• Anonym

Cysta i äggledare, vilka symptom??

Jag har det senast året haft problem som jag aldrig tidigare haft. Mensen har varit mkt oregelbunden, kan skilja mellan under 20 dagar upp till 45 dagars cykel. Jag har vid minst 4 tillfällen haft mellanblödningar, vissa gånger mer som bruna flytningar , andra som liten mändg av rött blod, blandat med flytning.
    Jag har ofta värk i äggledarna som påminner om mensvärk, men ändå inte riktigt likadant. Jag har börjat få ont när jag och mannen har sex, inuti mig gör det ont.
    Jag har inte varit hos BM än, ska ringa henne på måndag o se om hon kan fixa en tid åt mig hos gyn, problemet är att jag har sån skräck för gynundersökningar och det är därför jag dragit ut på detta.
    äter inga p-piller  så det kan inte ha med saken att göra.

Jag har börjat bli orolig för vad detta kan vara, ni som haft cystor, vad hade ni för symptom?
    kan det vara nåt sånt eller vad kan det annars bero på?

eller finns det nån som känner igen sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 16:52
    glömde skriva att jag sedan sonen föddes för 2 år sen har börjat få mkt smärtsamma mensperioder. hade aldrig det problemet innan.

• Svar på tråden Cysta i äggledare, vilka symptom??
  • Anonym (S)

Hej, det låter lite tokigt med sin mens, men en gynundersökning vore nog inte dummt, man brukar göra ett vaginalt ultraljud för att se om det finns några cystor på äggstockarna. det gör inte ont allas, lite konstig känsla bara. Man kan få lite ont i magen om man har en cysta, när man äter p-piller får man sällan cystor. men det bara att gå och titta efter. ibland behandlar man cystor p-piller. det kan gå tillbaka av det.
    Att din mens är brun kan bero på att du har lite blod och det hinner blir lite gammalt innan det kommer ut.
    Tänk på att det messta påverkar din mens, träning, övervikt. rökning.

Hoppas det löser sig!

• Anonym
    Anonym (S) skrev 2010-07-05 00:09:51 följande:
    Hej, det låter lite tokigt med sin mens, men en gynundersökning vore nog inte dummt, man brukar göra ett vaginalt ultraljud för att se om det finns några cystor på äggstockarna. det gör inte ont allas, lite konstig känsla bara. Man kan få lite ont i magen om man har en cysta, när man äter p-piller får man sällan cystor. men det bara att gå och titta efter. ibland behandlar man cystor p-piller. det kan gå tillbaka av det.
    Att din mens är brun kan bero på att du har lite blod och det hinner blir lite gammalt innan det kommer ut.
    Tänk på att det messta påverkar din mens, träning, övervikt. rökning.

Hoppas det löser sig!
    tack för svaret:)
    Ja, jag har gjort såna undersökningar förut när jag var gravid....tycker dom e lite jobbiga:(
    konstigt , jagbhar ju aldrig haft så lite mens förut, nu kommer det ju knappt nåt alls, utan mer som små flytningar, antingen bruna eller röda.
    Det konstiga är att jag alltid har haft mens på samma sätt och har elvt exakt samma som nu. Jag rökar inte, är snarare lite underviktig , tränar fööör sällan. Men så har jag alltid varit ochs en när jag fick min andra son blev allt helt konstigt:(
  • Anonym

ingen mer som vet?????

Jag har idag jätteont i sidorna, ska ta en ipren nu o se om det hjälper. Tänkte först att jag kanske har fått ÄL tidigt, men nu har jag haft ont i mer än fyra dagar och blödningar i 2 dagar, så det kan det väl knappast vara eller? + att det är för tidigt för min ÄL också.

känner även av en konstig känsla i högra sidan, det känns som om det knäpper till inne i äggledaren typ, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men det gör ont och är riktigt obehaglligt.
    Känns även som om jag kan känna något i ljumsken, men jag är väldigt smal så jag vet inte om det är senan jag känner eller nåt annat, .......

usch va otäckt det känns......
    jag ringde nyss BM och fick en telefontid tills imorgon. hoppas då att jag kan få hjälp av henne....

• grönkiwi

ramlade in på denna gamla tråd..och kan inte låta bli att undra..hur gick det? Vad sa BM?

• Amandice

Hej, jag känner igen mycket av det du säger, dock med mycket högre grad av smärtor. Jag har endometrios, vet inte om du har hört talas om det? Men det du nämner är alla symptomer på det. Jag har oregelbunden mens, samma problem med flytningarna och att det gör ont när man har sex. Jag har dock smärtor dagligen på grund av mina cystor i magen, men smärtan beror helt och hållet på vart just cystorna sätter sig, jag har i buken, livmodern och äggstockarna och det är anledningen till att min smärta är enorm och har därför genomgått två laparoskopi (titthållsoperationer) där dom har opererat bort cystorna. Tycker du ska ta och kolla upp ifall det är det du lider av! Finns hjälpmedel att få, behandling. Dock är det en kronisk sjukdom, väldigt vanlig kvinnosjukdom bara att många har det utan att veta om det då smärtgraden är olika för alla.

Lycka till och hoppas att det löser sig för dig!

• pindile

Ja mina smärtor eskalerade de sista vnyss in en hormonspiraleckorna efter sista inlägget här. Jag var hos BM som sa att jag hade PCO, vilket jag ju själv betvivlade var svaret.
     Veckan efter det fick jag komma in på en jourtid. Jg låg då bara och vred mig av smärta, sov inget alls och det var outhärdligt helt enkelt.......Jag har mkt hög smärtgräns och tål väldigt mkt smärta, hade haft ont mkt länge , men nu blev det bara för mkt. På gynavdelningen här hemma skickade dom mig vidare till ett närliggande sjukhus. Det blev titthålsop inom ett dygn.
    Där konstaterades en väldigt aggressiv variant av endometrios. Jag hade blodcystor...massor..... flera dl blod som låg infekterat bakom livmodern och massa sammanväxningar, främst på höger sida där jag hade som ondast.....de tog bort så mkt som möjligt och sen fick jag bröja med p-piller. Tyvärr fick jag en vecka senare propp i ben och lunga av de pillren så nu har jag inte mkt o välja på i behandlingsmetoder längre. Iom att jag inte får äta sånt som innehåller östrogen.  Men jag åt minipiller i över ett halvår. Det blev också igen bara värre och värre. Blödde hela tiden det sista nu för ett par veckor sen och värken hade börjat eskalera igen.......
    När jag gjorde ett VUL så sa BM att det inte ens syntes att jag ätit minipiller, det va fullt emd ägg o tabletterna hade inte alls funkat som dom skulle.
     .satte   nyss in en hormonspiral och hoppas nu att det ska hjälpa......När jag satte in den fick jag en chock......min livmoder var så infekterat att jag höll på o svimma av smärtan när dom satte in den......:(  herregud va man lär sig att genomlida varje dag alltså!!!  Jag  har nu haft den i tre veckor och än så länge funkar det utan större blödningar....håll tummarna att det fortsätter så. Fick även äta en stark kortisonkur i samband med detta för att försöka lunga infektionen i magen......

Mina symptom har varit: 
    oregelbunda blödningar   ,
    kraftiga blödningar,
    Smärtor i samband med mens, äl och senare hela tiden i tjejmagen
    Smärtor vid sex
    knäppandet i äggledarna

trötthet, pga att jag inte kan sova av smärtorna     

• pindile
    pindile skrev 2011-07-07 11:09:51 följande:
    Ja mina smärtor eskalerade de sista vnyss in en hormonspiraleckorna efter sista inlägget här. Jag var hos BM som sa att jag hade PCO, vilket jag ju själv betvivlade var svaret.
     Veckan efter det fick jag komma in på en jourtid. Jg låg då bara och vred mig av smärta, sov inget alls och det var outhärdligt helt enkelt.......Jag har mkt hög smärtgräns och tål väldigt mkt smärta, hade haft ont mkt länge , men nu blev det bara för mkt. På gynavdelningen här hemma skickade dom mig vidare till ett närliggande sjukhus. Det blev titthålsop inom ett dygn.
    Där konstaterades en väldigt aggressiv variant av endometrios. Jag hade blodcystor...massor..... flera dl blod som låg infekterat bakom livmodern och massa sammanväxningar, främst på höger sida där jag hade som ondast.....de tog bort så mkt som möjligt och sen fick jag bröja med p-piller. Tyvärr fick jag en vecka senare propp i ben och lunga av de pillren så nu har jag inte mkt o välja på i behandlingsmetoder längre. Iom att jag inte får äta sånt som innehåller östrogen.  Men jag åt minipiller i över ett halvår. Det blev också igen bara värre och värre. Blödde hela tiden det sista nu för ett par veckor sen och värken hade börjat eskalera igen.......
    När jag gjorde ett VUL så sa BM att det inte ens syntes att jag ätit minipiller, det va fullt emd ägg o tabletterna hade inte alls funkat som dom skulle.
     .satte   nyss in en hormonspiral och hoppas nu att det ska hjälpa......När jag satte in den fick jag en chock......min livmoder var så infekterat att jag höll på o svimma av smärtan när dom satte in den......:(  herregud va man lär sig att genomlida varje dag alltså!!!  Jag  har nu haft den i tre veckor och än så länge funkar det utan större blödningar....håll tummarna att det fortsätter så. Fick även äta en stark kortisonkur i samband med detta för att försöka lunga infektionen i magen......

Mina symptom har varit: 
    oregelbunda blödningar   ,
    kraftiga blödningar,
    Smärtor i samband med mens, äl och senare hela tiden i tjejmagen
    Smärtor vid sex
    knäppandet i äggledarna

trötthet, pga att jag inte kan sova av smärtorna     

va jag som va TS :)
  • Amandice

Lider verkligen med dig! Vet hur det är.. Jag har haft dessa problemen sen jag var 13 år och legat inlagd på sjukhus från och till, var inte förräns jag var 17 år som dom konstaterade att jag hade endometrios. Har provat massa olika behandlingar som tyvärr inte funkat. Ligger dubbelvikt av smärtor stup i kvarten och speciellt när jag har min mens. Jag fick även veta att jag med stor sannolikhet aldrig skulle kunna få barn, men nu är jag 20 år och väntar min första tös till den 5 augusti :) håller tummarna nu att endometriosen ska lugna ner sig efter graviditeten, blir bättre för vissa och värra för andra. Ska även pröva hormonspiral så fort jag får sätta in den efter förlossningen.

Jag hoppas att det blir bättre för dig och att du ska slippa dina problem! Håller tummarna för dig!

• Anonym

Ja det är nog väldigt olika hur man blir efter man fått barn. Jag har inte haft så här som yngre. Tror det började efter min första son. Sen har det bara blivit värre o värre.  Efter andra barnet blev det ännu värre......:( men hoppas det e tvärtom för dig iaf!!    Va jobbigt att du fick gå igenom allt det där som så ung, måste varit tufft.  Vad har du testat för behandling?  Jag har ju bara två val kvar om inte spiralen funkar.....nässprayen som sätter en i klimakteriet eller att helt enkelt operera bort hela kittet......det vill jag inte göra, kan ju hända att man vill ha fler barn så småningom och jag hoppas verkligen slippa göra nåt så drastiskt.....åh va kul att du väntar smått, hoppas allt går vägen!!  hur mår du under graviditeten då? är det bättre? 

• Amandice

Jag har testat rätt mycket, har haft en behandling med hormontablegtter och p-piller tillsammans (Neovletta 28 + provera) som jag hade i 9 månader, har även provat suprecur nässpray men det hjälpte inte alls det fick mig bara att må ännu värre. Har gått på starka smärtstillande, provat allt som finns att nämna i den delen.. Går på Dexofen 100 mg+ panodil 100 mg och även TENS tillsammans för att kunna fungera något normalt, men det hjälper inte alltid. I och med att jag är så ung vill inte läkarna ge mig för mycket olika behandlingar och mediciner. Har genomgått två laparoskopier för att ta bort cystorna, vilket inte har hjälpt ett dugg, nu är allt dom säger att om inte min graviditet ta bort det mesta av mina bekymmer så finns det inte mer att göra. Ska sätta in en hormonspiral direkt efter (så snabbt jag får) efter graviditeten och även försöka amma så länge som möjligt edå det kan hålla endometriosen under kontroll.. Annars har jag inga mer val, jag vill ju även ha fler barn i mitt liv så att ta bort hela alltet är inget alternativ för mig :/ så nu hoppas jag bara att det ska bli bättre!! Under graviditeten har jag haft lite små problem med smärtor men har även problem med att jag har hydronefys (vidgat bäcken och vatten som står runt njuren) så går på smärtstillande nu under graviditeten också, spasmofen heter det, och ska genomgå kejsarsnitt på måndag. Så har bara varit massa nedgångar för min del så nu borde det bara kunna bli bättre!!

Jag hoppas verkligen att det ska funka för dig och att det blir bättre! Har du inte provat eller haft en TENS aparatt så rekomenderar jag det! Tyvärr är det en kronisk sjukdom och jag har pratat med andra som även efter att dom har opererat bort hela kittet har haft problem med smärtorna efterått också, då ärr bildningen efter cystorna kan irritera:/ så känns inte så positivt.. Men men inte mycket att göra, men jag lider med dig och hoppas verkligen du ska bli bättre, vet hur jobbigt det är!!

Styrke kramar till dig!

• pindile

Hoppas att det kommer funka för dig med spiral nu då......än så länge ser det bra ut för mig, men det har ju bara gått ett par veckor så vågar inte hoppas. Ett tips är att du får nån kortisonkur el nåt innan du sätter in den så du slipper uppleva smärtan när dom fäster den vid livmodern......för min livmoder va så infekterad att jag höll på o svimma....fick stanna hela dagen på gyn o vila mig efteråt, va helt borta....Skönt att du mått bättre under grav, hoppas det håller i sig sen efter och att ammningen funkar bra och länge...

Ja, det där med smärta är inte roligt att behöva leva med...:(  Jag har inom ett år fått diagnosen endo+op mig för detta. Fått propp i ben och lunga, var hemskt...... och i vintras började min rygg flippa ur. Det slutade med en akut operation i ryggen i april iår. Akut diskbråck....höll på o bli förlamad och inkontinent för livet. Hade så ont att jag inte kunde röra mig öht....:(    det är nu lite bättre, men jag jobbar bara halvtid.  Har pga ryggproblemen fått inflammation i muskelfstena i höfterna och  det går inte över, vet inte va jag ska ta mig till:(   Jag går som dig på tabletter dagligen för att ens kunna fungera någorlunda. 2 panodil+ en ipren, det tar udden av smärtan, men absolut inte allt. Vågar inte ta starkare tabletter för jag får så lätt biverkningar och vill inte riskera det igen.......pust, vilket gnällinlägg det blev.......skönt att gnälla av sig lite!!!     

Svar på tråden Cysta i äggledare, vilka symptom??