• pindile

Cysta i äggledare, vilka symptom??

Ja mina smärtor eskalerade de sista vnyss in en hormonspiraleckorna efter sista inlägget här. Jag var hos BM som sa att jag hade PCO, vilket jag ju själv betvivlade var svaret.
     Veckan efter det fick jag komma in på en jourtid. Jg låg då bara och vred mig av smärta, sov inget alls och det var outhärdligt helt enkelt.......Jag har mkt hög smärtgräns och tål väldigt mkt smärta, hade haft ont mkt länge , men nu blev det bara för mkt. På gynavdelningen här hemma skickade dom mig vidare till ett närliggande sjukhus. Det blev titthålsop inom ett dygn.
    Där konstaterades en väldigt aggressiv variant av endometrios. Jag hade blodcystor...massor..... flera dl blod som låg infekterat bakom livmodern och massa sammanväxningar, främst på höger sida där jag hade som ondast.....de tog bort så mkt som möjligt och sen fick jag bröja med p-piller. Tyvärr fick jag en vecka senare propp i ben och lunga av de pillren så nu har jag inte mkt o välja på i behandlingsmetoder längre. Iom att jag inte får äta sånt som innehåller östrogen.  Men jag åt minipiller i över ett halvår. Det blev också igen bara värre och värre. Blödde hela tiden det sista nu för ett par veckor sen och värken hade börjat eskalera igen.......
    När jag gjorde ett VUL så sa BM att det inte ens syntes att jag ätit minipiller, det va fullt emd ägg o tabletterna hade inte alls funkat som dom skulle.
     .satte   nyss in en hormonspiral och hoppas nu att det ska hjälpa......När jag satte in den fick jag en chock......min livmoder var så infekterat att jag höll på o svimma av smärtan när dom satte in den......:(  herregud va man lär sig att genomlida varje dag alltså!!!  Jag  har nu haft den i tre veckor och än så länge funkar det utan större blödningar....håll tummarna att det fortsätter så. Fick även äta en stark kortisonkur i samband med detta för att försöka lunga infektionen i magen......

Mina symptom har varit: 
    oregelbunda blödningar   ,
    kraftiga blödningar,
    Smärtor i samband med mens, äl och senare hela tiden i tjejmagen
    Smärtor vid sex
    knäppandet i äggledarna

trötthet, pga att jag inte kan sova av smärtorna     

• pindile
    pindile skrev 2011-07-07 11:09:51 följande:
    Ja mina smärtor eskalerade de sista vnyss in en hormonspiraleckorna efter sista inlägget här. Jag var hos BM som sa att jag hade PCO, vilket jag ju själv betvivlade var svaret.
     Veckan efter det fick jag komma in på en jourtid. Jg låg då bara och vred mig av smärta, sov inget alls och det var outhärdligt helt enkelt.......Jag har mkt hög smärtgräns och tål väldigt mkt smärta, hade haft ont mkt länge , men nu blev det bara för mkt. På gynavdelningen här hemma skickade dom mig vidare till ett närliggande sjukhus. Det blev titthålsop inom ett dygn.
    Där konstaterades en väldigt aggressiv variant av endometrios. Jag hade blodcystor...massor..... flera dl blod som låg infekterat bakom livmodern och massa sammanväxningar, främst på höger sida där jag hade som ondast.....de tog bort så mkt som möjligt och sen fick jag bröja med p-piller. Tyvärr fick jag en vecka senare propp i ben och lunga av de pillren så nu har jag inte mkt o välja på i behandlingsmetoder längre. Iom att jag inte får äta sånt som innehåller östrogen.  Men jag åt minipiller i över ett halvår. Det blev också igen bara värre och värre. Blödde hela tiden det sista nu för ett par veckor sen och värken hade börjat eskalera igen.......
    När jag gjorde ett VUL så sa BM att det inte ens syntes att jag ätit minipiller, det va fullt emd ägg o tabletterna hade inte alls funkat som dom skulle.
     .satte   nyss in en hormonspiral och hoppas nu att det ska hjälpa......När jag satte in den fick jag en chock......min livmoder var så infekterat att jag höll på o svimma av smärtan när dom satte in den......:(  herregud va man lär sig att genomlida varje dag alltså!!!  Jag  har nu haft den i tre veckor och än så länge funkar det utan större blödningar....håll tummarna att det fortsätter så. Fick även äta en stark kortisonkur i samband med detta för att försöka lunga infektionen i magen......

Mina symptom har varit: 
    oregelbunda blödningar   ,
    kraftiga blödningar,
    Smärtor i samband med mens, äl och senare hela tiden i tjejmagen
    Smärtor vid sex
    knäppandet i äggledarna

trötthet, pga att jag inte kan sova av smärtorna     

va jag som va TS :)
  • pindile

Hoppas att det kommer funka för dig med spiral nu då......än så länge ser det bra ut för mig, men det har ju bara gått ett par veckor så vågar inte hoppas. Ett tips är att du får nån kortisonkur el nåt innan du sätter in den så du slipper uppleva smärtan när dom fäster den vid livmodern......för min livmoder va så infekterad att jag höll på o svimma....fick stanna hela dagen på gyn o vila mig efteråt, va helt borta....Skönt att du mått bättre under grav, hoppas det håller i sig sen efter och att ammningen funkar bra och länge...

Ja, det där med smärta är inte roligt att behöva leva med...:(  Jag har inom ett år fått diagnosen endo+op mig för detta. Fått propp i ben och lunga, var hemskt...... och i vintras började min rygg flippa ur. Det slutade med en akut operation i ryggen i april iår. Akut diskbråck....höll på o bli förlamad och inkontinent för livet. Hade så ont att jag inte kunde röra mig öht....:(    det är nu lite bättre, men jag jobbar bara halvtid.  Har pga ryggproblemen fått inflammation i muskelfstena i höfterna och  det går inte över, vet inte va jag ska ta mig till:(   Jag går som dig på tabletter dagligen för att ens kunna fungera någorlunda. 2 panodil+ en ipren, det tar udden av smärtan, men absolut inte allt. Vågar inte ta starkare tabletter för jag får så lätt biverkningar och vill inte riskera det igen.......pust, vilket gnällinlägg det blev.......skönt att gnälla av sig lite!!!     

Svar på tråden Cysta i äggledare, vilka symptom??