• Jalapeno

Gipsat barn under semestern

En tvååring har brutit benet och har gips. Det är upp till förskolan om de tar emot barnet eller inte. Barnet måste alltså inte vara hemma hela gipstiden. Föräldrar fick tillfällig föräldrapenning i två veckor men skulle därefter ha semester. 

Nu hör föräldrarna av sig till sjukvården och vill ha förlängd "tillfällig föräldrapenning" trots att de har semester.
    Hur ska läkaren göra? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gipsat barn under semestern
  • Rhoda Horswunce

Jag tycker nog inte riktigt att det är läkaren som ska avgöra vad som är rätt och fel i sådana här frågor, utan det beslutet får väl försäkringskassan ta. Men 2:an röstade jag på.

• ThePointOfItAll

Man får ju inte ha semester när man är sjuk så då borde det ju gälla för långvarig vab också, men jag vet inte hur det funkar.

• Jennie med ie
    ThePointOfItAll skrev 2010-07-06 09:29:01 följande:
    Man får ju inte ha semester när man är sjuk så då borde det ju gälla för långvarig vab också, men jag vet inte hur det funkar.
    Vad menar du med att man inte får ha semester när man är sjuk?
  • ThePointOfItAll
    Jennie med ie skrev 2010-07-06 11:47:17 följande:
    Vad menar du med att man inte får ha semester när man är sjuk?
    Alltså om du är sjukskriven så ska man inte behöva ta semester under den tiden, alla yrkesarbetande har rätt till 25 dagars semester per år. Det gäller väl inte om du blir förkyld på semestern, utan mer långvarit.
  • Jennie med ie
    ThePointOfItAll skrev 2010-07-06 17:35:54 följande:
    Alltså om du är sjukskriven så ska man inte behöva ta semester under den tiden, alla yrkesarbetande har rätt till 25 dagars semester per år. Det gäller väl inte om du blir förkyld på semestern, utan mer långvarit.
    Att man kan spara sina semesterdagar om man blir sjukskriven under semestern och få sjukpenning istället är en sak, och helt korrekt. det var dock inte så du skrev ju, därav min undran...
  • fruis
    Jennie med ie skrev 2010-07-06 17:37:55 följande:
    Att man kan spara sina semesterdagar om man blir sjukskriven under semestern och få sjukpenning istället är en sak, och helt korrekt. det var dock inte så du skrev ju, därav min undran...
    Får får man ju men te.x. så ville min fd statliga arbetsgivare att man inte skulle ha semester när man är sjuk eftersom det bidrar till att mörka statistiken kring sjukskrivningar på arbetsplatsen. De ville helt enkelt ha koll på när de anställda var sjuka, i vilken omfattning, hur ofta, hur länge och vilken tid på året.
  • M C

Ja självklart ska man ha sjukpenningen om barnet är sjukt. Även om det "bara" är ett brutet ben. Rätt ska vara rätt - lika blir jag förbannad på folk som inte byter semester mot sjukdom om så är fallet, man vilar inte när man är sjuk. Om jag inte skulle kunna arbeta ska jag inte ha semester heller.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Jennie med ie
    fruis skrev 2010-07-06 17:52:54 följande:
    Får får man ju men te.x. så ville min fd statliga arbetsgivare att man inte skulle ha semester när man är sjuk eftersom det bidrar till att mörka statistiken kring sjukskrivningar på arbetsplatsen. De ville helt enkelt ha koll på när de anställda var sjuka, i vilken omfattning, hur ofta, hur länge och vilken tid på året.
    Det har jag full förståelse för. Men der var som sagt inte det som skrevs, därav min undran.

det är heller inte överförbart på situationen iTS.
  • Jennie med ie
    M C skrev 2010-07-06 17:58:39 följande:
    Ja självklart ska man ha sjukpenningen om barnet är sjukt. Även om det "bara" är ett brutet ben. Rätt ska vara rätt - lika blir jag förbannad på folk som inte byter semester mot sjukdom om så är fallet, man vilar inte när man är sjuk. Om jag inte skulle kunna arbeta ska jag inte ha semester heller.
    Du får gärna försöka förklara det där lite mer, för jag förstår inte varför du blir arg för det. Man kan ju p g a sjukdom vara förhindrad att utföra sitt arbete utan att p g a samma sjukdom vara förhindrad att göra det man skulle göra på sin semester....
  • Probably the best    in the

Jag tycker nog dom kan få vabba istället för semester. Trots allt kan man kanske inte genomföra det man tänkt sig på semestern, barnet kan inte bada osv. Det blir ju inte semester på rätt premisser tycker jag Barnet kanske inte kan sitta still länge i en bil om man tänkt att åka iväg osv.

• ThePointOfItAll
    Jennie med ie skrev 2010-07-06 17:37:55 följande:
    Nej jag uttryckte mig otydligt, ibland skriver man som man tänkerSkäms
  • Jennie med ie
    ThePointOfItAll skrev 2010-07-06 18:26:41 följande:
    Nej jag uttryckte mig otydligt, ibland skriver man som man tänkerSkäms
    Att ö h t tänka innan man skriver är inte helt vanligt så det är ju inte fy skam
  • ThePointOfItAll
    Jennie med ie skrev 2010-07-06 18:56:13 följande:
    Att ö h t tänka innan man skriver är inte helt vanligt så det är ju inte fy skam
    Nä, jag har mina stunderSkrattande
  • Jalapeno

Mycket intressant att det är precis jämt i omröstningen hittills.

Bara ett förtydligande: Barnet skulle iallafall inte vara på dagis, då föräldrarna skulle ha semester. Visst, men kan inte bada med gips men en gipsad tvååring kan åka bil och åka vagn ungefär som vanligt. När mina barn var två år räknade jag inte med att de skulle gå några längre sträckor

Är faktum att en tvååring inte kan bada nog för att samhället ska gå in och betala en förälder?

Vuxna som sjukskriver sig på semester är en annan fråga. Då är det arbetsgivaren som dels får betala de två första veckorna av sjukskrivningen och sen betala för semestern när personen väl tar ut den. att göra så blir otroligt dyrt för arbetsgivaren. Det var faktiskt en bidragande orsak till att vårt gamal föräldrakooperativ konkade. Personal som många år blivit sjukskrivna i samband med förskolans stängning på sommaren och fick ut all semester i pengar när de bytte till annan förskola. Det rörde sig om ett par månadslöner.

• Probably the best    in the
    Jalapeno skrev 2010-07-06 21:51:20 följande:
    Mycket intressant att det är precis jämt i omröstningen hittills.

Bara ett förtydligande: Barnet skulle iallafall inte vara på dagis, då föräldrarna skulle ha semester. Visst, men kan inte bada med gips men en gipsad tvååring kan åka bil och åka vagn ungefär som vanligt. När mina barn var två år räknade jag inte med att de skulle gå några längre sträckor

Är faktum att en tvååring inte kan bada nog för att samhället ska gå in och betala en förälder?

Vuxna som sjukskriver sig på semester är en annan fråga. Då är det arbetsgivaren som dels får betala de två första veckorna av sjukskrivningen och sen betala för semestern när personen väl tar ut den. att göra så blir otroligt dyrt för arbetsgivaren. Det var faktiskt en bidragande orsak till att vårt gamal föräldrakooperativ konkade. Personal som många år blivit sjukskrivna i samband med förskolans stängning på sommaren och fick ut all semester i pengar när de bytte till annan förskola. Det rörde sig om ett par månadslöner.
    Det framgick inte hur mkt 2 åringen var gipsad...ofta blir det vä gips upp till ljumsken och då kanske det inte är lätt att åka bil och vagn några längre sträckor. Det kan ju ändå ändra på hela upplägget för familjen, resor kanke måste avbokas osv. Att öht ha gips mitt i sommaren kan ju innebära en del obehag och det är ju inte lätt att förklara för en tvååring. Det kliar och en tvååring som vill busa och härja kanske inte är lika lätt att sysselsätta utan föräldrana får anpassa sig rejält, vilket inte blir semester på samma sätt som om man haft en frisk tvååring!
    Men det är min åsikt och jag tänker inte gå in i nån större diskussion om den....
  • Jalapeno

jag vet inte hur gipsat barnet var/är, fast de sitter ju med ganska raka ben i bil iallafall när de är två år.

Inställda resor är det aldrig något problem med, det är bara att be om intyg. Förresten tror jag att man inte får flyga med gips på benet.

jag försökte vara lite mer neutral i ts

Svar på tråden Gipsat barn under semestern