• KaIi

Att vräka en barnfamilj?

Jag undrar om det är någon vänlig själ som kan upplysa mig om huruvida det finns regler ang vräkning.
    Min granne hotas med vräkning av våran hyresvärd som är privat.
    Inga hyror är försenade och hyresgästen kommer att motsätta sig vräkningen och menar också att anledningarna är fabricerade.

Älskade ungar Ophelia 20081025 Livia 20100516
  • Svar på tråden Att vräka en barnfamilj?
  • Anonym (hmm)

Som hyresgäst kan man avhysa en hyresgäst på andra grunder än om hyran ej är betald.
    Bland annat kan man begära avhysning via hyresnämnden vid återkommande sena betalningar av hyran.

Det finns inga särskilda regler för att det skulle vara en barnfamilj.

• Dalia

Jag har för mig att det är jättesvårt att lagligt säga upp en hyresgäst som skött sig. Kontakta en jurist som specialicerar sig på hyreslagen. De brukar ha kostnadsfri rådgivning.

• KaIi
    Anonym (hmm) skrev 2010-07-06 16:27:29 följande:
    Som hyresgäst kan man avhysa en hyresgäst på andra grunder än om hyran ej är betald.
    Bland annat kan man begära avhysning via hyresnämnden vid återkommande sena betalningar av hyran.

Det finns inga särskilda regler för att det skulle vara en barnfamilj.
    Nej det är klart att det inte spelar någon större roll att det är en barnfamilj, men eftersom det är en mamma med flera barn i det här fallet så är det just det jag kallar det för, en barnfamilj.

Ingen hyra är sen eller utebliven.
  • KaIi
    Dalia skrev 2010-07-06 16:31:52 följande:
    Jag har för mig att det är jättesvårt att lagligt säga upp en hyresgäst som skött sig. Kontakta en jurist som specialicerar sig på hyreslagen. De brukar ha kostnadsfri rådgivning.
    Tack, jag ska kolla upp det.
    Dock så har jag för mig att de regler som finns är väldigt luddiga.
  • Waldo

Om det handlar om en uppsägning utan grund, spelar det ingen roll om det är barnfamilj eller ej
    Då handlar det i grund och botten om en felaktig uppsägning

Om det handlar om en korrekt uppsägning av en barnfamilj finns det vissa sammarbeten
    mellan olika myndigheter, KFM - soc.
    Det fungerar olika bra på olika platser, men det finns inga skillnader

• Anonym (ll)

Hyresvärden får först säga upp hyresgästen. Samtidigt med det måste han enligt lag underrätta sociala myndigheter om uppsägningen. Gör han inte det så är inte heller uppsägningen giltig. Hyresgästen kan dock bo kvar i godan ro och få ärendet prövat i hyresnämnden. Förslagsvis tar hon kontakt med hyresgästföreningen och får hjälp av deras jurist att företräda henne i förhandlingen.

Soc kan inte bistå med särskilt mycket om uppsägningen/vräkningen inte handlar om obetalda hyror. Man kan försöka övertala hyresvärden att ta tillbaka uppsägningen men Soc har ingen makt alls egentligen i det läget.

• Anonym (fastighetsägare)

Som fastighetsägare kan jag säga att man säger inte upp en hyresgäst helt utan grund. Det krävs mängder av arbete, dokumentation och det är dyrt att vräka en hyresgäst. Lättast är det om hyresgästen inte betalat hyran, jag har svårt att tro att någon fastighetsägare vill kämpa sig igenom allt det där utan att det finns en grund.

Jag tror din granne kan vara lugn, hon kan bete sig hur illa som helst (tro mig jag har en i särklass besvärlig hyresgäst jag försöker bli av med) men så länge hon betalar hyran kommer er fastighetsägare få det tufft att vräka henne. Dock har man inte någon fördel av att vara barnfamilj, kan fastighetsägaren påvisa brister tas ingen hänsyn till att man har barn i beslutet om vräkning.

• KaIi
    Anonym (ll) skrev 2010-07-06 19:28:01 följande:
    Hyresvärden får först säga upp hyresgästen. Samtidigt med det måste han enligt lag underrätta sociala myndigheter om uppsägningen. Gör han inte det så är inte heller uppsägningen giltig. Hyresgästen kan dock bo kvar i godan ro och få ärendet prövat i hyresnämnden. Förslagsvis tar hon kontakt med hyresgästföreningen och får hjälp av deras jurist att företräda henne i förhandlingen.

Soc kan inte bistå med särskilt mycket om uppsägningen/vräkningen inte handlar om obetalda hyror. Man kan försöka övertala hyresvärden att ta tillbaka uppsägningen men Soc har ingen makt alls egentligen i det läget.
    Jag kan säga såhär, värden menar att hyresgästen har ett störande beteende och att hon är anmäld för att hotat en annan hyresgäst.
    Hyresgästen å andra sidan säger att det är påhittat men att hennes bror ställde till det under en fest.
    Hennes bror bor dock inte i området.
  • KaIi
    Anonym (fastighetsägare) skrev 2010-07-06 19:38:53 följande:
    Som fastighetsägare kan jag säga att man säger inte upp en hyresgäst helt utan grund. Det krävs mängder av arbete, dokumentation och det är dyrt att vräka en hyresgäst. Lättast är det om hyresgästen inte betalat hyran, jag har svårt att tro att någon fastighetsägare vill kämpa sig igenom allt det där utan att det finns en grund.

Jag tror din granne kan vara lugn, hon kan bete sig hur illa som helst (tro mig jag har en i särklass besvärlig hyresgäst jag försöker bli av med) men så länge hon betalar hyran kommer er fastighetsägare få det tufft att vräka henne. Dock har man inte någon fördel av att vara barnfamilj, kan fastighetsägaren påvisa brister tas ingen hänsyn till att man har barn i beslutet om vräkning.
    Jo, jag har själv för mig att det är en besvärlig process men har inte tillräckligt bra koll helt enkelt.
    Har du möjligtvis någon länk till vad det är för regler eller bestämmelser som gäller?
  • Åsa
    KaIi skrev 2010-07-06 19:46:48 följande:
    Jag kan säga såhär, värden menar att hyresgästen har ett störande beteende och att hon är anmäld för att hotat en annan hyresgäst.
    Hyresgästen å andra sidan säger att det är påhittat men att hennes bror ställde till det under en fest.
    Hennes bror bor dock inte i området.
    Man har ansvar för sina besökare och deras uppträdande. Det behöver alltså inte vara någon fördel att släppa in någon aggressiv tjutande person för att inte störa grannarna, i stället för att ringa polisen; det visar ju att det handlar om en "välkommen" besökare och inte en stalker liksom.
    Om en engångshändelse räcker för uppsägning lär bero på hur allvarlig den är. Ett hot om våld/död eller lindriga förolämpningar liksom. Är kompisen med i Hyresgästföreningen ligger ju de närmast till hands att kontakta. De hjälper ju bara medlemmar dock.
  • Anonym (fastighetsägare)

Det finns tyvärr ganska dålig information på nätet tycker jag, mycket man hittar är forum där åsikter går isär och en säger en sak medans någon hävdar nått annat.

I mitt fall finns det också hot som begåtts av hyresgästen mot både mig och grannarna som inte längre vill bo kvar. Ett av hoten är ett mordhot mot en grannes barn som inte begicks av min hyresgäst utan en av hennes gäster på besök i lägenheten. När jag pratade med en jurist om detta sa han att om hyresgästen anmäler till polis och det framkommer att hyresgästen vetat om hotet utan att försöka ställa det tillrätta kan det var anledning till uppsägning av kontrakt. Jag tror personligen inte det räcker med bara det men kan vara en av de punkter som en fastighetsägare kan använda sig av för att påvisa att hyresgästen har ett störande beteende.

Din granne borde vända sig till hyresgästföreningen, i motsats till Fastighetsägarnas förening så jobbar hyresgästföreningen gratis för hyresgästen. I mitt fall får jag ägna timtal åt att diskutera med hyresgästförening samt svara skrifitligt på alla anmälningar som hyresgästen utsätter mig för men hyresgästen behöver inte göra nått själv. Nu har jag bett hyresgästens förening göra en bakgrundskoll på hyresgästen innan dom fortsätter hjälpa denne att trakassera mig och då ringde dom upp och sa att dom inte går vidare med hyresgästens påståenden.

Oj ursäkta, nu babblar jag bara om mig :) Som sagt be din granne kontakta hyresgästföreningen och även socialnämnden för dom ska alltid bli informerade av fastighetsägaren om brister hos hyresgäst så dom kanske kan hjälpa henne att reda ut vad hon anklagas för så hon kan ställa det till rätta. Men jag tycker du ska vara lite lyhörd, det kan ju hända att er fastighetsägare är helt ute och cyklar men som sagt, det är ett förbaskat slit och mycket kostsamt för oss fastighetsägare att vräka någon så jag förstår inte varför någon skulle göra det utan grund.

• Åsa

Enligt hyreslagen (Jordabalken, 12 kap, Hyra)

9§ /.../ Uppsägning av ett hyresavtal som gäller bostadslägenhet enligt första stycket 6 på grund av störningar i boendet får inte ske förrän socialnämnden underrättas enligt 25 § andra stycket.

Är det fråga om särskilt allvarliga störningar i boendet gäller vad som sägs i första stycket 6 även om någon tillsägelse om rättelse inte har skett. Vid sådana störningar får uppsägning av ett hyresavtal som gäller bostadslägenhet ske utan föregående underrättelse till socialnämnden. En kopia av uppsägningen skall dock skickas till socialnämnden.

25 § När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).
    Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Hyresgästen skall hålla noggrann tillsyn över att detta också iakttas av dem för vilka han svarar enligt 24 § första stycket.

43 § Är hyresrätten förverkad på grund av förhållande som avses i 42 § första stycket 1--4, 6 eller 7 men sker rättelse innan hyresvärden har sagt upp avtalet, kan hyresgästen inte skiljas från lägenheten på den grunden. Detta gäller dock inte om hyresrätten är förverkad på grund av särskilt allvarliga störningar i boendet. Hyresgästen får inte heller skiljas från lägenheten om hyresvärden inte har sagt upp avtalet inom två månader från det han fick kännedom om förhållande som avses i 42 § första stycket 5 eller 8 eller hyresvärden inte inom två månader från det han erhöll vetskap om förhållande som avses i nämnda stycke under 3 sagt till hyresgästen att vidta rättelse.

En hyresgäst kan skiljas från lägenheten på grund av förhållande som avses i 42 § första stycket 9 endast om hyresvärden har sagt upp avtalet inom två månader från det att han fick kännedom om förhållandet. Om den brottsliga verksamheten har angetts till åtal eller förundersökning har inletts inom samma tid, har hyresvärden dock kvar sin rätt att säga upp avtalet intill dess att två månader har gått från det att domen i brottmålet vann laga kraft eller det rättsliga förfarandet avslutades på annat sätt. Lag (1993:400).

• Åsa

Som väl någon varit inne på; skyldigheten att informera socialtjänsten inte innebär att dessa har några befogenheter att stoppa en vräkning. Däremot kan de kontakta hyresgästen och fråga om denne behöver hjälp med tak över huvudet. (vilket inte behöver vara en lägenhet utan kan vara pensionat etc).

• Åsa

fastighetsägare: Det låter jobbigt, både för dig och övriga hyresgäster.
    Mina släktingar lät hellre ett hus de ärvt stå tomt länge i väntan på köpare (innan senaste årens köpboom och inte i storstadsregionerna) än att hyra ut trots flera förfrågningar, då de hörde om stora svårigheter att bli av med ens misskötsamma hyresgäster, och här hoppades de ju att kunna sälja.

Svar på tråden Att vräka en barnfamilj?