• MissLaila

Fästingbett, orolig..

Detta kanske är fel kategori men jag vet inte riktigt vart jag ska lägga min fråga..

Vi va i skärgården midsommar, har hört att TBE härjar rätt skapligt, men det är väl egentligen inte det jag misstänker, utan det är så att på söndag kvällen när vi kom hem upptäckte jag att jag hade fått en fästing.. Det va en röd ring runt bettet stor som en femtioöring, dagen efter va det bara ett knappnålshuvud. Men igår svullnade det upp och är som en famtioöring igen men svullet som ett myggbett, jag är allergisk mot myggor så det är inget myggbett, mina bett blir betydligt större. Det kliar inte men det ömmar lite som en finne. Det kan visserligen va en finne, men just det att det är på samma ställe som fästingen satt är lite lustigt..

Är det något att vara orolig över? Är så rädd för de sjukdommar en fästing kan ge...

• Svar på tråden Fästingbett, orolig..
  • xoxonathalie

Symptom Borrelia

Det vanligaste tecknet på en borreliainfektion är att du vid bettet ser en expanderande rodnad som är större än fem centimeter i diameter. Den uppkommer 1-4 veckor efter fästingbettet och kan blekna från mitten och utåt. Ibland kan man få sjukdomskänsla och eventuellt feber.

Fästingburen hjärninflammation (TBE)

TBE kan drabba människor vid fästingbett. Om man får TBE, så insjuknar man oftast efter ungefär 7-10 dagar efter fästingbettet, med allmänna sjukdomssymtom som huvudvärk, muskelvärk, trötthet och feber.

• Queenie70

Ja det finns faktiskt all anledning att vara orolig. För det är mycket vanligt att de bär på sånt skit. Borrelia kan du klämma i lindan genom antibiotika. Ju tidigare desstå bättre. TBE finns ingen direkt bot mot, bara symptomhämmande tills de läker ut av sig självt förhoppningsvis. Själv fick jag TBE och fästingburen hjärnhinneinflammation och var på sjukhus i 3 veckor, och sjukskriven i 3 månader, och har en del bestående men, som trötthet och ljudkänslighet. Jag tycker du ska gå till doktorn och sedan se till att vaccinera dig mot TBE.

• helenvaupptaget
    MissLaila skrev 2010-07-10 09:14:19 följande:
    Hade utan tvekan Borrelia, även misstänkt TBE.. =(
    Var du hos läkare=
    Jag har haft borrelia 2 grr var av en gång gick det ej över med medicin så har vart allvarligt sjuk i över två år nu!
  • MissLaila
    helenvaupptaget skrev 2010-07-20 18:18:13 följande:
    Var du hos läkare=
    Jag har haft borrelia 2 grr var av en gång gick det ej över med medicin så har vart allvarligt sjuk i över två år nu!
    Jag äter antibiotika.. Märkert har försvunnit betydligt, men är fortfarande kvar.. Huvudvärken kommer och går, men vet inte ens om det har med fästingen att göra..
  • Queenie70

TBE funkar så att man i samband med bettet brukar få några milda typ influensasymptom. Sen efter ett par veckor brukar de riktiga symptomen komma. I mitt fall trötthet, matthet och sen kom huvudvärken som blev värre och värre. Höll på att stryka med där ett tag.

• helenvaupptaget
    MissLaila skrev 2010-07-21 11:02:30 följande:
    Jag äter antibiotika.. Märkert har försvunnit betydligt, men är fortfarande kvar.. Huvudvärken kommer och går, men vet inte ens om det har med fästingen att göra..
    När fick du din huvudvärk? Har du alltid haft huvudvärk osv? Har du andra symtom?
  • MissLaila

Jag hade huvudvärk från några dagar efter bettet, spydde en dag, och va illamående flera dagar.. Ont i kroppen.. Men trodde det va pga nattjobbet, men det trodde inte läkaren.  Trött har jag varit sedan helgen, men har jobbat i stort sätt dygnet runt.. Och så är man ju småbarnsförälder..
    Har inte haft ont i huvudet på ca 5 dagar men det kom igår igen, ont i tinningarna och upp över skallen.. Har ont i nacken och lite andra muskler.. Nu idag kom även bihåls ont och täppa.. Ingen feber, har jag inte haft nån gång..

Om det är borrelia eller TBE har jag ingen aning om, och jag är väl inte så rädd för det heller.. Kan ju vara nått annat.

• helenvaupptaget
    MissLaila skrev 2010-07-21 18:36:56 följande:
    Jag hade huvudvärk från några dagar efter bettet, spydde en dag, och va illamående flera dagar.. Ont i kroppen.. Men trodde det va pga nattjobbet, men det trodde inte läkaren.  Trött har jag varit sedan helgen, men har jobbat i stort sätt dygnet runt.. Och så är man ju småbarnsförälder..
    Har inte haft ont i huvudet på ca 5 dagar men det kom igår igen, ont i tinningarna och upp över skallen.. Har ont i nacken och lite andra muskler.. Nu idag kom även bihåls ont och täppa.. Ingen feber, har jag inte haft nån gång..

Om det är borrelia eller TBE har jag ingen aning om, och jag är väl inte så rädd för det heller.. Kan ju vara nått annat.
    Okej hoppas det :) för mig startade det starx efter mitt fästng bett och mitt borrelia märke.. Det var för 2 år och 2 månader sen. Har inte haft en frisk dag sedan dess. Blir sjukare för varje månad och kan inte gå n'r dte är som värst:( har bihålsinflammationer hela tiden.. osv osv... :( och livmoderinflammationer... och beninflammationer... och käkledsinflammationer.. varenda kropsdel är förstörd.. jag har fått 2 st inflammationer i 2 av de anisktsnerver man har.. vet inte om dett aär för borrelian.  starta samma dag som den dock:(
  • Queenie70
    MissLaila skrev 2010-07-21 18:36:56 följande:

Du jag tycker du ska gå till närmsta vårdcentral och berätta om dina symptom och fästingbetten i morgon dag!!

Det där låter inte bra.
Svar på tråden Fästingbett, orolig..