Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

Gipsat barn under semestern

En tvååring har brutit benet och har gips. Det är upp till förskolan om de tar emot barnet eller inte. Barnet måste alltså inte vara hemma hela gipstiden. Föräldrar fick tillfällig föräldrapenning i två veckor men skulle därefter ha semester. 

Nu hör föräldrarna av sig till sjukvården och vill ha förlängd "tillfällig föräldrapenning" trots att de har semester.
    Hur ska läkaren göra? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gipsat barn under semestern
  • Jalapeno

Mycket intressant att det är precis jämt i omröstningen hittills.

Bara ett förtydligande: Barnet skulle iallafall inte vara på dagis, då föräldrarna skulle ha semester. Visst, men kan inte bada med gips men en gipsad tvååring kan åka bil och åka vagn ungefär som vanligt. När mina barn var två år räknade jag inte med att de skulle gå några längre sträckor

Är faktum att en tvååring inte kan bada nog för att samhället ska gå in och betala en förälder?

Vuxna som sjukskriver sig på semester är en annan fråga. Då är det arbetsgivaren som dels får betala de två första veckorna av sjukskrivningen och sen betala för semestern när personen väl tar ut den. att göra så blir otroligt dyrt för arbetsgivaren. Det var faktiskt en bidragande orsak till att vårt gamal föräldrakooperativ konkade. Personal som många år blivit sjukskrivna i samband med förskolans stängning på sommaren och fick ut all semester i pengar när de bytte till annan förskola. Det rörde sig om ett par månadslöner.

• Jalapeno

jag vet inte hur gipsat barnet var/är, fast de sitter ju med ganska raka ben i bil iallafall när de är två år.

Inställda resor är det aldrig något problem med, det är bara att be om intyg. Förresten tror jag att man inte får flyga med gips på benet.

jag försökte vara lite mer neutral i ts

Svar på tråden Gipsat barn under semestern