• skuttisen

Nån mer i Helsingborg som väntar bebis i Nov/Dec som vill följas åt?

Hej!

Vi väntar vårt första barn i december.Skrattande

Hade varit kul om där var fler Helsingborgare som vill följas åt under denna mysiga tid, dela erfarenheter och upplevelser.

Skuttisen!Solig

• Svar på tråden Nån mer i Helsingborg som väntar bebis i Nov/Dec som vill följas åt?
  • annkar78

Har varit hos BM idag och frågade om man erbjuds UL i v 32, det gör det inte! Malmö ingår men troligen kommer detta att tas bort därifrån då det är enda staden i regionen som har det fortfarande. Så inget mer UL om man inte väljer att betala för att göra det.
    Hmm ställde mig på vågen hos BM och jag har gått upp 10 kg sedan jag var där i v 8!!! Yisses. Nog dags att hitta lite träning igen!!

• skuttisen

Vår barnmorska sa att vi ska ha ett TUL i vecka 32 så det ska bli kul att se det lilla livet igenSkrattande

• Nafi83

I vanligt ordning är region Skåne sjukt snikna och snåla. Här sätter man inte hälsan i främsta rum, utan ekonomin. Emma Ultraljudsklinik i Malmö gör TUL för en "hyfsad" peng, vilket vi tänker göra. Man vill ju veta att fostret växer som det ska!

Jag har också lagt på mig en hel del, trots att jag bara är i vecka 19, och undrar stilla hur det ska sluta. Jag skulle vilja stanna på +10 kilo men det verkar som att det är dömt att misslyckas, med tanke på att jag redan ökat fem kilo.

Idag ringde jag till min BM angående mina sammandragningar (som tilltagit under dagen) och hon har semester. Hon hänvisar till Dr.Hofte, som jag ringde till. Efter att ha fått en upptagetton i vid varje försök fick jag, efter en halvtimme, en röst i örat som sa att de stängt för dagen. Jag ringde sjukvårdsupplysningen som sa åt mig att ringa gynakuten. På gynakuten fick jag ytterligare en röst i örat som sa att deras telefontid var slut...på en akutmottagning (???). Så nu sitter jag här och hoppas på att slippa åka in på akuten inatt. Förhoppningsvis blir det inte värre, så att jag kan vänta med att ringa tills imorgon. Att det ska vara så svårt att få hjälp... 

• lillgarden
    Nafi83 skrev 2010-07-27 20:02:15 följande:
    I vanligt ordning är region Skåne sjukt snikna och snåla. Här sätter man inte hälsan i främsta rum, utan ekonomin. Emma Ultraljudsklinik i Malmö gör TUL för en "hyfsad" peng, vilket vi tänker göra. Man vill ju veta att fostret växer som det ska!

Jag har också lagt på mig en hel del, trots att jag bara är i vecka 19, och undrar stilla hur det ska sluta. Jag skulle vilja stanna på +10 kilo men det verkar som att det är dömt att misslyckas, med tanke på att jag redan ökat fem kilo.

Idag ringde jag till min BM angående mina sammandragningar (som tilltagit under dagen) och hon har semester. Hon hänvisar till Dr.Hofte, som jag ringde till. Efter att ha fått en upptagetton i vid varje försök fick jag, efter en halvtimme, en röst i örat som sa att de stängt för dagen. Jag ringde sjukvårdsupplysningen som sa åt mig att ringa gynakuten. På gynakuten fick jag ytterligare en röst i örat som sa att deras telefontid var slut...på en akutmottagning (???). Så nu sitter jag här och hoppas på att slippa åka in på akuten inatt. Förhoppningsvis blir det inte värre, så att jag kan vänta med att ringa tills imorgon. Att det ska vara så svårt att få hjälp... 
    Trist att du inte fick ngt svar på något ställe. Konstigt att gynakuten inte hade ngn som svara. Dom har ju alltid varit bra dom gångerna jag ringt dit...
    Du har inte testat att ringa "vanliga" akuten, dom kan kanske koppla dig vidare eller ge råd och hjälp.

Hoppas du slipper åka in iaf och att sammandragningarna ger med sig...
  • Louise Hbg

I förra graviditeten gick jag på vanlig vattengympa på nautilus till vecka 32, därefter blev det bara inte av. Förra terminen gick jag på vattengympa i Ramlösa, och ska köra på med det samma denna terminen. Det bästa med vattengympan är ju att man kan belasta efter tycke o smak och kan göra i sin egen takt... De har även gravid vattengympa, men vet inte riktgt skillnaden...?!

Någon som funderat mer på gravid yoga? Jag har skickat anmälan via mail  till det som finns på Råå/Högasten men sedan inte hört något mer... Någon som känner till något..?

Nu har vi också fått kallelse till ultraljud till Vivian (tror jag hon hette) hoppas det är hon många av er andra hade positiv erfarenhet av.  

• annkar78
    Louise Hbg skrev 2010-07-28 19:27:56 följande:
    I förra graviditeten gick jag på vanlig vattengympa på nautilus till vecka 32, därefter blev det bara inte av. Förra terminen gick jag på vattengympa i Ramlösa, och ska köra på med det samma denna terminen. Det bästa med vattengympan är ju att man kan belasta efter tycke o smak och kan göra i sin egen takt... De har även gravid vattengympa, men vet inte riktgt skillnaden...?!

Någon som funderat mer på gravid yoga? Jag har skickat anmälan via mail  till det som finns på Råå/Högasten men sedan inte hört något mer... Någon som känner till något..?

Nu har vi också fått kallelse till ultraljud till Vivian (tror jag hon hette) hoppas det är hon många av er andra hade positiv erfarenhet av.  
    Är Nautilus bra? JAg är ganska nyinflyttad och jag och min sambo håller på att kolla var vi ska börja gå på gym. VAr inne och kollade på Nautilus och ser ju helt ok ut. Skulle vara roligt att höra erfarenheter. Eller om det finns annat gym som rekommenderas.
  • Louise Hbg
    annkar78 skrev 2010-07-28 19:50:50 följande:
    Är Nautilus bra? JAg är ganska nyinflyttad och jag och min sambo håller på att kolla var vi ska börja gå på gym. VAr inne och kollade på Nautilus och ser ju helt ok ut. Skulle vara roligt att höra erfarenheter. Eller om det finns annat gym som rekommenderas.
    Jag sa upp mitt kort eftersom det är riktgt svårt att få tider till vatten passen (vilketjag mestadels använde). Till samtliga pass ska du anmäla dig samma dag, och det är därför (enlig mig) svårt att planera. Vattenpassen var många gånger fullbokade kl 7.30 vilket är helt tokigt. Jag bad sambon att boka eftersom han gick till jobbet tidigare då.

På friskis och svettis kan du boka hemma via datorn osäker men tror att det för något år sedan var 7 dagar frammåt i tiden. De har rikgt fräsh anläggning men inga vattenpass. De har mamma barn gympa när bebis äntligen kommit och senare barnvakt...
  • annkar78
    Louise Hbg skrev 2010-07-28 19:58:43 följande:
    Jag sa upp mitt kort eftersom det är riktgt svårt att få tider till vatten passen (vilketjag mestadels använde). Till samtliga pass ska du anmäla dig samma dag, och det är därför (enlig mig) svårt att planera. Vattenpassen var många gånger fullbokade kl 7.30 vilket är helt tokigt. Jag bad sambon att boka eftersom han gick till jobbet tidigare då.

På friskis och svettis kan du boka hemma via datorn osäker men tror att det för något år sedan var 7 dagar frammåt i tiden. De har rikgt fräsh anläggning men inga vattenpass. De har mamma barn gympa när bebis äntligen kommit och senare barnvakt...
    Åh jag hatar gym då man måste boka samma dag! Gick på ett sånt gym när jag bodde i Sthlm och det var mkt irriterande. Är lite bortskämd från mitt gym i LInköping, de hade mkt pilates, yoga, core och andra roliga pass och det fanns alltid plats! Ska kolla in hur Friskis har det! TAck för tipset.
  • annkar78

Ngn annan som har bra tips om vilken gym man ska välja i Hgb?

• sannahoj

Vad kul att se så många som väntar barn nästan samtidigt!
    Måste bara tilllägga att jag e inte helt inne i familjeliv hur allt fungerar här, hur man blir vänner osv skulle juh vilja bli det med er som är med i tråden!! :)

Tyckte också Nautilus var dålig på så sätt att man ska boka samma dag, sa också upp mitt kort i hopp om att hitta något annat! återkommer när jag hittat något som kan vara passade....

Vill också fråga er alla hur mycket ni har gått upp i vikt, var rätt så smal innan och är i vecka 25 och har gått upp 12 kg känns så där kul... och frossar inte eller så och äter normalt. Någon som är svullen redan nu i benen och fötterna? och har ont i fötterna när ni stått en hel dag på jobb..
    tacksam för svar!
    Hoppas ni har det bra med era liv i magen! underbar känsla!Cool

Svar på tråden Nån mer i Helsingborg som väntar bebis i Nov/Dec som vill följas åt?