Jalapeno skrev 2010-07-06 21:51:20 följande:
Mycket intressant att det är precis jämt i omröstningen hittills.
Bara ett förtydligande: Barnet skulle iallafall inte vara på dagis, då föräldrarna skulle ha semester. Visst, men kan inte bada med gips men en gipsad tvååring kan åka bil och åka vagn ungefär som vanligt. När mina barn var två år räknade jag inte med att de skulle gå några längre sträckor
Är faktum att en tvååring inte kan bada nog för att samhället ska gå in och betala en förälder?
Vuxna som sjukskriver sig på semester är en annan fråga. Då är det arbetsgivaren som dels får betala de två första veckorna av sjukskrivningen och sen betala för semestern när personen väl tar ut den. att göra så blir otroligt dyrt för arbetsgivaren. Det var faktiskt en bidragande orsak till att vårt gamal föräldrakooperativ konkade. Personal som många år blivit sjukskrivna i samband med förskolans stängning på sommaren och fick ut all semester i pengar när de bytte till annan förskola. Det rörde sig om ett par månadslöner.
Det framgick inte hur mkt 2 åringen var gipsad...ofta blir det vä gips upp till ljumsken och då kanske det inte är lätt att åka bil och vagn några längre sträckor. Det kan ju ändå ändra på hela upplägget för familjen, resor kanke måste avbokas osv. Att öht ha gips mitt i sommaren kan ju innebära en del obehag och det är ju inte lätt att förklara för en tvååring. Det kliar och en tvååring som vill busa och härja kanske inte är lika lätt att sysselsätta utan föräldrana får anpassa sig rejält, vilket inte blir semester på samma sätt som om man haft en frisk tvååring!
Men det är min åsikt och jag tänker inte gå in i nån större diskussion om den....