• Tommy

HATAR CSN!

Alla ni som försvarar CSN, är detta schysst?

För 2 år sedan började jag betala tillbaka min studieskuld, och har hittills betalat cirka 20 000 kr. Jag sköter betalningarna varje månad, trots att det rör sig om smått fantastiska 1600 kr/månad. Vid en av mina inbetalningar fick jag ett mindre hjärnsläpp och betalade in 3 (ja, TRE) kronor för lite.
    CSN ödslade ingen tid, utan vände sig direkt till Kronofogden. Resultatet: en betalningsanmärkning i 3 år för TRE SKETNA KRONOR!!!!!! Att jag sedan varit duktig i övrigt och som sagt betalat in cirka 20 000 spänn, det bryr de sig inte om.
    2011-06-18 kan jag få köpa den där TV:n på avbetalning som jag vill ha nu.

Så fortsätt ni försvara CSN med meningar som "utan dem hade ni ju inte kunnat studera" och "om man lånar får man betala tillbaka".
    1. Man kan visst det studera utan CSN. 2. Klart att man ska betala tillbaka, men hur många organisationer/myndigheter/företag sätter en i skiten för 3 kr..?

Tack för ordet.

• Svar på tråden HATAR CSN!
  • Rozor

ja i detta fallet var det ju ditt eget fel..som betalade in för lite..dubbelkolla ALLTID¨innan du trycker på SKICKA,
    och du,tv på avbetalning behöver man inte,köp en du har råd med istället....

• Här och nu
    Rozor skrev 2010-07-07 18:47:54 följande:
    ja i detta fallet var det ju ditt eget fel..som betalade in för lite..dubbelkolla ALLTID¨innan du trycker på SKICKA,
    och du,tv på avbetalning behöver man inte,köp en du har råd med istället....
    Detta är kr o här stöttar man. Alla kan göra misstag. Men ts; ingen får lämna ett ärende till Kronofogden utan att ha skickat inkassokrav och dessutom kan du bestrida Kronofogdens krav. Du hamnar visserligen i tingsrätten, men möjlgiheten finns. Så ring Kronofogden o påpeka att de gjort fel så det smäller. Vill du köpa en tv på avbetalning är det din ensak.
  • Rozor

så du menar att man ska stötta nån som gjort ett medvetet fel?

• Carisma95

Uppenbarligen har CSN gjort fel! Precis som "här och nu" skriver får inget ärende gå DIREKT till kronofogden utan att avisera en påminnelse och/eller inkassokrav!

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • saltabanditen

Men det är väl inte så att man får betalningsanmärkning på en gång utan erbjuds att betala först, eller har jag helt fel?

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Anonym

Låter konstigt och som de har gjort helt fel!

Jag har min återbetalning på autogiro. En månad hade jag tabbat mig och det fanns inte täckning på kontot. Fick då ett brev hem där detta konstaterades och n-vis möjlighet att betala (avgift 50 eller 150 kr - minns inte). Gjorde det och saken var ur världen.

Varken de eller någon annan får skicka direkt till KFM utan påminnels!

• Clotilda

Då CSN är ett statligt företag går det direkt till kronofogden om man inte betalar påminnelsen. MEN... bara för att det hamnar hos Kronofogden behöver det inte bli en betalningsanmärkning. Hade själv en CSN-skuld som jag slarvade med och hamnade hos Kronofogden, men jag ringde och pratade med kronofogden och CSN och betalade det omgående till CSN och skrev inte på de papper som Kronofogden skickade hem (det är DÅ du får anmärkningen) och allt ordnade till sig. Man ska inte vara rädd för att ringa och försöka reda ut saker.

Så av egen erfarenhet så har TS förmodligen hamnat hos kronofogden på grund av dubbelslarv och jag hävdar fortfarande att CSN är jättebra att ha som tillåter många att få en högskoleutbildning som annars inte skulle ha möjlighet till detta (typ jag).

• Anonym

autogiro är ingen dum uppfinning

• Anonym

Man får ju inte en anmärkning bara för att ett obetalt belopp går till fogden, anmärkningen kommer när man inte betalar räkningen man får från fogden, har ts missat även denna räkning så är ju anmärkningen helt och hållet självförvållad och har ingenting med csn att göra.

• Rozor

men det går väl FÖRST till inkasso innan det går till KFM?

Svar på tråden HATAR CSN!