• Celia03

    Blankett sjukskrivning...

    Förlorade vår son för snart en månad sedan. Ska nu försöka förmå mig att fylla i försäkringskassans blankett om sjukskrivning som jag fick hemskickad i dagarna. Jag har sjukintyg från läkaren som räcker en månad... Men hur i helsicke ska man svara på alla "dumma" frågor i blanketten egentligen? Vad ska man svara på frågor som "Vilken sjukdom är det som gör eller har gjort att du inte kan arbeta" och "hur tycker du att sjukdomen påverkar eller har påverkat din förmåga att arbeta" ? Är det något man borde akta sig för att skriva? Några tips från er som varit med om detta? Är så orolig att vi ska få avslag och stå utan pengar...

    Sen kan man ju undra vad det är för människor som skickar ut en sådan här blankett med den här typen av frågor när dom vet att vi just har förlorat ett barn. Dom borde upprätta en blankett särskilt för oss som varit med om detta...

  • Svar på tråden Blankett sjukskrivning...
  • Millia86

    Jag vet vad du menar,vilka dumma blanketter.
    Jag hade också jätte svårt att fylla i dom också,"mitt barn dog vad fan behöver du mer veta "ville jag skriva.
    Jag skrev att jag hade depression och inte kunde arbete då jag jobbar inom restaurang och ville inte träffa folk.
    Ville inte sitta och gråta på jobber direkt...

    Hoppas du får igenom det!
    Lycka till!
    Beklagar sorgen...

  • Stark Längtan83

    sorgereaktion och psykisk nedsättning på första frågan och helt nedsatt på andra frågan..
    funkade för mig..Var hemma nästan 3 månader helt och sen deltid resten av året..

  • PVeraB

    jag tog hjälp av min underbara kurator svara på alla knepiga frågor. Sen skrev jag utförligt vad jag gör på mitt jobb och sen varför det inte funkar göra det nu.

    Skrev krisreaktion på översta frågan förresten och att min son dött.

    Jobbar som fritidspedagog så jag skrev att jag har en roll att få igång barnens lekar, jag tar mkt egna iniativ, daglig kontakt med föräldrar, löser konflikter mellan barnen.

    På varför jag inte kan göra det är att jag saknade iniativ förmåga, svårt få saker att rulla på som det skulle (tappa tråden, glömde ord, glömde saker) kort stubin, dåligt minne och sov som en kratta och åt uselt.
    Skrev oxå nej på alla andra frågor, då det inte fanns en chans i världen att jag skulle funka ens halvtid på det jobb jag har eftersom det är sån kontakt med människor hela tiden. Alla visste dessutom att vi skulle ha barn... kul komma tillbaka till? Nej tack du.

    Jag hade inte som helst problem med försäkringskassan. Pengarna rulla in jag blev inte i frågasatt eller ngt. Var hemma på heltid från 12 april - 12 juni. Halvtid 14 juni -5 juli och nu är jag visst tillbaka på jobbet (eller ja gick tillbaka till semester)

    Men jag kände innan att jag hellre hade tagit semester och bara sluppit fk för resten av mitt liv. Som tur var peppade mig min rektor att sjukskriva mig. Å det var tur och allt har flutit på bra.
    Tackar gudarna för min kurator dock....

  • Lancia

    fick också hem den blanketten idag.. jäkla pappers-Sverige.. att det inte kan räcka med läkarens sjukintygpapper..

  • Cinza

    Jag skulle skriva reaktiv depression efter förlust av eget barn samt sömnstörningar, koncentrationssvårigheter och ångestproblematik på första frågan och helt nedsatt på andra.
    Det är bra att vara lite övertydlig. Krisreaktion skall man vara lite försiktig med att använda för det finns visst någon tidsbegränsning på hur länge man kan ha krisreaktion enligt försäkringskassan.

Svar på tråden Blankett sjukskrivning...