• MissLaila

Fästingbett, orolig..

Detta kanske är fel kategori men jag vet inte riktigt vart jag ska lägga min fråga..

Vi va i skärgården midsommar, har hört att TBE härjar rätt skapligt, men det är väl egentligen inte det jag misstänker, utan det är så att på söndag kvällen när vi kom hem upptäckte jag att jag hade fått en fästing.. Det va en röd ring runt bettet stor som en femtioöring, dagen efter va det bara ett knappnålshuvud. Men igår svullnade det upp och är som en famtioöring igen men svullet som ett myggbett, jag är allergisk mot myggor så det är inget myggbett, mina bett blir betydligt större. Det kliar inte men det ömmar lite som en finne. Det kan visserligen va en finne, men just det att det är på samma ställe som fästingen satt är lite lustigt..

Är det något att vara orolig över? Är så rädd för de sjukdommar en fästing kan ge...

• Svar på tråden Fästingbett, orolig..
  • MissLaila
    helenvaupptaget skrev 2010-07-20 18:18:13 följande:
    Var du hos läkare=
    Jag har haft borrelia 2 grr var av en gång gick det ej över med medicin så har vart allvarligt sjuk i över två år nu!
    Jag äter antibiotika.. Märkert har försvunnit betydligt, men är fortfarande kvar.. Huvudvärken kommer och går, men vet inte ens om det har med fästingen att göra..
  • MissLaila

Jag hade huvudvärk från några dagar efter bettet, spydde en dag, och va illamående flera dagar.. Ont i kroppen.. Men trodde det va pga nattjobbet, men det trodde inte läkaren.  Trött har jag varit sedan helgen, men har jobbat i stort sätt dygnet runt.. Och så är man ju småbarnsförälder..
    Har inte haft ont i huvudet på ca 5 dagar men det kom igår igen, ont i tinningarna och upp över skallen.. Har ont i nacken och lite andra muskler.. Nu idag kom även bihåls ont och täppa.. Ingen feber, har jag inte haft nån gång..

Om det är borrelia eller TBE har jag ingen aning om, och jag är väl inte så rädd för det heller.. Kan ju vara nått annat.

• MissLaila
    Queenie70 skrev 2010-07-21 21:17:30 följande:
    Du jag tycker du ska gå till närmsta vårdcentral och berätta om dina symptom och fästingbetten i morgon dag!!

Det där låter inte bra.
    Men jag äter ju redan antibiotika som är för borrelia.. Fast jag vet ju inte om det hjälper med tanke på hur jag mår, eller så är det biverkningar.. Men jag ska ringa dom imorgon för ni har jag ätit det i 10 av 14 dagar..
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 21:43:08 följande:
    Jag kan ju fundera på varför man inte vaccinerar sig när man vet med sig om att man befinner sig i riskområde för TBE..?
    Anledningen till att jag inte vaccinerat mig är pga att jag sällan får fästingar.. Och oftast när jag får så är dom stendöda när jag hittar dom..  Är vaccinerad som liten, men fick inte en enda fästing förän jag va 8 år, och då har min mamma kennel, så jag borde fått det.. Men skulle det visa sig att jag har TBE så blir det en vaccination igen, annars så skippar jag det, finns andra saker att lägga dom pengarna på..
    Tror detta va den 4:e fästingen i mitt liv..
  • MissLaila
    Queenie70 skrev 2010-07-21 21:39:41 följande:
    Dina symptom påminner om hur jag hade det när jag hade TBE fästingburen hjärninflammation. Det biter inte antibiotika på.

Men man ska väl få feber då? Har ju ingen feber, känner mig bara trött och allmänt hängig.. Plus muskelvärken och bihålorna då..

• MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 21:54:50 följande:
    Men TBE vaccination ska man ju göra först två gånger inom 14 dagar och sen inom 1 år för att sen bara behöva ta en spruta var 3.e till 5 år..

jag tycker det är idiotiskt att försvara sig med att jag får sällan fästingar, den dagen du får en som är smittad med TBE så är det ju redan för sent..
    Ja det är vad du tycker!
    När jag vaccinerade mig va det inget tal om påfyllning, och jag fick mina sprutor när jag va 7-8år..
    Men låt oss säga såhär då, mina barn vistas oxå i skärgården.. Men BVC säger att vaccinet inte biter på barn under skolåldern.. Så då får jag väl helt enkelt vistas inomhus med mina barn, eftersom risken att få TBE är SÅ stor..
  • MissLaila
    Queenie70 skrev 2010-07-21 21:57:36 följande:
    Att vara efterklok hjälper knappast TS nu.....

Själv hade jag inte en tanke på att jag skulle kunna drabbas. Hade inga djur, vistades nästan aldrig i skog och mark. Hade nog knappast hört talas om vare sig TBE eller Borrelia.
    Jag fick höra om TBE förra året som först... Då berättade mamma att jag va vaccinerad.. Men iår så påstår dom ju att man måste fylla på..
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:00:55 följande:
    Självklart inte, men om det varit jag som fått borelia eller misstänkt TBE hade jag ju sprungit till vaccentralen illa kvikt..

jag har inte haft en fästing sen jag var 8 år och hade borelia, men jag är ändå nogrann med att vaccinera mig, just för att man aldrig vet vad den fästingen man kanske nån gång får bär på..

Men jag hoppas verkligen att det inte är TBE ts har utan bara en borelia som hon slipper följdsjukdomar av..
    Men om jag har TBE är det ju för sent.. Fästingen fick jag ju för snart 4 veckor sedan, om jag blev smittad så kan inte ett vaccin göra nått åt det.. Så varför ska jag slänga ut 1500kr på något som jag aldrig kommer bli av med isf!?
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:02:46 följande:
    Barn under 1 år ska inte vaccineras och barn under 3 år är det inte motiverat att vaccinera för att just den här sortens hjärnhinneinflammation är väldigt ovanligt att den utvecklas hos barn..

Ja, alla gör vi ju våra egna val. Vissa dummare än andra..
    Jag frågade BVC senast för 2 månader sedan och då sa dom att vaccinet INTE biter under skolåldern.. Men så säger ju BVC olika beroende på vart i landet man bor...
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:08:48 följande:
    Nej, de hjälper inte nu. Men i framtiden.. och det kostar INTE 1500 kr att bli vaccinerad 2 gånger som man ska bli under det första året.. sen är det 350 kr var 3-5 år..
    Här kostar det 450kr och ska vaccineras två ggr med några veckors mellanrum, sen ska man vaccineras igen inför kommande fästingsäsong, alltså 1350kr inom 1 år...
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:15:54 följande:
    Ja, uppenbarligen värderar vi våra liv väldigt olika...
    Vadå värderar?? Det handlar väl inte om att värdera.. Det är ju oxå ett gift man sprutar in i kroppen..
    Och är jag inte redan smittad så kanske jag kommer fundera på saken.. Men det känns fortfarande onödigt att betala så mkt för något som är en så liten risk att få!
  • MissLaila

Nu läste jag detta på vårdguiden:
    "Ungefär hälften av alla som drabbas av borrelia får samtidigt någon form av irritation, som domningar eller klåda i det drabbade hudområdet. Ibland blir man trött, får huvudvärk, led- och muskelvärk, nackvärk och/eller låg feber."

Så det kan ju vara borrelian som spökar, men symptomen bör ju ha försvunnit efter 10 dagar med Doxycyklin, har 4 dagar kvar.. Och läser man om behandlingen så ska man äta 2 tabletter första dagen, sen en tablett om dagen i 10 dagar, så jag har fått en hästkur för jag äter 1 tablett 2ggr dagligen...

• MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:27:08 följande:
    Var 5 fästing bär på smittan, vilket är ganska många. SWå påstå inte att risken är liten för det är den inte..

Ja, vi värderar våra liv olika, jag vaccinerar mig för att förebygga att nånsin få TBE, du kan överväga att vaccinera dig OM du blir smittad, tycker du inte att det är för sent då? TBE är inget att leka med heller, utan kan få dödlig utgång och varför då inte förebygga det?

och om man slår ut kostnaden för vaccinet det första året blir det ca 3,50 per dag.. de är väl inte så mycket?
    OM jag INTE är smittad står det!!

Nä inte om man räknar per dag, men är vi 4 st som ska vaccinera oss å är det dyrt, i en klumpsumma...
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:31:00 följande:
    Jag åt också den kuren du äter. fick dock äta två kurer då de inte gick över.. hoppas verkligen att du blir piggare snart, för Borelia är inte något man ens önskar sin värsta fiende.. Det är verkligen jobbigt och kan ge sviter länge efteråt.

Krya på dig!
    Tog dom blod från dig, eller fick du bara behandling?
    Märket efter fästingen är ju fortfarande kvar, lika stort som om man sätter tummen och pekfingret mot varandra och formar dom ovala.. Då har märket ändå gått ner till hälften..

Aja, ska ringa dom imorgon när jag slutat jobbet...
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:34:23 följande:
    Ok, jag läste fel i det inlägget. Det kan hända vem som hellst.. Jag ber om ursäkt.

Jo, är man en familjs så blir det en kostnad. Men som sagt, JAG skulle personligen avstå nått annat till förmån för TBE vaccinet. Och jag är i vanliga fall ingen förespråkare för vaccin. Men då jag hade praktik på en avdelning som vårdade framförallt TBE insjuknade så ser jag just det vaccinet som en självklarhet om man bor i ett riskområde.
    Men vi bor inte i riskområdet, utan det är ju längt med kusten, som vi vistas på några ggr per sommar.. Därför har vi inte ens pratat om att vaccinera oss..
  • MissLaila
    bakeacake skrev 2010-07-21 22:49:31 följande:
    Dem tog prov. Jag låg inlaggd isolerad eftersom dem inte visste vad som var fel på mig.. jag svullnade upp hela jag och svetten bara rann av mig trots att jag låg i stort sett naken med fönster öppet på hösten..
    Okej.. Då hoppas jag att dom tar prover på mig imorgon så jag kan få svart på vitt...
Svar på tråden Fästingbett, orolig..