• Saaaraa

Ett litet barn som VILL ha bikiniöverdel, låter du denne ha det?

Jag, som så många andra, är lite skeptisk mot att ha bikiniöverdel på ett litet barn. Idag var jag på jakt efter en baddräkt till dottern 2½ år men hon blev blixtförälskad i en bikini. Blev tokarg när jag föreslog någonting annat så jag tänkte"jaha, vi tar väl den då om det är den hon gärna vill ha... hon kan ju bada med enbart underdel"

Nu ikväll när jag packade upp grejerna så fick jag absolut inte lägga bort överdelen utan hon springer runt och har den på sig. Vill inte ens lägga den i lådan med övriga kläder. Hon gillar uppenbarligen den delen.

Vad gör man? Låter henne ha den när vi badar eftersom att hon så gärna vill? Känns ju som om att det är vldigt ANTI. 'Men samtidigt, vill hon så.. då får hon väl det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 10:53
    Ser att många kommenterar att det är jag som har beslutet och att ett sådant val inte styrs av barnet, att föräldern köper det som den tycker osv. Att man inte köper sådant som man tycker är lite opassande, eftersom att vi bestämmer.

Skrev det tidigare i tråden, men skriver det här också: Anledningen till varför hon fick välja den var för att hon hade blivit lovad att välja nya badkläder för att hon är så duktig på att numera våga bajsa i toaletten. Vanligvis väljer jag vad hon ska ha på sig, men den här gången hade hon fått lov att välja själv. Därför kändes det också fel att neka det hon allra helst ville ha.

Kort och gott så var det en "barnbikini" och inte av en typ som skulle passa en vuxen kvinna, överdelen hade hon på i typ 1 minut och sen åkte den av. Slutet gott allting gott.

• Svar på tråden Ett litet barn som VILL ha bikiniöverdel, låter du denne ha det?
  • zanna80
    susannemalmö skrev 2010-07-08 06:22:11 följande:
    Ok, då tycker jag mer synd om flickor som redan från tidig ålder får lära sig att deras värde ligger i hur söta de är.Jag visste inte att det var något negativt i att vara medveten, är det så där du bor?

Och visst skyler man brösten med bikinin, men hitta gärna på egna teorier.
    ♥ Lovisa ♥
  • Puls

Både jag och min fru och min dotter anser oss helt klart vara medvetna feminister.
    Ändå använde både min dotter och jag bikini när vi var i din dotters ålder, verkar inte som om det satt några djupare spår.
    Min dotter är mycket för jämställdhet och tar inget skit från killarna.
    Hon är ambitiös och det är väldigt viktigt för mig dotter att ha ett bra jobb så hon aldrig behöver vara beroende av en man ekonomiskt.

Allt detta vet hon och hon äger och bär en klarröd bikini.
    Låt din dotter få bära sin bikini och känna sig fin ts, det är viktigare att hon får lite höjd självkänsla, än om det är pk eller inte att låta henne få ha bikinin.

• Kokomo
    Burberry skrev 2010-07-08 02:40:11 följande:
    Hur många vuxna har egentligen bikini för att skyla brösten? Brösten framhävs ju med den (och stöds för den delen också), de döljs ju inte precis. Mest använs nu nog bikinin av kvinnor just för att kroppen ser snyggare ut i den, och då tycker jag det är helt naturligt att små flickor också ska få använda det, om det gör att de känner sig tjejiga och söta ( ja, jag tycker synd om era döttrar som tvingas använda simbyxor och låtsas vara unisexa, bara för att ni ska visa omvärlden att ni är såå medvetna så)
    Så otroligt osmakligt att ta på ett BARN bikini för att kroppen ska se snygg ut och vissa (ickeexisterande) delar ska framhävas. Kräks
  • iolanthe
    TheCoopers skrev 2010-07-07 22:05:58 följande:
    Nej det får hon inte .. det är mycket hon vill men inte får .

När hon får bröst får hon det . Inte innan . Helt onödigt .
    Så ditt barn får inte skyla brösten innan hon har bröst, låter helt absurt. Ska hon tvingas bada med barn överkropp tills högstadiet om hon utvecklas sent?
  • iolanthe

Min snart 4-åring har bikini och det har hennes kusiner som är 7 och 9 också. Enligt dom flesta här borde dom alltså bada med bar överkropp. Har ni nån aning om hur otroligt förnedrande det skulle vara för dom att tvingas till det?

By the way, baddräkter är också utformade för att dölja brösten. Det är därför killar inte har baddräkt.

• Najs

men ahh...låt ungen ha en bikini om hon vill,. Det är väl knappast en push-up eller ngt sexigt om vill ha på sig?

Min dotter hade bara bikinitrosor när hon var på babysim (2-9 månader gammal) men sen hon var ca 1½ har hon haft baddräkt på sig. Och ja ,hon gillar den, har aldrig protesterat.

• Veladis

Jag tycker det är skönt om de kan ha så lite som möjligt på sig när de badar så länge som möjligt. Blöta badkläder som är i vägen och kyler ner försöker jag minimera. Av den anledningen har jag alltid med extra badkläder till stranden och har från början satt på barnen endast små badbyxor (inga stora pösbadshorts för sonen alltså). Gällande solskydd får de ha t-shirt på sig när de leker på stranden, och sen tar de av den när de badar. Mina barn har aldrig bränt sig, utom sonen en gång på fötterna när han satt i vagnen när vi var på solsemester.
    Det är alltså min utgångspunkt, för bäda könen, me små badbyxor. Sen nu när de blivit större får jag ju kompromissa med deras önskemål. Men en bikini som liknar en bh skulle jag aldrig köpa till dottern, hur mycket hon än tjatade om det (men det gör hon inte). Eller sonen heller för den delen.

• livet med barn

absolut INTE, barn ska vara barn så länge det går.
    jag tycker det är SJUKT att det görs bikinis till barn.
    just nu har jag inte det "problemet" då vi har en son och som dessutom "bara" är ca 5 månader 

~ William 13/2 ~
  • spiral

Nyfiken fråga, till er som tycker att en överdel är opassande:
    Skulle ni tycka samma sak om en tankini, vars överdel är format ungefär som en linne?

• Veladis
    spiral skrev 2010-07-08 10:29:53 följande:
    Nyfiken fråga, till er som tycker att en överdel är opassande:
    Skulle ni tycka samma sak om en tankini, vars överdel är format ungefär som en linne?

Nej, det där går an, på lite större barn. Det är ju mer som en baddräkt.

Det här tycker jag däremot inte är OK. Det var visst många som inte tyckte det...
    blogg.aftonbladet.se/pappabloggen (scrolla ner ett par inlägg)

Annars tycker jag det här är en skön inställning:
    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/malinwollin/article5647134.ab
Svar på tråden Ett litet barn som VILL ha bikiniöverdel, låter du denne ha det?