• Anonym (usk)

    Konstig kollega

    Jag behöver lite råd hur jag ska bete mig, har en kollega som är lite konstig. Jag är vikarierande undersköterska, året runt jobbar jag som vikarie på en vårdavdelning och nu under semestertiderna går jag på ett långvik. På avdelningen jobbar det en annan undersköterska (fast personal och ingen vik) som jag från början såg upp till och kände mig trygg att jobba med, hon framstod som gullig och omtänksam och hon är oerhört duktig på jobbet. Men ju mer jag jobbar med henne, desto konstigare märker jag att hon är.

    Jag kanske inbillar mig, men det är som att hon medvetet är ute efter att såra och trycka ned andra (jag märker att det inte bara är jag som råkar ut för detta) men hon gör det så snyggt så man märker det inte så snabbt. Men om man gör minsta lilla misstag, då är hon omedelbart där och påtalar det och allra helst i lunchrummet där alla hör. Nu menar jag inga stora misstag, de är ju bara bra om de påtalas. Det kan istället röra sig om sådana saker som att man ställt en blomma på fel bord och hon överdriver gärna och säger "och den och den vara så irriterade på dig". Det är som att hon vill att man som vikarie ska bli ännu mer osäker på sitt jobb. En gång sa hon att chefen hade ringt avdelningen och försökt få tag på mig och minsann var väldigt arg för att hon inte fått tag på mig, som vikarie vill man ju inte få dåligt rykte hos chefen så jag blev iskall och sprang och ringde henne. Det visade sig att hon hade ringt avdelningen EN GÅNG och ingen hade svarat, hon var inte det minsta arg.

    Inom vården har vi att göra med alla slags människor, en del patienter är enkla och andra svårare och det är en konst att lära sig bemöta alla. Nu har vi en patient inlagd som är väldigt svår, personen är ofta mycket otrevlig och arg och nästan all personal upplever det obehagligt att jobba där inne. För några dagar sedan hade jag jobbat mycket inne hos patienten och jag var så lättad och glad för det hade gått bättre än någonsin. I lunchrummet sedan så frågade kollegorna hur det hade gått inne hos xxx idag och jag sa glatt att det hade gått jättebra och att xxx rentav hade verkat glad när jag kom. Då säger kollegan "fy vad falsk h*n är, för h*n pratar ju bara illa om dig när du inte är där". Jag blev så oerhört ledsen, men jag visade inget. Det kan hända att patienten pratar illa om mig (det gör h*n om all personal), men varför ens berätta det?

    Jag upplever ofta att patienter baktalar mina kollegor, en patient kan säga "tidigare var det en tjej här, hon var väldigt tjock och luktade illa". Men även om jag förstår vilken kollega patienten menar så skulle jag inte drömma om att säga det till kollegan i fråga, varför säga något som enbart sårar och inget annat. Men just den här kollegan NJUTER AV att leverera sånt här.

    Kollegan gör heller inget annat än talar om att alla säger att hon är så smal, fin, snygg, sexig, etc.. Jag kan glatt säga att min kollega ÄR fin på alla sätt och vis, men det börjar bli tröttsamt att alltid höra henne säga det själv också. Och igår verkade hon bli riktigt sur, då berättade hon stolt att en patient hade sagt att hon var så jäkla snygg. Grejen är bara att den här patienten säger så till all personal och jag kunde inte hålla tyst utan sa just det, då säger kollegan med gäll röst och stora ögon "va, har han sagt så till dej också".

    Jag ser nu när jag läser igenom detta att det låter så fjuttigt allt, men jag kan inte rabbla alla hundratals exempel. Men poängen är i alla fall att jag aldrig jobbat ett pass utan att den här kollegan sagt något som jag åker hem och funderar på, men kritiken bäddas in så fint så det dröjer innan man uppfattar den.

    Igår däremot sa hon en sak på morgonen som jag inte kunde släppa så på lunchen tog jag upp det med henne igen och då verkade hon förvånad och sa "men gud tänker du på det än, släpp det". Jag tror inte hon själv inser att alla hennes rapporter om minsta misstag alla gör faktiskt känns. Från att alltid ha tyckt om henne kan jag nu inte slappna av i hennes närvaro.

    Ibland funderar jag på om hon är extremt osäker i sig själv och det är därför som hon vill lyfta fram alla andras minsta misstag hela tiden och att det även är därför som hon hela tiden talar om vad alla tycker att hon är snygg. Men det börjar bli tröttsamt att hon ska försöka hitta lite självförtroende på min bekostnad.

    Som vikarie vill jag också ligga lågt och inte riskera att stöta mig med ordinarie personal, man vill ju inte förlora timmar.

  • Svar på tråden Konstig kollega
  • Bedan

    Jag tycker inte att det låter futtigt, jag tycker det låter som att hon är en riktigt jobbig människa! Dock vet jag inte riktigt vad du kan göra åt det, som vikarie är man ju som du säger i en känslig sits så det är kanske inte läge att skälla ut henne eller snacka med chefen. Försök istället att låta kommentarerna rinna av dig eller säg nått neutralt tillbaka när hon kritiserar saker som inte spelar nån roll egentligen.

  • MickeN1973

    Täpp till truten på din kollega

    När det gäller patienten ja då får du lära dig att hantera olika typer av människor. 

    Du vet ju inte anledningen till at denne är arg och bitter.. 

  • Pyl

    Det låter absolut som det hela bottnar i osäkerhet. Kanske är hon inte ens helt medveten om vad hon håller på med, så då är det ju bra att du påpekar att du tar åt dig såsom du gjorde häromdan. Du behöver inte säga det argt eller anklagande om du inte vill stöta dig med henne. Vilket säker är lätt gjort om hon är osäker. Men förklara bara hur det känns och att det är viktigt för dig att känna att du gör ett bra jobb.  

  • Anonym (kænner væl igen)

    jag vet precis hur du upplever det, sådanna mænniskor træffar man på lite då och då inom vårt yrke. Jag arbetar nu några nætter i veckan med en kvinna i 50 års åldern som ær en extrem røvslickare och besservisser. Hon håller på att driva mig till fullkomligt vansinne. I starten tyckte jag jætte mycket om henne men ju længre tiden gick desto mer obehags kænslor har kommit i kontakten till henne. Jag har upptæckt att hon ær rent utav elak i många avseenden och extremt sjælvisk. Det kryper under huden i hennes nærvaro.
    Hon tror att hon ær absolut bæst på allting och ær så insmilande till allt och alla som hon tror hon kan få något ut av. Sedan snackar hon illa om folk så fort hon får møjlighet. Jag har æven kommit på henne vid tilfællen att ljuga ihop historier som ær fullkomligt bisarra om andra kollegor før att hon har glømt att jag faktiskt var dær den natten då det intræffade något. Det ær alltid HON som ræddade livet på den dær mannen trots att hon bara stod bredvid nær JAG gjorde HLR. Det ær HON som har sprungit som en galning hela natten osv.
    Oj førlåt det blev långt, blev bara så arg nær jag læste ditt inlægg och mitt kom upp till ytan.

    Men det jag skulle komma till. Jag gør såhær før att palla:
    1, tar ALLT hon sæger med ett stort mått salt.
    2, Beblandar mig så lite som det går med henne
    3, Ær noga med att inte hamna i konflikt med henne før då sitter kniven i ryggen på mig inom några dagar det kan jag lova
    4, Ær mycket førsiktig med vad jag sæger
    5, Går ut och ANDAS nær det blir før mycket

    Jag tror att din kollega ær extremt osæker på sig sjælv men hon verkar vara typen som mycket væl kan gøra andra illa før att framstælla sig sjælv i bættre dager. Var oerhørt førsiktig med henne ær mitt råd. Førsøk att tygla dig och blir det før illa får du prata med din chef.

  • fruis

    Ofta beter sig personer illa helt omedvetet. Det gör det än svårare att ta upp eftersom de inte förstår vad man talar om. Kan mycket väl ha sin i grund i stor osäkerhet och dåligt självförtroende.

    Kan du prova att skapa en mer positiv arbetsmiljö genom att börja berömma dina kollegor mer? Inte falskt alltså, men att komma ihåg att nämna alla positiva saker. Får du andra att haka på det kommer stämningen förändras och antingen hänger den jobbiga kollegan på tåget till slut eller så kommer ni andra inte att bli lika lidande eftersom ni ändå får så mycket positiva kommentarer som väger upp.

    Jag tycker inte heller att det är futtiga saker du tar upp. Hon beter sig illa och sårande helt enkelt men det kan som sagt vara värt ett försök att bemöta surt med sött.

  • Anonym (usk)

    Tack för alla svar och förlåt att jag inte svarat, min dator dog i några dagar.

    Skönt ändå att se att ni inte tycker att jag överdriver, var och en sak är ju egentligen liten men när man lägger samman allt så blir det stort. Jag kan inte slappna av runt henne eftersom jag vet att hon bara väntar på att få lägga fram någon kritik. Under veckan har fler saker hänt och nu gick det så långt så jag tog riktigt illa vid mig.

    För några dagar sedan klampade hon in i lunchrummet när jag och tre kollegor satt där och hon började med att säga "du xxx jag har inget med det här att göra egentligen, men jag tar det ändå. Igår hade du sagt blablabla till Anna och hon tog väldigt illa vid sig och mår väldigt dåligt över det" Jag blev så ställd så jag höll på att ramla av stolen, jag och Annahade jobbat ihop dagen innan men det som min kollega nu stod och sa att jag hade sagt har jag aldrig sagt. Jag förklarade vad ovetande jag var och att jag inte förstod någonting, men det märktes att min kollega inte trodde ett ord på mig utan hon bara snäste "ja det var i alla fall vad Anna sa till mig och hon mår riktigt dåligt, bara så att du vet".

    Ledsen och ställd jobbade jag vidare men direkt jag kom hem ringde jag till Anna för att reda ut det här och hon blev lika bestört hon för hon hade inte ens pratat med kollegan på flera dagar så inget missförstånd kan ha ägt rum heller.

    Jag vet inte vad det är med kollegan men det här börjar bli väldigt olustigt och samtliga vikarier upplever samma sak, det är som att hon ser oss som hot eller något.

  • Anonym (usk)
    MickeN1973 skrev 2010-07-05 15:11:20 följande:
    När det gäller patienten ja då får du lära dig att hantera olika typer av människor. 
    Det har jag inga som helst problem med heller.
  • Anonym (usk)
    fruis skrev 2010-07-06 07:45:25 följande:
    Kan du prova att skapa en mer positiv arbetsmiljö genom att börja berömma dina kollegor mer?
    Det gör jag redan, jag ger dagligen komplimanger och uppmuntrande uttalanden till mina kollegor (även den här kvinnan i fråga). Börjar bara bli tröttsamt att knappt få något sådant tillbaka.

    Jag är duktig på mitt jobb, det vet jag och det får jag ofta höra av både vårdtagare, anhöriga och min chef. Kanske är det just det som får den här kvinnan att bete sig konstigt, känner hon sig hotad av vikariern? Fast det har hon verkligen ingen anledning till för även om hon beter sig konstigt mot mig och andra vikarier så kan jag aldrig neka till att hon är oerhört duktig på jobbet.
  • Pyl

    Knepig människa som uppenbarligen har bekymmer med sig själv. Skit i henne! Eller tyck synd om henne.

  • Anonym (Sissi)

    Den här personen har problem med sig själv, och tar ut det på omgivningen för att själv känna sig bättre. Hon göder sig på det här sättet, men mår egentligen skit. Hon borde jobba med sig själv istället för att sprida dålig energi omkring sig. Vad händer om du, nästa gång det händer, går till motattack på något subtilt utstuderat sätt. Eller bara frågar henne (kanske när alla andra hör), ?vad menade du den gången när du sa att xxx tog illa upp, när hon inte alls gjorde det?. Om du går till motangrepp några gånger mot henne inför andra så tror jag att hon kommer sluta bete sig dåligt mot dig. Men förmodligen hittar hon nån annan att trycka ner istället. 

Svar på tråden Konstig kollega