni bittra kvinnor...