• Anonym

Cysta i äggledare, vilka symptom??

Jag har det senast året haft problem som jag aldrig tidigare haft. Mensen har varit mkt oregelbunden, kan skilja mellan under 20 dagar upp till 45 dagars cykel. Jag har vid minst 4 tillfällen haft mellanblödningar, vissa gånger mer som bruna flytningar , andra som liten mändg av rött blod, blandat med flytning.
    Jag har ofta värk i äggledarna som påminner om mensvärk, men ändå inte riktigt likadant. Jag har börjat få ont när jag och mannen har sex, inuti mig gör det ont.
    Jag har inte varit hos BM än, ska ringa henne på måndag o se om hon kan fixa en tid åt mig hos gyn, problemet är att jag har sån skräck för gynundersökningar och det är därför jag dragit ut på detta.
    äter inga p-piller  så det kan inte ha med saken att göra.

Jag har börjat bli orolig för vad detta kan vara, ni som haft cystor, vad hade ni för symptom?
    kan det vara nåt sånt eller vad kan det annars bero på?

eller finns det nån som känner igen sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 16:52
    glömde skriva att jag sedan sonen föddes för 2 år sen har börjat få mkt smärtsamma mensperioder. hade aldrig det problemet innan.

• Svar på tråden Cysta i äggledare, vilka symptom??
  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2010-07-05 00:09:51 följande:
    Hej, det låter lite tokigt med sin mens, men en gynundersökning vore nog inte dummt, man brukar göra ett vaginalt ultraljud för att se om det finns några cystor på äggstockarna. det gör inte ont allas, lite konstig känsla bara. Man kan få lite ont i magen om man har en cysta, när man äter p-piller får man sällan cystor. men det bara att gå och titta efter. ibland behandlar man cystor p-piller. det kan gå tillbaka av det.
    Att din mens är brun kan bero på att du har lite blod och det hinner blir lite gammalt innan det kommer ut.
    Tänk på att det messta påverkar din mens, träning, övervikt. rökning.

Hoppas det löser sig!
    tack för svaret:)
    Ja, jag har gjort såna undersökningar förut när jag var gravid....tycker dom e lite jobbiga:(
    konstigt , jagbhar ju aldrig haft så lite mens förut, nu kommer det ju knappt nåt alls, utan mer som små flytningar, antingen bruna eller röda.
    Det konstiga är att jag alltid har haft mens på samma sätt och har elvt exakt samma som nu. Jag rökar inte, är snarare lite underviktig , tränar fööör sällan. Men så har jag alltid varit ochs en när jag fick min andra son blev allt helt konstigt:(
  • Anonym

ingen mer som vet?????

Jag har idag jätteont i sidorna, ska ta en ipren nu o se om det hjälper. Tänkte först att jag kanske har fått ÄL tidigt, men nu har jag haft ont i mer än fyra dagar och blödningar i 2 dagar, så det kan det väl knappast vara eller? + att det är för tidigt för min ÄL också.

känner även av en konstig känsla i högra sidan, det känns som om det knäpper till inne i äggledaren typ, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men det gör ont och är riktigt obehaglligt.
    Känns även som om jag kan känna något i ljumsken, men jag är väldigt smal så jag vet inte om det är senan jag känner eller nåt annat, .......

usch va otäckt det känns......
    jag ringde nyss BM och fick en telefontid tills imorgon. hoppas då att jag kan få hjälp av henne....

• Anonym

Ja det är nog väldigt olika hur man blir efter man fått barn. Jag har inte haft så här som yngre. Tror det började efter min första son. Sen har det bara blivit värre o värre.  Efter andra barnet blev det ännu värre......:( men hoppas det e tvärtom för dig iaf!!    Va jobbigt att du fick gå igenom allt det där som så ung, måste varit tufft.  Vad har du testat för behandling?  Jag har ju bara två val kvar om inte spiralen funkar.....nässprayen som sätter en i klimakteriet eller att helt enkelt operera bort hela kittet......det vill jag inte göra, kan ju hända att man vill ha fler barn så småningom och jag hoppas verkligen slippa göra nåt så drastiskt.....åh va kul att du väntar smått, hoppas allt går vägen!!  hur mår du under graviditeten då? är det bättre? 

Svar på tråden Cysta i äggledare, vilka symptom??