Inlägg från: Clotilda |Visa alla inlägg
  • Clotilda

HATAR CSN!

Då CSN är ett statligt företag går det direkt till kronofogden om man inte betalar påminnelsen. MEN... bara för att det hamnar hos Kronofogden behöver det inte bli en betalningsanmärkning. Hade själv en CSN-skuld som jag slarvade med och hamnade hos Kronofogden, men jag ringde och pratade med kronofogden och CSN och betalade det omgående till CSN och skrev inte på de papper som Kronofogden skickade hem (det är DÅ du får anmärkningen) och allt ordnade till sig. Man ska inte vara rädd för att ringa och försöka reda ut saker.

Så av egen erfarenhet så har TS förmodligen hamnat hos kronofogden på grund av dubbelslarv och jag hävdar fortfarande att CSN är jättebra att ha som tillåter många att få en högskoleutbildning som annars inte skulle ha möjlighet till detta (typ jag).

• Clotilda
    Rozor skrev 2010-07-07 19:39:06 följande:
    men det går väl FÖRST till inkasso innan det går till KFM?
    Inte statliga företag som CSN. Lika om du inte betalar in din restskatt - det blir Kronofogden på en gång.
  • Clotilda
    Här och nu skrev 2010-07-07 19:57:03 följande:
    Ja, vissa bolag skickar först påminnelse o ibland flera st. Men inkasso måste ALLTID skickas från ALLA bolag. Ts måste ha missförstått nåt.
    Fast nej, det gäller inte statliga bolag som jag och fler med mig redan nämnt i denna tråd. Statliga bolag skickar direkt till Kronofogden efter obetald påminnelse.
  • Clotilda
    Här och nu skrev 2010-07-07 20:07:05 följande:
    Ts har inte ens fått en påminnelse och jag kollade med KFM när jag bestred en faktura. De sa att INGEN får skicka krav genom dem UTAN inkassokrav.

Då är det möjligt att inkassokrav är samma som påminnelse. Inkassokravet kan utfärdas av fodringsägaren, i detta fall CSN, och det finns ingen lag att man måste anlita ett inkassoföretag även om många (icke statliga) företag väljer detta alternativ.

Påminnelse har förmodligen gått ut till TS men kanske kommit bort eller tappats bort på något vis, eller kanske inte registrerats då TS redan trodde att hen hade betalat.

• Clotilda
    Anonym (384) skrev 2010-07-07 21:34:54 följande:
    ja men folk här har ju skrivit att om man inte betalar går det direkt till kfm det är ju ren bullshit även då det gäller csn...
    jag har ju som sagt själv sett det...
    Med direkt till Kronofogden så har jag i alla fall menat att de inte använder sig av inkassoföretag utan efter obetalad(e) påminnelse(r) går det direkt till Kronofogden.
  • Clotilda
    riboflavin skrev 2010-07-08 12:55:14 följande:
    1600kr/månad i ett år=19200 kr
    1600/månad i två år= 38400 kr

Något är lite fel i din kalkyl tror jag.
    Nja, alltså något fel på kalkylen tror jag inte att det är, det är snarare att de dryga 20.000 är det som är betalat av på lånet och resten är ränta.
  • Clotilda
    Anonym (erfarenhet) skrev 2010-07-08 13:04:16 följande:
    Det är sant att CSN skickar ut både påminnelser och kravbrev, men har de väl skickat det till KFM så får man en anmärkning på en gång. Man har alltså inte möjlighet att betala inom 10 dagar och på så sätt undvika en anmärkning som man har gällande enskilda mål.
    Samma sak gäller skatter, radiotjänst, trafikskatt mm...
    Nej, det där kan inte stämma. För ca två år sen var det en av mina CSN-skulder som råkade gå till KFM på grund av slarv från min sida. MEN... det blev aldrig någon betalningsanmärkning eftersom jag redde ut situationen.
  • Clotilda
    Anonym (erfarenhet) skrev 2010-07-08 13:18:32 följande:
    Jag vet att det stämmer då det hänt mig två gånger... Det kan ju vara så att du fått csn att dra tillbaks skulden från kfm? Isf får du ingen anmärkning.
    Ok, kanske det var så det gick till. Men många tror också att man automatiskt får en betalningsanmärkning om man får ett brev hem från KFM vilket ju inte stämmer. För att ens få en betalningsanmärkning måste man skriva på ett papper och skicka tillbaka, som typ säger att man godkänner en betalningsanmärkning. Jag skrev helt enkelt inte på något och redde upp situationen (alltså betalade) till CSN och sen fick jag säkert betala något till KFM för deras insats också men som sagt.... det behöver inte bli någon betalningsanmärkning förutsatt att man betalar.
Svar på tråden HATAR CSN!