• Coursell

49 bett på min 4-åring, hjälp mig! Vad kan/ska jag göra nu? :(

Jag behöver verkligen råd!

Vi har inte speciellt mycket mygg hos oss, men min 4-åriga dotter är som en magnet när det gäller mygg verkar det som. Har aldrig sett henne bli biten, men varje morgon har hon ett gäng nya bett. Har funderat på om vi fått loppor då många av betten är så pass små, men det är bara hon som får bett och hon sover nästan hela nätterna mellan mig och maken.

Nån mer som har det så här?
    Vad har ni gjort?
    Hittade myggmedel i skåpet som jag tänker smörja in henne med innan sovdagsikväll för att se om det hjälper.

Stoppade henne precis i badkaret och passade på att räkna dem nu...47 på överkroppen och 2 på låret. Hon har alltså 49 st kliande bett just nu och jag får panik för hennes skull!Skrikandes Jag ser hur hon kliar och hon vänder och vrider sig hela nätterna

Fotade en arm i morse, 14 myggbett på bara en arm, 8 blev med på bild...

• Svar på tråden 49 bett på min 4-åring, hjälp mig! Vad kan/ska jag göra nu? :(
  • BlommyNess12
    lövet2 skrev 2010-07-05 10:22:08 följande:
    Enligt tillförlitliga källor så säger folk söderut Knott om det vi kallar Schweddan (Svidan, Svidon etc). Det vi kallar knott finns inte söderut, och de bits inte inomhus. Det blir heller inte små röda prickar utan blödande sår.
    Alltså vadå svidan, det har jag aldrig hört.Knott för mig är små typ flugor, nästan som blomflugor, de biter dig och du får som ett myggbett nästan fast mycket mindre, och rött.

Menar du blindingar och bromsar med schweddan?
    Kan du visa en bild (förvirrad norrlänning)
  • lövet2
    BlommyNess12 skrev 2010-07-05 10:29:27 följande:
    Alltså vadå svidan, det har jag aldrig hört.Knott för mig är små typ flugor, nästan som blomflugor, de biter dig och du får som ett myggbett nästan fast mycket mindre, och rött.

Menar du blindingar och bromsar med schweddan?
    Kan du visa en bild (förvirrad norrlänning)
    Jag letade, och Schweddan verkar heta Svidknott: sv.wikipedia.org/wiki/Svidknott

Det vi kallar Knott (och som tydligen är korrekt namn) är större: sv.wikipedia.org/wiki/Knott
    De är svarta och 3-4 gånger så stora som svidknott. Riktiga knott biter inte inomhus, utan så fort de kommer inomhus så letar de sig till närmaste fönsterruta, där de går upp och ner tills de dör. Betten blir blödande sår, och småbarn kan se riktigt hemska ut (svårt angripna av vattkoppor ungefär) om de fått många bett. Mest går de i hårfästet och biter, även om de kan bita precis var som helst.

• BlommyNess12
    lövet2 skrev 2010-07-05 10:58:15 följande:
    Jag letade, och Schweddan verkar heta Svidknott: sv.wikipedia.org/wiki/Svidknott

Det vi kallar Knott (och som tydligen är korrekt namn) är större: sv.wikipedia.org/wiki/Knott
    De är svarta och 3-4 gånger så stora som svidknott. Riktiga knott biter inte inomhus, utan så fort de kommer inomhus så letar de sig till närmaste fönsterruta, där de går upp och ner tills de dör. Betten blir blödande sår, och småbarn kan se riktigt hemska ut (svårt angripna av vattkoppor ungefär) om de fått många bett. Mest går de i hårfästet och biter, även om de kan bita precis var som helst.
    Okej tack, nu förstår jag precis, här kallas dom bara småknott har jag för mig
  • Atamon
    lövet2 skrev 2010-07-05 10:22:08 följande:
    Enligt tillförlitliga källor så säger folk söderut Knott om det vi kallar Schweddan (Svidan, Svidon etc). Det vi kallar knott finns inte söderut, och de bits inte inomhus. Det blir heller inte små röda prickar utan blödande sår.
    bara för att vara lite OT.. de små djävlarna som gör så ont och är så irriterande heter i Jämtland småsvädan, i Ångermanland brännmya (i Sollefteåtrakten småsviern)

TS  ser att du fått rådet tidigare om en grej i eluttaget, de fungerar faktiskt. Kan lukta lite som två men fungerar jättebra i vår stuga i fjällen, och där är det mygg utan dess like. Brukar kunna köpas i vanliga livsmedelsaffärer också, typ Ica
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx
  • Kravmärkt
    Coursell skrev 2010-07-05 09:23:13 följande:
    Har som sagt väldigt få mygg, då vi bor på en gård där det nästan blåser jämt så vi har inte kännt att vi behöver såna saker...men kanske skulle prova att sätta en i våra sovrum för att se om det  hjälper....

Smörjde ju in henne med myggmedel igår, för att se om det hjälpte....två större bett och några små fick hon dock på andra armen inatt *suck*....var ju i alla fall inte så många den här gången...
    Du säger att ni knappt har några mygg men samtidigt så påpekar du att dottern fått en massa myggbett. Eftersom hon har myggbett - finns det mygg, eller hur? Det är väl bara att köra igång operation rensning av mygg med de medel du fått tipsade istället för att besvara tipsen med att ni inte har mygg..
  • fundra

testat myggnät? finns stort på ikea=)

• Toppen9
    fundra skrev 2010-07-05 13:54:44 följande:
    testat myggnät? finns stort på ikea=)
    Säger som fundra här.. myggnät!
    Då slipper du smörja in dottern med massa myggmedel och skit.
  • Svana

För mig funkar om jag tar b-vitamin. Då vill myggen inte ha mig. Det är ju inte farligt att ta för mycket av eftersom det är vattenlösligt och man kissar ut överskott.

• lykta

Alltså, jag har inte läst mer än TS, men på bilden ser det ut EXAKT som mina barns vattenkoppor såg ut första 2 dagarna innan de blev vätskefyllda små blåsor ( de hade det för 3 v sedan) Är du säker på att det inte är vattenkoppor TS????

• felia67

De ser inte ut som myggbet utan någon typ av loppbett. Använd inte myggmedel i onödan.

• Coursell
    lykta skrev 2010-07-05 19:43:19 följande:
    Alltså, jag har inte läst mer än TS, men på bilden ser det ut EXAKT som mina barns vattenkoppor såg ut första 2 dagarna innan de blev vätskefyllda små blåsor ( de hade det för 3 v sedan) Är du säker på att det inte är vattenkoppor TS????
    Jag är nästan hundra på det, för de minskar av och försvinner efter två dagar....
  • Heisan

Min fyra-åring är oxå hysteriskt knottbiten. Ingen utav oss andra, vi är fyra till i familjen, har blivit bitna på samma sätt. Knappt alls faktiskt.

Hon vaknade häromnatten o skrek för att det kliade så mycket.

Jag smörjer rätt ofta med hyrokortisonkräm-receptfritt från  apoteket, o det funkar

• Trillingar på gång

Är själv en magnet till alla kryp som bits och lider med din dotter. Eftersom ni knappt har några mygg borde det inte vara myggbett. Jag hör till dem som tippar på loppor eller vägglöss. Fick just höra av en kompis att hon blivit väldigt vägglössbiten i Norge. Hon var den enda i sällskapet som drabbades. Vägglöss är visst inte helt ovanligt i Sverige heller längre. Kolla bakom tavlor och liknande efter dem, tror att de gömmer sig där på dagen. De dör visst, som någon tidigare skrev, vid 60 graders tvätt eller vid varm torktumling. Vid stora problem behövs mer sanering. Hoppas för er skull på mygg...

• bemlan

aj aj aj...
    känner känslan... mina flickor fick mellan 100-150 myggbett förra sommaren under en vecka uppe i norr...

• Lyckliga jag2

Jag är själv en myggmagnet och det som har hjälpt på mig är aloe vera gel att smörja på. Testa att kyla ner betten (gnugga med en isbit). Vet att jag gjorde en kul grej av det när jag var liten (ringade in alla myggbett med en penna, såg riktigt roligt ut), bara för att ta bort udden av att det är så eländigt.

Lycka till 

• iswa

Min dotter fick jätte stora bett föra året. Mormor, som var barnvakt, tog med henne till apoteket och visade betten. Och sen fick hon någon kräm hon köpte till henne och de försvann på nåon timme, var bara en röd fläck sen. Hennes bett var visserligen som puttekulor, men värt ett försök iaf.

• sötisnos

Jag köpte en sänghimmel till min dotters säng = inga bett efter denna smarta inköpGlad .

• Coursell
    sötisnos skrev 2010-07-07 21:52:18 följande:
    Jag köpte en sänghimmel till min dotters säng = inga bett efter denna smarta inköpGlad .
    Det var ju inte så dumt Det skulle hon nog gilla....hon sover ju halva nätterna hos oss förvisso, men i alla fall, det måste hon ju sluta med NÅN GÅNG

Bara ett nytt bett på två dagar *peppar peppar*
  • bimbomika

Svidon =) knottbätt altså...

Nja ja tycker mer de ser ut som nå annat inte nå bett av nå små kryp inte...ser mer ut som vattkoppos eller nå sådant...

• Smamman

Hett tips:

Derma Optima och E-vitaminsalva efter- funkar på både brännässlor och myggbett.

Min son är 3 år o jättekänslig mot brännässlor, dottern för myggbett - dessa två produkter tar både bort kliet o brännan genast. finns hos www.biwelen.se

Svar på tråden 49 bett på min 4-åring, hjälp mig! Vad kan/ska jag göra nu? :(