• Queenie70

Fästingbett, orolig..

Ja det finns faktiskt all anledning att vara orolig. För det är mycket vanligt att de bär på sånt skit. Borrelia kan du klämma i lindan genom antibiotika. Ju tidigare desstå bättre. TBE finns ingen direkt bot mot, bara symptomhämmande tills de läker ut av sig självt förhoppningsvis. Själv fick jag TBE och fästingburen hjärnhinneinflammation och var på sjukhus i 3 veckor, och sjukskriven i 3 månader, och har en del bestående men, som trötthet och ljudkänslighet. Jag tycker du ska gå till doktorn och sedan se till att vaccinera dig mot TBE.

• Queenie70

TBE funkar så att man i samband med bettet brukar få några milda typ influensasymptom. Sen efter ett par veckor brukar de riktiga symptomen komma. I mitt fall trötthet, matthet och sen kom huvudvärken som blev värre och värre. Höll på att stryka med där ett tag.

• Queenie70
    MissLaila skrev 2010-07-21 18:36:56 följande:
    Jag hade huvudvärk från några dagar efter bettet, spydde en dag, och va illamående flera dagar.. Ont i kroppen.. Men trodde det va pga nattjobbet, men det trodde inte läkaren.  Trött har jag varit sedan helgen, men har jobbat i stort sätt dygnet runt.. Och så är man ju småbarnsförälder..
    Har inte haft ont i huvudet på ca 5 dagar men det kom igår igen, ont i tinningarna och upp över skallen.. Har ont i nacken och lite andra muskler.. Nu idag kom även bihåls ont och täppa.. Ingen feber, har jag inte haft nån gång..

Om det är borrelia eller TBE har jag ingen aning om, och jag är väl inte så rädd för det heller.. Kan ju vara nått annat.
    Du jag tycker du ska gå till närmsta vårdcentral och berätta om dina symptom och fästingbetten i morgon dag!!

Det där låter inte bra.
  • Queenie70
    MissLaila skrev 2010-07-21 21:34:25 följande:
    Men jag äter ju redan antibiotika som är för borrelia.. Fast jag vet ju inte om det hjälper med tanke på hur jag mår, eller så är det biverkningar.. Men jag ska ringa dom imorgon för ni har jag ätit det i 10 av 14 dagar..
    Dina symptom påminner om hur jag hade det när jag hade TBE fästingburen hjärninflammation. Det biter inte antibiotika på.
  • Queenie70

Och dyker upp flera veckor efter bettet.

• Queenie70
    MissLaila skrev 2010-07-21 21:52:00 följande:
    Anledningen till att jag inte vaccinerat mig är pga att jag sällan får fästingar.. Och oftast när jag får så är dom stendöda när jag hittar dom..  Är vaccinerad som liten, men fick inte en enda fästing förän jag va 8 år, och då har min mamma kennel, så jag borde fått det.. Men skulle det visa sig att jag har TBE så blir det en vaccination igen, annars så skippar jag det, finns andra saker att lägga dom pengarna på..
    Tror detta va den 4:e fästingen i mitt liv..
    Om du HAR TBE behöver du inte vaccinera dig, för då blir man tydligen immun. Som när man haft vattkoppor eller röda hund ungefär. Man ska inte kunna få det igen. Fick jag veta efter att jag var sjuk i alla fall.
  • Queenie70
    MissLaila skrev 2010-07-21 21:53:37 följande:

Men man ska väl få feber då? Har ju ingen feber, känner mig bara trött och allmänt hängig.. Plus muskelvärken och bihålorna då..

Febern kom för mig först när jag hade hunnit blir RIKTIGT sjuk och låg på sjukhus. Innan dess gick jag omkring och trodde att jag drabbats av MS eller nåt i några veckor eftersom jag liksom inte kände igen mig själv. Var trött, lite huvudvärk, svag i muskler etc.
  • Queenie70
    bakeacake skrev 2010-07-21 21:54:50 följande:
    Men TBE vaccination ska man ju göra först två gånger inom 14 dagar och sen inom 1 år för att sen bara behöva ta en spruta var 3.e till 5 år..

jag tycker det är idiotiskt att försvara sig med att jag får sällan fästingar, den dagen du får en som är smittad med TBE så är det ju redan för sent..
    Att vara efterklok hjälper knappast TS nu.....

Själv hade jag inte en tanke på att jag skulle kunna drabbas. Hade inga djur, vistades nästan aldrig i skog och mark. Hade nog knappast hört talas om vare sig TBE eller Borrelia.
Svar på tråden Fästingbett, orolig..